Volvo S40: Auto wilt niet starten

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 2, Vermogen (kw): 100

Beste problem solvers,

Ik heb het volgende probleem met mijn auto. Tijdens het rijden verloor ik vermogen boven de 3000 toeren. De auto gaf een storing aan (die ik helaas niet heb kunnen onthouden omdat deze heel even zichtbaar was). Ik heb vervolgens naar huis kunnen rijden (ongeveer 60 km). Thuis aangekomen wilde ik de auto weer starten maar helaas hij gaf geen kik. Vervolgens een aantal keren contact uit en aangezet en toen wilde hij ineens wel starten. De volgende dag nogmaals geprobeerd om te starten en dat ging niet. Heb de ANWB gebeld en deze concludeerde dat het de brandstof pomp was. Hij vermoede dit omdat hij met een hulpstart de auto probeerde te starten nadat hij de bouten bij de injectoren beetje los had gedraaid. Waarschijnlijk zag hij dat er geen brandstof bij de bouten uitspoot of wel.
Vervolgens naar de garage (geen dealer) gebracht en deze concludeerde hetzelfde (de brandstofpomp). Nadat ze deze verwisseld hadden bleek het nog steeds niet te willen starten. Ze hebben ook de injectoren laten testen en reinigen en ze hebben ook de ECM laten testen. Deze bleken allemaal goed te functioneren.
Ze kwamen er niet uit. Vervolgens heb ik de auto naar de dealer gebracht en deze heeft anderhalf dag aan de bekabeling gezeten. De bekabeling was nog beschadigd. Daar waar het nodig was hebben ze het opnieuw aan elkaar 'geknoopt'. Helaas liep de manuren aardig op en adviseerde ze mij om na te denken of het wel raadzaam was om door te gaan, aangezien ik al meer dan 2000 euro kwijt was aan reparaties en manuren van de eerste en tweede garages opgeteld. De dealer heeft mij een uitlees rapport meegegeven met de volgende foutcodes:
CEM-3A00 Motorregeleenheid, software onjuist signaal
DDM-6D0D Regeleenheid initialisatie van ruit verloren
ECM-0191 Brandstofdruksensor onjuist signaal
ECM-0341 nokkenasstandsensor onjuist signaal
ECM-0380 gloeibougiesrelais onjuist signaal
ECM-0405 standsensor uitlaatgascirculatie signaal te laag
ECM-0642 voeding 5 Volt signaal te laag
ECM-1935 Remlichtschakelaar onjuist signaal
ECM-C301 Regeleenheid onjuiste controlesom software motorregeleeinheid
ECM-C512 No Match

De dealer de nokkenassensor al vervangen.

Ik heb zelf een uitleesapparaat kunnen lenen van iemand waarbij ik alle error codes eerst gewist heb en vervolgens opnieuw de foutcode opgevraagd. Het apparaat kwam alleen met error code ECM-0642.
In het autovraagbaakboek van volvo S40/V50 wordt de code omschreven als P0642 - ECM-0642 Voeding 1 signaal te laag.
Nu ik kunnen achterhalen dat een aantal sensoren gevoed worden door de 5 volt.
#B:A2 [Wit/Violet] Signaal temperatuur sensor inlaatlucht
#B:A3 [Wit/Rood] Meting voorste temperatuursensor 3-wegkatalysator
#B:B4 [Wit/Blauw] Meting achterste temperatuursensor 3-wegkatalysator
#B:C2 [Geel/Violet] Meting druksensor deeltjesfilter
#B:C3 [Bruin/Groen] Voeding positiesensor uitlaatgascirculatieklep
#B:D1 [Geel/Zwart] Voeding positiesensor turbo compressor
#C:A2 [Wit] Signaal temperatuursensor koelvloeistof
#C:A3 [Wit/Blauw] Signaal temperatuursensor brandstof
#C:A4 [Geel/Groen] Voeding brandstofdruksensor
#C:E2 [Geel/Groen] Voeding vuldruksensor
#C:E3 [Geel/Violet] Voeding nokkenaspositiesensor
#C:F4 [Geel/Rood] Voeding motortoerentalsensor

De oorzaak van de foutcode kan komen doordat de ergens een kabelbreuk is? of is een sensor kapot? Of kan het zijn dat de startonderbreking ervoor zorgt dat de auto niet wilt starten. Op zich heb ik de meeste sensor nagemeten en bij alle connectoren was de spanning aanwezig.

In het boekje is ook een gedeelte waarbij mogelijke oorzaken opgenomen staan met de storing erbij.
'Motor levert niet zijn volle vermogen':

Ik ben een beetje radeloos en ik wil niet al te veel geld meer uitgeven aan 'proberen' en verwisselen van sensoren.
Wie mij op weg kan helpen zou ik erg dankbaar zijn.

Ik hoop op veel en nuttige response.

Volvie

Geplaatst door Volvie (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

ofstone (0), 7 jaar geleden

Die 5v is inderdaad waarschijnlijk de oorzaak dat andere sensoren ook foutcodes geven. Heb je ook tijdens het starten gekeken of die 5Volt dan ook stabiel bljjft?
Beste kun je meten met een scoop.
Als de spanning zakt of flinke dippen vertoond, dan 1 voor 1 een sensor los koppelen, en dan kijken welke sensor de oorzaak is.

Volvie (0), 7 jaar geleden

Beste ofstone,

Ik heb niet tijdens het starten gemeten of de 5 volt ook stabiel blijft. Ik zal er naar kijken. Wel heb ik de voltages gemeten met contact aan, maar dat spreekt voor zich.
Ik ga je advies opvolgen.
Bedankt.

kaleido 1 (1630) PRO, 7 jaar geleden

Al geprobeerd of de auto wel aanslaat met de reserve sleutel ?

Volvie (0), 7 jaar geleden

Beste heren,

@kaleido, ja dat hebben we inderdaad geprobeerd. Maar helaas geen succes.

@ofstone, helaas hebben we geen scope ter beschikking maar we hebben de sensor die sluiting veroorzaakt wel kunnen vinden. Het was de brandstof vuldruk sensor. Na deze vervangen te hebben kregen we geen error code meer die verwijst naar de 5 volt. We hadden goede hoop maar helaas heeft het niet geholpen. De auto wilt nog steeds niet starten. De auto geeft geen error code,

Na het starten lezen we de auto wederom uit en krijgen we error code die betrekking hebben met de nokkenas sensor. Dit zijn de error code na de poging om te starten:
ECM-0238 Turbodruk sensor; Signal too high
ECM-0098 Inlaat lucht temperatuur (IAT) sensor inlaat; signal too high
ECM-0183 Brandstof temperatuur sensor, signal too high
ECM-0341 nokkenas positie sensor, signal too high
ECM-0341 nokkenas positie (CMP) sensor; faulty signal
ECM-0578 Cruise aansturingl ; Faulty signal

De nokkenas sensor is al twee keer vervangen en ik geloof er niet in dat de sensoren nu een probleem zijn. We zijn verder aan het zoeken.

Ik begrijp echt niet waarom de auto niet wilt starten.

Alle suggesties zijn welkom.

ofstone (0), 7 jaar geleden

Valt op dat veel sensoren nu een te hoog signaal aangeven in de foutcode. Dat klinkt als massa problemen. Controleer de massa van die sensoren eens goed, en kijk of je 5 volt meet op de sensor voeding, dus echt op de stekker van een sensor zelf meten.
Aangezien je aangaf in je eerste mail dat er flink in de bekabeling gerommeld was, en er draden aan elkaar geknoopt moesten worden, kan het zomaar zijn dat er daar iets niet goed is gedaan, of over het hoofd gezien is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.