Mijn Volvo 480 start met koude motor prima, loopt goed, geen probleem.
Maar bij een goed warm gereden motor, wil hij niet meer starten, als ik 3 uur wacht en de motor is weer afgekoeld doet deze het weer prima.
Ik heb de bobine en de ontstekings module vervangen, toen dacht ik dat hij het weer goed deed, maar een week later weer het zelfde probleem.
Wat kan dit zijn??
Alvast bedankt
Jasper
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Werkt het nalopen van het electr.waterpompje voor het koelen van de kop cq injectoren(dampbel)???
Is er wel "ontsteking" met warme motor???
Ik wist niet dat er bij dit type een electrische waterpomp in zit, ik heb hem nog nooit horen zoemen na het uischakelen van de motor.
Ik krijg inderdaad geen vonk bij een warme motor!, waarom wel bij een koude motor?
19 jaar
Hub,
hoe belangrijk is het nalopen van het electr.waterpompje eigenlijk. Mijn Golf VR6 heeft ook zo'n pomp en de laatste keer dat ik er in gekeken heb zat de vin vastgebakken.
Ik vraag me wel eens af of die pomp uberhaubt iets doet. Is er iets te horen of te zien bijv. aan de vloeistof in het expansietankje?
Mvrgr,
John
19 jaar
de dampbel-ontluchter vervangen. Dit is het zwarte potje, tussen het benzinefilter en de carburateur.
19 jaar
Aart.... dit is een inspuitmotor(geen carburateur)dus ook geen dampbelafscheider.
Jasper... contr.effe of er ook geen vonk op de bobinekabel is.
Is dat wel zo dan de bougieskabels,rotor en verdelerkap contr.cq vern.
Let goed op oxidatie van de kabels in de verdelerkap.
BDP sensor controleren cq vervangen !!
Hub, Ik heb de BDP sensor nagekeken, maar er valt weinig aan schoon te maken, hij ziet er verder nog goed uit.
Is het niet zo, als de BDP sensor defect is, dat dan de motor helemaal niet meer start. Het is uiteindelijk een sensor die de stand van je zuigers registreerd.
Dat is het rare van allemaal, dat er bij een warme motor geen vonk is, en bij een koude motor wel.
Dus uit mijn conclussie is dat de bobine(kabel) verdelerkap etc allemaal goed zijn, anders zal de motor in het algemeen slecht lopen, en dat doet hij niet.
Argh! wat een raar probleem!
19 jaar
Nee Jasper temp.verschil betekend ook weerstand verschil!!
ff opnieuw..welk type motor B18ED of B18F de B18FP is uitleesbaar.
Heeft deze auto een BendixF3a ontsteking met 3 aangesloten stekkers?(alu blok met hoekige bobine er op gemonteerd en een vacuumdoosje)
Contr.weerstand v.d BDP sensor: Koud en warm.stekker los.meten op de twee pennen van de stekker naar de BDP sensor.deze moet
ca 400-1200 ohm zijn
Contr.spanning .deze moet met rond startende motor 2-8 volt zijn
succes Hub
Ik weet niet of het helpt maar ik heb ooit het volgende gehad met een Jaguar.
Normale ontstekening dmv. bobine. Bij vertrek liep motor prima na 15 min stopte de motor ermee en had ik geen vonk (ontsteking) meer.
De oorzaak was een slecht contact van de bobine hoogspanningskabel tussen verdeler en bobine. Deze kabel had door dit slechte contact een te hoge weerstand voor de bobine. Het effect was dat de bobine hierdoor ontzettend heet werd na 15 min en het niet meer deed. Na enige tijd wachten als de bobine afgekoeld was werkte deze weer. Voel dus met je hand de temperatuur van de bobine. Is deze zo heet dat je hem niet vast kan pakken controleer dan de hoogspanningskabel tussen bobine en verdeler.
Succes!
John
19 jaar
Yes!
Eindelijk het probleem opgelost!
Ik heb de volledige massa draad vervangen en de contacten van de + draad goed schoon gemaakt. En heb ook de verdelerkap vervangen.
Hij rijd weer als een zonnetje ( alhoewel die ver te zoeken is in nederland )
Bedankt allemaal voor jullie reacties
Jasper
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 480 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar