Bij ingeschakelde airco hoorde en zag ik de magneetkoppeling in- en uitschakelen, echter de lucht werd niet koud.
Hierop heb ik een airco check laten uitvoeren en er bleek slechts 75 van de 750 gram koelmiddel in het systeem te zitten. Systeem leeggetrokken en gevuld met de vereiste 750 gram.
Daarna uitproberen en tot mijn verbazing werkte de magneetkoppeling helemaal niet meer. Nu schijnt het een euvel te zijn van de V70 dat de speling van de magneetkoppeling te groot wordt. Is in mijn geval ook ongeveer 0,7 mm. ip.v. de vereiste 0,1 mm.
Maar dan zou de koppeling toch geactiveerd moeten worden terwijl de pomp niet aangedreven wordt (te grote speling).
Wie kan mij uitleggen in welke volgorde en waar ik kan testen om de magneetkoppeling te laten werken. Kan een ander relais defect zijn en kan voor het testen iets overbrugd worden.
Wie heeft een elektrisch schema van de airco(pomp?)
Bij de garage wordt ak gauw gezegd dat de pomp defect is en als dan een nieuwe geplaatst is blijkt ook nog dit of dat defect te zijn. Ja zo lust ik er nog wel een paar.
Gaarne een deskundig advies van een echte techneut.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je kunt 2 dingen zowieso testen...
Als de motor loop en je schakelt de Airco in , en je gaat met een metalen voorwerp ( lange schroevendraaier b.v.) langs de koppeling, en je schakeling werkt goed, dan zull je de machnetische werking voelen, doordat de schroevendraaier wordt aangetrokken...
Voel je magnetisme, dan kun je met een hefboom met draaiende motor de koppeling op de pomp drukken, blijft hij instaan, en slaat hij nadat het systeem op druk heeft gewoon weer uit, dan is de spleet te groot.
Als je geen magnetisme voelt, dan kun je het draadje wat aan de pomp zit even direct aan + hangen, en komt hij dan wel n, dan zit het in je aansturing, dan zul je verder moeten gaan zoeken
Hoe kun je nu zo iets zeggen , je gaat toch niet een schroevedraaier langs draaiende onderdelen houden, of d.m.v een hefboom de koppeling op de pomp drukken!!
Dat is vragen om problemen, voor hetzelfde, slaat de schroevedraaier vast, of de hefboom met alle gevolgen van dien. Zo werkt dat niet en wordt het ook niet uitgevoerd.
Motor moet niet te draaien, maar goed het probleem is opgelost.
Waar zie jij dat het probleem is opgelost, Theo?
mvg,
Hans.
Hans ik heb afgelopen vrijdag 23-07-'10 bij de TS het systeem terug in werking gesteld, en vriendelijk gevraagd aan de TS om mijn antwoord te bekrachtigen.
Probleem was dat de magneetkoppeling een speling had van 0,85, na deze te hebben afgesteld werkte de airco nog niet. na verder onderzoek bleek het relais de schuldige te zijn, en na het relais getest te hebben met een probe werkte het relais/airco weer.
Oke, bedankt voor de feedback.
mvg,
Hans.
[quote=TheoStek]Hoe kun je nu zo iets zeggen , je gaat toch niet een schroevedraaier langs draaiende onderdelen houden, of d.m.v een hefboom de koppeling op de pomp drukken!!
Dat is vragen om problemen, voor hetzelfde, slaat de schroevedraaier vast, of de hefboom met alle gevolgen van dien. Zo werkt dat niet en wordt het ook niet uitgevoerd.
Motor moet niet te draaien, maar goed het probleem is opgelost.[/quote]
De meeste partikulieren die hier hun vraag stellen, willen of zelf sleutelen, of hebben hetgeld gewoon niet om voor elke storing/diagnose naar een werkplaats te gaan, die probeer ik te helpen.
Of het veilig is, of dat ze het kunnen /durven moet ieder voor zich uitmaken. als ze mijn aanwijzing hadden gevolgd, dan hadden ze geen magnetisme gevoeld, en waren ze uiteindelijk bij de aansturing terecht gekomen , simpel as that....
k ken de volvo's, en bij de koppeling zit niets waar iets tussen kan komen, en de koppeling staat stil op het moment dat hij niet bekrachtigd word, dus voelen of hij magnetisch is, is al helemaal risicoloos...
En nogmaals dat moet verder iedereen voor zich zelf bepalen, just my 2 cents, maar ben blij dat hij geholpen is met jouw hulp
14 jaar
Cris, zoals je zelf al zegt: "de meeste particulieren die hier hun vraag stellen, willen of zelf sleutelen, of hebben het geld gewoon niet om voor elke storing/diagnose naar een werkplaats te gaan."
Echter, de meesten stellen hier hun vraag,in de hoop een terzake doend antwoord te krijgen.
Het is dan ook van belang dat het antwoord zodanig geformuleerd is, dat er geen ongelukken gebeuren.
Goed advies is belangrijk en we kunnen van een particulier niet verwachten dat hij alle risco`s zelf kan inschatten.
Tevens kunnen we van een particulier niet verwachten dat hij professioneel advies geeft.
mvg, Hans
moderator problemcar.
Na een afspraak gemaakt te hebben met Theo Stek hebben we eerst de luchtspleet verkleind door de koppeling te demonteren en 1 vulringetje weg te laten.
De speling op de koppeling was teruggebracht naar 0,2 mm. Als de magneetkoppeling dan nog niet werkt dan moet dat gezocht worden in de aansturing naar die koppeling en heeft Theo het relais getest dat in de zekering kast zit. Dit relais werkte niet altijd. Na een paar maal het uitgebouwde relais te bekrachtigen bleek dat het weer werkte. Na inbouwen van het relais werkte ook de magneetkoppeling weer bij het inschakelen van de airco. Dan wordt de aircopomp weer aangedreven en de airco werkte weer perfect.
De moraal van dit verhaal: Het was niet een kwestie van geld maar een kwestie van vertrouwen, kennis en diagnose stellen. In Theo heb ik het vertrouwen gevonden dat hij een specialist is. Bij de garage, ook de Volvodealer!, kreeg ik meteen de diagnose dat de airco pomp vernieuwd moet worden en tevens de droger. Kosten varierend van 650 tot 850 euro. Dat zijn de "specialisten" die proberen met de zaak te belazeren het hoofd boven water te houden. Daar had en heb ik dus duidelijk geen vertrouwen meer in. Ik vind het alleen jammer van de goedwillenden die hier de dupe van geworden zijn.
Nogmaals Theo...chapeau!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar