Auto in nov. gekocht bij een kilometerstand van 131.000km.
Auto stottert al sinds begin af en toe en startte ook slecht; nieuwe accu op gekomen, stotteren werd door de verkoper tijdens testritje niet opgemerkt dus... (auto zonder garantie gekocht).
Er werd een paar liter tankreiniger in de benzinetank gegooid en ik moest maar eens proberen of het probleem verholpen was als ik de airco uitschakelde.. zo ja, dan zouden de
koolborstels weleens versleten kunnen zijn.
Probleem was minder aanwezig in de koude maanden, dus gewoon mee doorgereden.
2 weken geleden ging lampje van airco spontaan aan en uit en weer aan en weer uit.. Toch maar naar (eigen) garage.. van huis uit vw/audi-dealer.
Koolborstels zou zowieso niet het probleem zijn en zij gingen er vanuit dat het stotteren en de airco 2 aparte problemen zouden zijn..
Ze hadden eigenlijk geen idee, maar laten we maar proberen, na telefoontje door hen naar volvo-dealer: ....
Er is een nieuwe toerentalsensor opgezet en de airco is uit elkaar gehaald en schoongemaakt, probleem lijkt nu nog bijna erger..
Als de auto aan de computer wordt gezet is er niets bijzonders uit te lezen..
Wat nu? Doorrijden tot hij het na een goede stotter begeeft?? Probleem lijkt inderdaad verholpen als ik de airco uitschakel.. Toch nieuwe koolborstels??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat versta je onder gestotter?.
Koolborstels?.
Welke koolborstels,in de aircopomp zitten die niet.
En van een paar koolborstels in de startmotor gaat tie niet stotteren.
Waar ik aan denk is dat je het inkomen van de compressoer voelt,wat volkomen normaal is.
De compressor vraagt wel 7 tot 10% van het motorvermogen.
Komt de compressor in dan voelt dat als het afremmen/schokken van de motor.
Dat je dit in de winter maanden minder voelt is logisch,compressor komt minder in,het is immers kouder.
Als je de airco uitschakelt is het dan nog aanwezig?.
Is de auto uitgelezen op eventuele storingen.
Is de EGR gecheckt op vervuiling en het ontstekingssysteem en de bobine's?.
Is er een viergaatest gedaan of een log gemaakt van de fuel trims.
Uit dit soort gegevens kun je een hoop afleiden,mits het geschok/stotteren nog aanwezig is na uitschakelen airco.
Dank voor je snelle reactie!
De auto is uitgelezen en dan wordt er geen enkele storing waargenomen....
Het probleem bestaat alleen als de airco is ingeschakeld. Tijdens het rijden - op wat voor snelheid dan ook - houdt de auto plotseling kort helemaal in..
Het idee zou dan zijn dat dit te maken heeft met het in of uitschakelen van de aircopomp en dus spanningsverschil en dus die koolborstels?!?!?!?!?!
De garage heeft contact opgenomen met een volvo-dealer en die dacht dus dat het probleem verholpen zou zijn door het vervangen van die toerentalsensor..
Ik sta dus aan het begin van het oplossen van dit probleem..
13 jaar
Er ontstaat geen spanningsverschil,de aircopomp is geen elektrisch apparaat.
De aircopomp word ingeschakeld door een elektromagnetische koppeling.
Die aircopomp kost vermogen endat voel je als inhouden.
Of de aircipomp moet dermate zwaar lopen omdat tie misschien inwendig kapot is en dat daarddor de auto sterk inhoud.
Er zitten geen koolborstels in een aircopomp.
Het heeft dus duidelijk met de airco pomp te maken.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar