Hier een vraag van een vriend van mij! Misschien kunnen jullie zeggen wat ik er aan kan doen en of het nog de moeite is?
Auto is nog in goede staat dus als het meevalt ga ik hem toch proberen te helpen maar moet dus eerst even weten wat de Vovo kenners er hier van denken.
Hier de vraag dus:
"Oude Volvo 340 Automatic (bouwjaar 1988) in panne is gevallen en bij Volvo-garage beweren ze dat ze nergens meer een wisselstuk voor reparatie ervan kunnen vinden, zeker omdat het specifiek is voor Automatic en daarvoor het aantal wisselstukken nog schaarser is dan voor niet-automatic. Toen we de wagen zijn gaan leegmaken zeiden ze dat het de klep van het schakelsysteem is die stuk is???
Deze Volvo gaf al een aantal jaren problemen (waaraan ze bij Volvo ook nooit een oplossing konden geven; ik had de indruk dat ze deden alsof het probleem gewoon niet bestond). Het ging om het volgende: wanneer ik enkele keren (soms al vanaf 2de keer) kort na elkaar parkeerde en dan terug wilde vertrekken had hij wat moeite om te starten (maar dat lukte uiteindelijk altijd wel), maar wat het vervelendste was, was dat wanneer ik bijvoorbeeld moest schakelen van achteruit (bij uitrijden parkeerplaats) naar vooruit of wanneer ik in een file reed en dus aan een zeer lage snelheid moest rijden of ik moest stoppen voor verkeerslicht of om tegenligger door te laten bij het links afslaan, hij de neiging had om stil te vallen en dan ook weer moeilijk opnieuw startte. Indien de wagen ongeveer een uur geparkeerd was en ik dan terug vertrok trad het probleem zo goed als nooit op. De laatste 2 keren dat hij al wachtend in een file stil viel ging dat gepaard met moeilijkheden en heel veel lawaai bij het schakelen, waarbij het de allerlaatste keer totaal niet meer lukte om hem vanuit neutraal in voor- of achteruit te krijgen en hij dus naar de garage getakeld moest worden."
Weten jullie welke KLEP ze bedoelen en wat dat ongeveer gaat kosten want anders gaat de auto naar de sloop?
Dbv.
Ivo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ivo; Is het een 340 met aan het koppelinghuis een vacuumpot .Hieruit komt een stang met kabel die de koppeling vrijtrekt bij laag toerental en vol vacuum op de inlaat ( dus bij gas dicht) . Omdat die vacuumslangen vlak langs de uitlaat lopen ,verbranden deze wel eens . Test of dat membraam in die trommel nog goed is en de slangen op lekkage. Succes.
Bedankt voor de tip en ik zal het doorgeven als ik hem volgende week zie!
12 jaar
Kijk eens op het forum van de Volvo 300 Club. Als je je daar even registreert en gaat zoeken, heb je je oplossing binnen een half uur gevonden.
Ik vermoed dat het aanstuurgedeelte van de variomatic in orde is, maar de carburateur afgesteld of gereviseerd moet worden. Uitvallen heeft namelijk weinig met de variomatic te maken. Tandenpoetsen tijdens het schakelen tussen de verschillende standen kan te maken hebben met een defecte ontkoppelaar of verkeerd afgestelde schakelstang.
Succes met zoeken en laat even weten wat het is! Het probleem kan nooit duur zijn, het is immers een Volvo 340.
PS Ik wil niemand tegen het zere been stoten, maar in de praktijk blijkt regelmatig dat Volvo-dealers nog wel eens een puinhoop maken van een 340, simpelweg omdat ze de kennis niet meer hebben. Vertrouw dus niet op het woord van de garage, maar overtuig jezelf.
12 jaar
Bedankt JPeters en er wordt wel degelijk aan zo'n oude auto's niet veel meer gewerkt dus is het logisch dat er niet veel mensen meer zijn die hier nog raad voor kunnen geven. Ik zelf werk al heel mijn leven aan oldtimers en oude autokes dus ik ken dan bv. weer weinig van moderne diesels en kom dan hier raad vragen aan de trouwens steeds behulvaardige professionals hier.
Ik ga eens even kijken op die site en hou jullie op de hoogte.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 340 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar