Volvo S40: niet aanslaan

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

moeizaam probleem
sinds enige tijd liep motor heel soms op 2/ 3 cilinders zowel benzine als lpg
warm of koud geen verschil
bobines reeds vervangen (nam nu wel mooier over van benzine naar lpg)
vandaag nieuw probleem hij slaat niet meer aan... (koude motor)
liep even op 2 /3 cilinders daarna niets meer.
zo nu dan met starten een pufje maar niet meer lopen
bougies 1 en 2 twee zwart 3en 4 zwart en nat van benzine,
uiteraard vervangen maar nog steeds niet aanslaan
wel vonk
heb het idee dat ie verzuipt in de benzine
of vonk op verkeerd moment dat kan ook natuurlijk
benzinedrukregelaar lekt niet naar vacuumaansluiting

iemand een tip?

update na nacht staan vandaag gaspedaal vol in en starten loopt fractie van een sec. slaat af niet meer aanslaan
=======================================================================

aanslaan opgelost ondanks bougies nat van benzine bleek hij geen goede benzinetoevoer te hebben (druk te laag)met wat remreiniger wou hij wel lopen, problem solved.

het zo nu en dan op 2/3 cilinders lopen bleek een temperatuur probleem te zijn motor werd niet snel genoeg voldoende warm ,vervangen van thermostaat heeft ook dat probleem inmiddels opgelost

burnerchief

Geplaatst door burnerchief PRO , lid sinds 13 jaar geleden

12 Reacties

eelco2635 PRO, 13 jaar geleden

klinkt als temp. zender die op het thermostaathuis zit aan de linker kant van de motor. Als die een vreemd signaal geeft verzuipt ie idd omdat hij hem helemaal vol hoost met benzine.

MarcoC, 13 jaar geleden

Eigenlijk is het misschien toeval, ik heb het zelfde probleem. De temperatuur zender in het thermostaathuis vervangen.
op advies wegenwacht bobines vernieuwd, was niet de oplossing.
Distriebutieriem vervangen, de automatische stelinrichting stelde niet verder, riem 30.000 Km oud.

Een stuk gereedschap gemaakt, passend in de gleuven van de einden van de nokkenassen, zodat deze gleuven in elkaars verlengde liggen.
Dit om de nokkenassen te fixeren en de timing te bepalen. wel de gleuven beiden onder het ascentrum draaien.

Het merkteken zoals in de volvo gegevens staan zijn bij mij niet aanwezig, alleen twee in elkaarsverlengde liggende inslagen op de omtrek van de krukaspoelie. Deze komen overeen met verhoogd randje op het buitenste/onder distributie deksel net loodrecht boven de krukaspoelie.
Positie bepaald door de plug uit het motorcarter te draaien achter de startmotor en een passend (gemaakt) pen passend in de boring van de verwijderde plug te plaatsen en de krukas anti clockwijs tegen de stuit te draaien.

Na montage alleen maar benzine in de cilinders, overigens wel ontsteking van de bougies, nimmer een teken van aanslaan kunnen bemerken.

Ik zou het zeer op prijs stellen als een deskundige ons verder kan helpen.

Alvast erg bedankt

Herman BMW PRO, 13 jaar geleden

brandstofdrukregelaar controleren of deze niet lek is d.m.v vacuumslang eraf te halen.

MarcoC, 13 jaar geleden

De vacuumslang losgetrokken, geen benzine bemerkt. De drukregelaar gedemonteerd en ook geen ongeregeldheden geconstateerd.

Jammer Herman ik was heel blij met je snelle reactie en een mogelijke oplossing.
Ik zal de timing nogmaals controleren. Het vervelende is dat er met geen mogelijkheid merketekens te ontdekken zijn op de distributie snaarschijf.

Reden dat ik via de plug achter de startmotor verstopt gat, door met een eigengemaakt caliber in het gat te stoppen de krukas vanaf ongeveer 90 graden na het BDP, de krukas heb teruggedraaid tot deze tegen een arretering aan stote.
Dit is niet het BDP maar 10 tot misschien 20 graden na het BDP.
De nokkenassen waren gearreteerd met de gleuven aan het einde achter aan de nokkenassen horizontaal in lijn, dus evenweidig aan de cilinderkop.
Is dit correct?

Alvast bedankt
Marco

Herman BMW PRO, 13 jaar geleden

als het goed is heb je op je nokkenastandwielen een klein streepje verticaal die gelijk komen te staan met je kap
die erboven zit en je krukas zit een verhoging op je tandwiel die gelijk komt te staan met een uitstulping op je oliepomphuis kun je zien als je naar beneden kijkt naar het krukastandwiel.
dat met die gleuven klopt wel maar word eigenlijk alleen gebruikt als je koppakking vervangen word.

gr. herman

MarcoC, 13 jaar geleden

Dank je Herman voor de snelle reactie.
Echter rest het probleem van iet willen aanslaan.
Geen benzine in het vacuumslangetje van de benzine drukelaar, gedemonteerd met een handig bitje op steel gelast.
Bougies nat van de benzine, startmotor draait, bonies zijn nieuw en hebben feilloos gewerkt.

Is het mogelijk dat de immobiliser de zaak saboteert, de bougies geven wel een zwakkere vonk. Accu is nieuw.
Mijn idee is dat als er compressie is en brandstof plus een vonk, dan moet er leven in de motor komen.

Wie heet nog een tip, recentelijk heeft voor de panne de dealer Volvo het systeem gereset, ik had klachten van soms niet willen aanslaan, meestal in file afslaan soms onder het rijden cilinder verlies, wel weer met zeer weinig gas na een tijdje plotseling het normale vermogen terug alsof er nooit iets was gebeurd.
De temperatuur sensor bij de koelwater thermostaat op dealers advies vervangen plus de thermostaat. Geen verbetering.

Overigens ik ben 21 jaar autodealer geweest en daarna de handdoek in de ring gegooid, een fantastisch beroep maar het merk ging verdwijnen.
Nog nooit heb ik een probleem niet zelfstandig kunnen oplossen, zeg niet nooit!

Alvast bedankt voor eventuele tip.
Vr. gr. Marco

rensk001 PRO, 13 jaar geleden

Zit het probleem niet in je nokkenassensor?

MarcoC, 13 jaar geleden

Het probleem van niet aanslaan heb ik ontdekt:

De vorige eigenaar heeft een distributieriem laten vervangen en men heeft verzuimd een nieuwe te plaatsen!
Nu zijn in het verleden de nokkenaswielen gedemonteerd geweest kennelijk en kloppen de merktekens niet.

Omdat de oude riem was uitgelopen zijn er enkele "tanden" overgeslagen, hiedrdoor was de timing niet meer correct.
Bij de montage van de nieuwe nokkenasriem ben ik uitgegaan van een correcte montage van de nokkenaswielen.
Na montage heb ik het niet willen starten probleem gekregen, dus omdat de nokkenassen niet op de juiste timing stondenwegens de historische verkeerde montage.

Anders dan de originele merkteken zijn er geen merktekens op de nokkenaswielen aanwezig.
Kan iemand mij s.v.p. adviseren hoe ik de nokkenassen op tijd kan krijgen, met de niet juist gemonteerde nokkenastandwielen.
Overigens op de wielen staan een hoofdletter "M" ingeslagen.
Ik ga er van uit dat het merkteken op de krukas wat absoluut niet zichbaar is, zelfs niet met een vergrootglas waar dan ook op het krukastandwiel, het BDP heeft moeten aanwijzen.

Het BDP is te bepalen middels het inspectie gat in het vliegwielhuis, corresponderende met de micrometer methode door het bougiegat van de eerste cilinder.

Bij voorbaat mijn dank,
Marco

Volvo-Specialist PRO, 13 jaar geleden

Op een S/V40 1.8 van 1998 staan gewoon tekens(een streepje) op de nokkenassen !!!!! (maar wel moeilijk zichtbaar !!)

Op de voorste krukastandwiel staat ook een teken dat overeenkomt met het streepje op de oliepomp(boven de krukas).
Alleen er staat GEEN teken op de krukaspoelie maar op wel een het krukasTANDWIEL !!
Als je het krukastandwiel-teken niet (of moeilijk) kunt zien dan moet je de poelie er even af pakken dan word het wel duidelijk zichtbaar.

O ja, het (bdp)teken op de krukas(tandwiel) wil niet zeggen dat de zuigers BOVEN moeten staan !!!!!!, het is alleen een teken dat gebruikt word om de distributie op tijd te kunnen zetten :-)

MarcoC, 13 jaar geleden

Dank je Volvo Specialist voor de heldere uitleg van het probleem waar ik niet uit kon komen.
In mijn naïviteit ben ik uitgegaan van het gegeven dat de merktekens op de krukaspoelie/tandwiel voor het BDP bepalend zijn.

