auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo 940: backfire oplossen

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: B230FK

Mijn volvo is uitgerust met een OMVL R90/E verdamper, soort computer weet ik niet. Wel is de auto G3 goedgekeurd wat volgens mij inhoudt dat een stappenmotor de hoeveelheid gas oa regelt aan de hand van het lambda signaal.

Ik heb al een tijdje problemen met het rijden op gas. De problemen treden altijd op vlak na het overschakelen 's-morgens vroeg (overschakelen gebeurd als toerental >2000 gevolgd door gas los). Ik schakel dan over en kom er dan achter dat de auto niet of schokkerig op gasgeven reageert. Daarna schakel ik weer snel terug naar benzine en weer op gas en probeer het opnieuw. Deze keer reageert de auto bijna altijd goed op gasgeven.

Dit fenomeen heb ik eigenlijk al vanaf het begin gehad (1 jaar) en heb ik mee leren leven. De laatste tijd heb ik echter al een paar backfires gehad op de snelweg, auto reageert even niet goed op gasgeven, ik hoor dan een klein knalletje en daarna rijdt de auto weer prima.
Vandaag was de knal echter wat heftiger. Ik reed ongeveer 100 in de 5 en trok op om vlot op de 120 te komen. Meteen hoorde ik de knal en vanaf dat moment kwam ik nauwelijks meer vooruit. Ik heb toen 2 km ongeveer 25 km/uur gereden op een brug waar geen vluchtstrook aanwezig was (je kunt je voorstellen dat ik blij was dat ik de brug over was).
Onderaan de brug gezien dat de luchtinlaat volledig losgesprongen was, nadat ik deze weer vast had gezet had ik geen probleem meer.

Op benzine rijdt de auto prima, de verdelerkap ziet er nog ok uit, bougies en kabels zijn pas 20.000 km oud, kleppen zijn recent gesteld. Ik heb daarom het vermoeden dat de problemen niet zo zeer in de motor zitten.

Ik zit zelf te denken aan de stappenmotor die mogelijk niet goed reageert (denk daaraan doordat het overschakelen niet goed verloopt), daarnaast denk ik aan de gastoevoer die mogelijk niet in orde is (verdamper).

Beide zorgen mogelijk voor een te arm mengsel, waarvan ik dacht dat dat een oorzaak voor backfire kan zijn.

Wie herkent deze problemen en kan me een duwtje in de goede richting geven?

Mark

Geplaatst door

Oldchatterman (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kleppen stellen!!!!!

Ramon9285 0
badge

18 jaar

Kleppen zijn zoals vermeld recent gesteld. Ik doe dat iedere 10000 km en de laatste keer was 4000 km geleden. Ik hoefde toen niets te stellen, maar ervoor en erna heb ik last gehad van kleine plofjes.

Mark

Oldchatterman 0

18 jaar

Ik heb liever Vialle LPI in een turbo-auto !!

Ik denk toch dat de basis-afstelling van de gasinstallatie niet goed staat, zeker omdat hij bij het overschakelen bij koude motor niet wil oppakken !!

Het is niet voor niets dat een Vialle LPI gasinstallatie pas naar gas overschakelt als de lambdasonde begint te regelen.

Ik had ook liever een Vialle LPI in deze auto gehad, maar 1 jaar geleden toen ik deze auto kocht had ik nog geen idee waarop ik moest letten. Inmiddels weet ik beter, maar daar kan ik op dit moment weinig aan veranderen.

Ik blijf me toch even vasthouden aan het idee dat hij het ooit wel goed gedaan heeft. Tenminste, ik heb 3/4 jaar zonder backfires rondgereden en het overschakelen is alleen 's-ochtends vroeg.

Mogelijk kent iemand een lpg specialist in de buurt van Geldermalsen?

Mark

Oldchatterman 0

18 jaar

Mark,
Zelf in Geldermalsen gewoond hebbend, ook Volvo gereden toen met gas (740 GLE station op gas) nu 940 turbo station op benzine) werd ik toendertijd ( 1994-1995 ) door de volvodealer VOS Zaltbommel verwezen naar een bedrijfje in Odijk. Zij waren gasspecialisten voor ik geloof voornamelijk Vialle maar ook voor andere leveranciers. Naam weet ik helaas niet meer. Echter zo groot is Odijk nu ook weer niet.
Zij hebben toen een lastig probleem, namelijk auto op gas niet meer uit te zetten, op benzine geen probleem in no time opgelost. Nooit meer een probleem gehad. Mijn toenmalige Volvo heb ik weggedaan na 1.400.000 originele km's, en raad maar maar de nieuwe eigenaressen rijden er nu nog mee zonder 1 probleem op dezelfde gasinstallatie. Bij navraag is die auto nu 20 jaar oud en heeft die 1.782.430 km gereden !!.
Waarom heb ik hem weggedaan :-)

janhet 0

18 jaar

gewoon een afstel register er tussen zetten i.p.v een stappen motor.
er werken daar 2 oude volvo mensen in odijk,nl ed en pieter,deze kunnen je zeker helpen

novita 0
badge

18 jaar

Ik heb de LPG specialist in Odijk nog niet kunnen traceren, heeft iemand een naam van deze garage?

Oldchatterman 0

18 jaar

@Novita: zou je me aan het adres in Odijk kunnen helpen, met google kom ik er niet uit.

Oldchatterman 0

18 jaar

Hallo Oldchatterman,

Ik heb een paar jaar een grand cherokee op LPG met verdamper gereden en ook daar heb ik mij suf gezocht naar de reden van de backfire's. Wat is belangrijk: luchtinlaat vacuum dicht (geen valse lucht) lpg mengsel klopt dan niet. Dit kan je testen door bij draaiende motor op de diverse onderdelen remmenreiniger te spuiten, is er een lek dan zal het toerental kort stijgen. Daarnaast moet de ontsteking 100% inorde zijn. bij mij was dit altijd de oorzaak. Nieuwe kabels elke 2 jaar en nieuwe bougies elk jaar vervolgens geen problemen meer gehad.

succes ermee

Ivo van Bree

Ivo4687 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.