Volvo S60 2008: Automatische versnellingsbak olie , wel of niet vervangen ?

Bouwjaar: 2008, Transmissie: Automaat

Hele goedendag ,

Heb een Volvo S 60 2.5 T automaat 2008 - 260 000 km ..

Wat ik niet begrijp is dat vele automaten meestal rond de 60 000 km hun transmissie olie vervangen .
Waarom schrijft Volvo het niet voor om de automatische versnellingsbak olie te verversen , waarom is dit zo anders is mijn vraag ?
Of is het wel aan te raden om dit te vervangen en het olie filter ook dan ?
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Met vriendelijke groet , Mark

performer

Geplaatst door performer , lid sinds 6 jaar geleden

9 Reacties

Hendrik4290 PRO, 1 maand geleden

Bij dubbel(natte)koppelingsautomaten zoals DSG's en gelijkaardige bakken moet het om de 60000 km.
Bij gewone automaten is het ook niet slecht om bv om de 100000 km de olie te verversen, zeker als je de wagen lang wil houden. Als er een filter op zit moet dat gelijktijdig vervangen worden.
Veel merken schrijven geen vervanging voor maar specialisten zeggen van het beter wel te doen.
Uiteraard met de voorgeschreven olie en de exacte werkmethode.

performer, 3 weken geleden

Dan ga ik de olie vervangen van de automaat , weet iemand welke olie er het beste in moet en hoeveel liter ?

Hendrik4290 PRO, 3 weken geleden

SP MATIC 4026 van Kroon
Inhoud: 7,2 liter (Fabrieksvulling), Inhoud: 3 liter (Service vulling)

performer, 1 dag geleden

Ga olie bestellen en Filter .
Hoeveel olie gaat er nu exact in zodat ik weet hoeveel ik. moet bestellen want ik zie 7,2 liter fabrieksvulling en inhoud 3 liter service vulling , begrijp ik niet eerlijk gezegd en ik ga nooit van veronderstellingen uit ..
alvast bedankt ..

Punt PRO, 1 dag geleden

Na b.v . een revisie als alles leeg is gaat er de grote hoeveelheid in .

Bij verversen loopt de hydroconvair niet leeg ,dus alleen de voorraadpan , vandaar

Succes..

Hendrik4290 PRO, 19 uur geleden

Evenveel ingieten als er uit komt is meestal een goede indicatie. Enkel bij een lek klopt dat natuurlijk niet.

performer, 17 uur geleden

Logisch verhaal , snap nu ook dat spoelen beter en waarom ze de hoeveelheid afmeten die eruit komt om nadien dan dezelfde hoeveelheid erbij te doen, omdat er dus een grote hoeveelheid achterblijft dus vandaar dat ze dit meerdere keren doen .
Dus ook als ik de carterpan eraf haal om het filter van de automaat te vervangen zal ik de hoeveelheid af moeten meten die eruit komt, begreep het niet helemaal maar het wordt steeds duidelijker .
Moet even anders denken want ben gewend te denken olieplug eruit en alle die loopt eruit want dat is het laagste punt .
Mijn vraag is dan wel is het voldoende om dus de olie af te tappen , filter te vervangen en dan de uitgelopen hoeveelheid te vervangen voor de nieuwe , hoe doet de dealer dit ?
Plaatje is nu stuk duidelijker , hartstikke bedankt beste Hendrik .

Hendrik4290 PRO, 16 uur geleden

De dealer doet het dikwijls ook zo, maar hoe langer hoe meer wordt gebruik gemaakt van een spoelmachine.
Dit kost wel veel meer aan olie maar het resultaat is ook beter voor langere tijd. Olie van automaat bakken bevat vooral veel sleetdelen van koppelingen en wat metaaldeeltjes. De olie zelf wordt op zich niet echt slecht, tenzij de temperatuur veel te hoog geweest is waardoor hij oxideert, maar dat ruik en zie je al snel.
Als in uw geval de olie nog goed is van kleur kan je proberen met alleen die 3 liter te verversen, waarschijnlijk is er dan toch ook al veel rotzooi uit.

performer, 16 uur geleden

Kijk hier kan ik iets mee , super duidelijk uitgelegd , mijn dank is groot ook omdat ik niet 7,2 liter olie hoef te bestellen nu en je verhaal is in overeenstemming nu met mijn gevoel.
En ook weet ik nu dat er dus 4,2 liter olie achterblijft in de hydroconvair en dat daarom de service vulling 3 liter is..
En vandaar dat je over service vulling spreekt .

Heb al problemen gehad met mijn Volvo waar de logische antwoorden niet de oplossing van het probleem was.
De computer gaf aan , mass airflow related , ja ja nou het probleem bleef terugkomen om de 5000 km dat hij af sloeg en een keer uit het niets terwijl ik een bocht nam dus geen stuurbekrachtiging .
Gasklephuis vervuilde frequent en heb pcv huis vervangen wat dichtgekoekt zat zonder dat ik echt veel overdruk had in Carterventilatie .
Was het zat eerder, en bracht hem naar garage die de mas airflow sensor had vervangen , krijg nog bijna ruzie ook nog omdat ik vermelde dat is het niet want die had ik al vervangen en ze geloven je niet eens .
Ben nadien terug gegaan om hem uit te leggen wat het werkelijke probleem was om hem iets te leren dat je niet altijd van je computer analyse codes als oplossing uit kunt gaan , antwoord was , hmmm ik kan dat niet geloven ..
Ach dan maar niet dacht ik , kom gewoon terug omdat ik zelf vaak over alles doordenk en graag wil leren .
Zegt alles van mij uiteraard en i can, t fix stupid .
Je kunt in het leven alleen jezelf veranderen . groetjes , Mark

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.