auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo 440: benzinemeter

Bouwjaar: 1993

Hallo allemaal

bij deze geen vraag maar een TIP betreffende een niet goed werkende benzine en temperatuurmeter.

wanneer je de complete eenheid uit het dashboard haalt zul je zien dat de benzine en de temperatuurmeter met twee kleine boutjes achter op de print zijn vastgezet.

als je deze los haalt en de eenheid verder uit elkaar neemt zie je tussen de meters en de print een viertal messing ringen zitten van ongeveer 4 mm dik.

deze ringen slaan echter geheel zwart uit en de print is op die plaatsen waar de ringen de print raken ook zwart.

het lijkt mij door vocht te komen.

maar als je dit alles goed schoonmaakt en weer in elkaar zet zul je zien dat de meters weer correct functioneren.

Het probleem bij mij was dat de meters het af en toe wel deden maar regelmatig in de nulstand terug vielen onder het rijden.

doe je voordeel er mee

succes

Geplaatst door

japiejo (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hé ...bedankt voor de tip! Dit is ook een goede manier om het forum te gebruiken. Ik hoop dat ik de tip nooit nodig heb, maar wie weet zal ik er in de toekomst wat aan hebben,



Ik heb hetzelfde probleem, maar hoe kan ik de complete unit uit het dashboard halen en wat moet ik precies demonteren om hier bij te komen.
bvd.

a.l. backx 0

19 jaar

Ok. Nou moet ik even goed nadenken. Ik heb mn volvootje niet meer dus moet het even uit mijn hoofd doen. Misschien klopt het niet meer helemaal, maar als je dan gewoon goed kijkt naar de console en logisch nadenkt moet je er zeker uit komen

Als je stuur niet in hoogte verstelbaar is moet je ´em loshalen. Dit is makkelijk te doen. Is ie wel te verstellen, dan zet je ´em in zn laagste stand.

STAP 1 Uitbouwen stuur zonder airbag gaat als volgt (heb je wel een airbag dan hoop ik dat je je stuur naar beneden kunt stellen, want anders weet ik niet ewat je moet doen):

* Zorg dat je stuur recht staat.
* Haal de " bekleding" van het stuur los door het aan de zijkant met beleid naar je toe te trekken.
* Schroef de dikke bout los
* Trek de draden van de claxon los.
* Trek het stuur voorzichtig naar je toe

STAP 2
* Schroef het plastic dat om het stuurkolom gemonteerd zit los (dat plastic waar ook je hendeltjes in verdwijnen.
Dit is makkelijk te doen. Ik dacht dat het maar drie schroefjes zijn (links, rechts en midden onder geloof ik).

STAP 3 Uitbouwen tellerunit gaat als volgt:
* Schroef het zwarte plastic zonnescherm los.
(Deze schroefjes zitten onder vierhoekige afdekkapjes verborgen)

Als het goed is zie je nu al dacht ik je tellerunit en deze zit nog met twee schroeven (links onder elkaar) vast. Schroef deze twee schroefjes los. De rechter kant van de unit zit niet met schroeven vast, maar ingeklemd. Je kunt de linker kant met beleid een beetje linksom naar je toe trekken. Je kunt de tellerunit er nog niet uittrekken, doordat de kilometertellerkabel nog vast zit aan de unit. Als je nu onder je stuurkolom langs van onderen achter je tellerunit kijkt kun je ´em zien zitten (dikke kabel).

Hij zit met bajonetsluiting vast en is dus gemakkelijk los te halen. Als je deze los hebt gemaakt kun je tenminste fantsoenlijk de unit meer naar je toe halen. Haal nu de stekkertjes los (let bij het inbouwen op dat je de stekkers niet verkeerd om inbouwt! Dit is niet moeilijk omdat ze genummerd zijn)

Voila...als het goed is is de unit nu uitgebouwd. De eerste keer was ik een half uur bezig om uit te vinden hoe dat kreng eruit moest. Als je weet hoe het moet is het uitbouwen zeker in ca.5 minuten gebeurd.

succes! En als je er niet uitkomt moet je ff zeggen waar je tegen aanloopt.

groeten,

Michel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.