Volvo S40: binnenste Stabilisator rubber S40

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TD F8T

Iemand al ooit de binnenste Stabilisator rubbers bij een S40 Diesel vervangen?
Heb hier een Volvo S40 waar de linker, binnenste rubber, compleet weg is. Alleen de beugel zit er nog. Resultaat: Rammelen waar je U tegen zegt.
Heb van horen zeggen dat het subframe er onderuit moet?
Je kunt het boutje voelen, maar kunt er met geen mogelijkheid bij. Bij de linker draagarm, aan de achterkant, kun je ook het moertje zien zitten, wat vast zit op het subframe, waar het boutje doorheen zit. Maar van boven af of zo kun je het boutje niet aan.
Zijn hier trucjes voor? Of toch het subframe eronderuit ?

Cliodennis

Geplaatst door Cliodennis (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Herman BMW (0) PRO, 15 jaar geleden

lastig werk maar subframe bouten oplossen en de onderste moeren van afstandspennen stabilisatorstang los nemen. en dan kun je met moeite er bij eerst het onderste gedeelte plaatsen en dan het bovenste erover heen proberen te drukken met een bandijzer.

Cliodennis (0), 15 jaar geleden

Subrame bouten aan de achterkant los maken dus. Draagarm kan blijven zitten? Zitten de 2 bouten door de draagarm ook meteen vast met het subframe ? Je zou dan dus met een bandijzer of zo het subframe dusdanig naar beneden kunnen trekken dat je er net bij zou moeten kunnen ? Leuke uitdaging !
We zullen het zaterdag meemaken.

Highway (135) PRO, 15 jaar geleden

Inderdaad een leuk werkje oefening baart kunst. Ik heb collega's gehad die naar huis wilde als het klusje kregen. Nieuw setje zit een plaatje bij zodat het onderste niet meer weg kan.

Volvo-Specialist (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=toezicht]Inderdaad een leuk werkje oefening baart kunst. Ik heb collega's gehad die naar huis wilde als het klusje kregen.[/quote]
Dat is toch een leuk karweitje !!
Maar je moet het inderdaad een paar keer gedaan hebben en een paar trucjes uithalen dan word het een stuk(je) makkelijker.

Bij de nieuwe beugel het gat een beetje opboren zodat het boutje er iets schuiner in kan en in het boutje een zaagsnede inmaken zodat je hem van onder af met de schroevendraaier kan indraaien !!

Maarja, hoe kom je bij dat klere boutje en hoe krijg je die beugel over het blokje ???

Ach ja, zoals ik al zei, een leuk karweitje maar je moet het een PAAR KEER gedaan hebben !!!

Cliodennis (0), 15 jaar geleden

" Maarja, hoe kom je bij dat klere boutje en hoe krijg je die beugel over het blokje ??? "

Ja.. Hoe doe je dat?

Hoelang ben je er mee bezig als je 'gevorderd' bent en hoelang de 1e keer? (maak me gek...)
Heb nu dadelijk het complete setje met de beugel die de rubbers op z'n plaats moeten houden. Doe meteen alle 2 de kanten...

Highway (135) PRO, 15 jaar geleden

Ik draaide altijd het kleine boutje met het kleine rateltje er uit. Wij hadden een groot stuk ijzer dat we tussen de auto en het subframe staken en trokken het iets naar beneden. We zetten er een dop tussen dan heb je beetje ruimte. beugeltje en voetje goed invetten in elkaar klikken dan vlug draaien en op zijn plaats zetten.
Dan begint het gepriegel met het boutje er weer in te draaien Soms ging dat van zelf en soms moest je even iets anders gaan doen om niet moedeloos te worden.

Tips:
1 Werk op een 2 kolomer
2 Laat aan een kant van het subframe de lange bout zitten zodat het subframe niet te veel kan schuiven anders staat later het stuur scheef. anders kun je later met uitlijnen beginnen.
3 Trek het subframe niet te ver naar beneden anders gaat je stuur as kapot. Je wordt er wel voor gewaarschuwd want, de auto begint te toeteren. Ik heb nooit de stuuras of huis los gemaakt maar dit staat wel in de handleiding. Ik haalde altijd de stekkers van de claxon af en een dop tussen het subframe en de auto.
Veel geduld en goede moed kom je ver.
4 geen ervaring mee maar de tips van Volvo-specialist zijn ook niet verkeerd.
5 Ga niet met geweld de subframe bouten terug draaien in de auto. Anders kun je naderhand een luikje maken in de auto om een moer er op te draaien. Al diverse keren mee gemaakt dat met geweld een bout er ingedraaid was en dus de kooimoer losgeraakt was.

Tijd?
Als alles mee zit 2 uurtjes bij pech geen idee.

Cliodennis (0), 15 jaar geleden

Heren. Allen dank voor de tips.
Ben vanmorgen om half 10 begonnen en om 1 uur rolde de auto de brug (4-kolommer..) weer af. Links en rechts vervangen en ook alle 2 de stabilisator kogels, want met losdraaien, gingen ook die stuk.

Het is even stoeien, maar eerlijk gezegt viel het wel mee. Je moet het een keer gedaan hebben ja. Eerst hadden we rechts gedaan, die dus 'stuk' was en daarna de linker. Wel ff wennen dat je dan alles weer vanaf de ander kant moet aan kunnen, als je rechtshandig bent.
Rechts ging het boutje nagenoeg meteen terug op z'n plaats, links was ff stoeien.
Het het plaatje hadden we het gaatje een stuk ruimer gemaakt, zoals volvo-specialist' had beschreven. Maar alleen van het plaatje, niet van de beugel.
Van het onderste rubbertje, hadden we een heel klein stukje van lipjes af gehaald, zodat je ze iets makkelijker in elkaar kon schuiven als ze om de stang zaten. Nog flink werken, maar uiteindelijk is het gelukt.
Subframe heb ik afgetekent en hebben we naar beneden gedrukt en er een dop 21 tussen gezet. Precies de juiste ruimte. Viel eigenlijk wel mee hoever je hem moet laten zaken. Verder geen stuurhuis of andere delen los hoeven halen. Alleen Wielen los, en onderplaat en subframe.. (en de stabilisator natuurlijk)
We hebben een paar keer de scheldwoorden aan getikt en ff staan 'hersenspinnen' maar het zit er weer op !
De rammel is weg en de auto stuurt weer strak.

Thanx !

rensk001 (0) PRO, 15 jaar geleden

Daarna effen lekker een pintje gevat?

Highway (135) PRO, 15 jaar geleden

Prima mijn complimenten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.