Nergens in documentatie, werkplaats DVD en vraagbaken heb ik helaas hier iets over kunnen ontdekken. Ik zal je waardevolle uitleg één dezer dagen beslist ter harte nemen.

Een ieder bedankt voor het meedenken en voor de uitleg.
Marco

MarcoC, 13 jaar geleden

Geachte Panel leden,

Met mijn Volvo heb ik vele problemen gehad, het leek een cumulatie van problemen, waarin ik eigenlijk niet geloof.

Niet willen aanslaan:
Dit kwam omdat een vorige eigenaar de nokkenas distributieriemwielen had verwisseld en kennelijk wel de nokkenassen op tijd had weten te zetten.
Hierdoor kon de juiste timing niet worden bepaald. Na verwisselen van de riemwielen was dat probleem opgelost.

Het niet kunnen vinden van het krukasmerkteken:
Na demontage van het krukasriemwiel bleek dat er een verscholen merkteken aan aan de zijde van het distributieriemwiel wat tegen de krukas raakt, onder de rand van de oliepomp was ingeslagen. Dit merkteken is ABSOLUUT niet zichtbaar in gemonteerde positie van het distributieriemwiel op de krukas. Kennelijk door een malloot bedacht om het merkteken op deze positie te plaatsen.

Het niet fatsoenlijk rondlopen met een hoge uitstoot van onverbrande uitlaatgassen:
De motor liep bij nadere onderzoeken, stationair nauwelijks op de eerste en de derde cilinder (gezien vanaf de vliegwielzijde, vreemd dat Volvo dit in tegenstelling tot wat genormaliseerd is vanaf de distributiezijde), alsof er geen compressie zou zijn, terwijl alle vier cilinders ongeveer de zelfde compressiedruk meten.
-Beide bobines zijn nieuw.
-Bougies zijn nieuw, verwisselen had geen effect.
-Kleptiming controleren was overigens volgens voorschrift.
-Bougiekabels perfect
-Alle aansluitingen van stekkers in orde inclusief alle massa verbindingen geen overgangsweerstanden.
-Luchtpomp en vacuümklep met slangen OK.


Omdat de Garage niet beschikt over een specifiek uitlees systeem voor de Fenix 5.1 CPU, was de storing niet uitleesbaar.
Een niet bij name te noemen Volvo dealer had eerder kennelijk volgens zeggen het systeem uitgelezen en bepaald dat de temperatuursensor op het thermostaathuis defect zou zijn, terwijl de weerstandswaarden van de oude en de nieuwe exact gelijk waren. Een vervolg gang naar de dealer vond ik geen optie.
Uiteraard had deze investering geen enkel effect op de aanvankelijke storing van gewoonweg rot lopen.
AcTronics heeft geen afwijking van de CPU gemeten, dus deze mogelijkheid was uitgesloten.

Wel waren enkele haakse rubber vacuüm aansluitslangen avn de inlaatcollector bij het gasklephuis verrubberd, deze werden bij warme motor dicht gezogen door het vacuüm in de inlaatcollector. Vervangen hielp ook niet.

Lambdasonde:
Mijn oude studieboeken nagezocht, dit is voor mij aanleiding geweest om een uitgebreide studie te gaan maken van o.a. de Lambdasonde, die zoals bekend de samenstelling van de uitlaatgassen volgens bepaalde algoritmen vaststeld, als de temperatuur van de sensor enkele honderden graden celcius heeft beriekt (ongeveen 350 graden). De werking zak ik als bekend zijnde beschouwen.
Besloten de Lambdasonde door een nieuwe te vervangen en het wonder geschiedde:

Ik had mijn oude vertrouwde hele fijne Volvo weer terug. Enkele dagen later op en neer naar Zwitserland gereden en van de miljoenen krukasomwentelingen neit 1 verkeerde "klap" gegeven ( uitsluitend met LPG G3 gereden).

Bij mijn studie ben ik tot de ontdekking gekomen dat de Lambdasonde vanaf 60.000 Km betere vervangen kan worden, dit betekent dat het brandstofverbruik 10% zal afnemen en een berekening toont aan dat er bij 160.000 Km langer doorrijden met de oude Lambdasensor dit een verliespost aan benzine bij de huidige benzineprijs op zal lopen tot wel € 3.000.

Bij deze wil ik iedereen hartelijk bedanken voor de gedane moeite om met mij mee te willen denken
Marco Stubenitsky

check

Beste antwoord, geplaatst door burnerchief PRO, 8 jaar geleden

opgelost overschakelrelais vervangen incl kabelboom liep soms op twee brandstoffen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.