Beste mensen,
Al geruime tijd geniet ik van mijn Volvo V40 (benzine, handgeschakeld, 2001, 190.000 kilometer). Destijds aangeschaft als jonge vader met de gedachte dat ik hier wel een tijd mee rond kan rijden. Op zich moet dit ook lukken echter ik heb nu al een geruime tijd een probleempje waar men niet echt de vinger achter kan krijgen.
Voordat ik de symptomen benoem moet ik wel aangeven dat ik al geruime tijd een kapotte vlotter heb in de brandstoftank. Destijds in overleg met mijn garage besloten om de brandstofpomp niet te vervangen omdat de kosten aanzienlijk zouden zijn en dit niet per definitie de oorzaak hoeft te zijn van het vermogensverlies/bokken van de motor. Zou verder ook geen consequenties moeten hebben behalve dat je op tijd moet aftanken ;-). Ik zelf als leek kan mij er wel iets bij voorstellen, er is iets kapot dus ja, echter ga uit van de vakman die mij overigens al jaren goed serviced, hier mee van weet dan ik.
Probleem:
Als ik, met name op de snelweg rij, in zn 5e versnelling tussen de 100 en 120 (met name bij een volle tank) gaat de motor af en toe schokken. Het is minimaal en ook niet echt regelmatig. Als ik het gas dan los la of terugschakel is het weer weg maar komt het ook weer terug. Nou is er op zich mee door te rijden, het is immers een auto van nu 12 jaar oud, echter dit lijkt mij geen goed plan met de kans op bv. verbrande kleppen, gesmolten zuigers of zo iets. Daarnaast moet de auto gewoon veilig zijn met een gezinnetje.
De laatste tijd hoor ik onder de auto (of vanuit het motorcompartiment) een soort af en aan tikkend geluid (cilinder?) met name als de auto stationeert staat te draaien.
Zelf heb ik al een aantal malen de lege tank gevuld met reiniging voor de injectoren/verstuivers en heeft de garage een gaatje geboord bij de brandstoftank omdat de tank vacuum zoog. Stille hoop dat dit het euvel op zou lossen, echter van het weekend een lange rit gemaakt en het probleem was er weer af en aan.
Ik heb mij een verdiept in de mogelijke oorzaken en oplossingen, maar nogmaals ik ben een leek op dit gebied. Is het verstandig en/of eenvoudig om te beginnen met het meten van compressie en lekverliezen? De brandstofdruk te laten controleren op ventiel in het brandstofrail (te weinig druk). Het niet goed verstuiven van de brandstof in een cilinder (vervuilde injectienaald), problemen in de timing van het brandstofmanagementsysteem? Dit zijn een paar dingen die ik zelf heb kunnen vinden met daarbij :
Brandstofpomrelais;
EGR klep;
Verstuivers;
Luchtmassameter;
Lamdasensor;
Bougies;
Bezinefilter;
Uitval cilinder;
Bobine;
Hopelijk is het eenvoudig en ook tegen redelijke kosten op te lossen of luidt het advies vervangt die brandstofpomp en ga vanaf daar verder?!
Het is een heel verhaal maar hoop met deze omschrijving een goed beeld te schetsen om het euvel op te kunnen lossen en ter lering uiteraard.
Alvast dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gaatje boren in de tank? heeft u garage nog nooit gehoord van tankontluchting? Geen idee hoe het systeem werkt maar iedere V40 en tegenwoordig steeds meer of bijna alle auto's hebben dit systeem. In het verre verleden heb ik bij Suzuki gewerkt en klanten boorde gaatjes in de tank dop, waardoor ze manden later stil kwamen te staan of een stotterende auto (oorzaak benzine filter vol water)
Het ratelen zou naar mijn idee van de nokkenas versteller af kunnen komen. In de meeste gevallen is dan het tandwiel defect.
Dan zou ik eens fout code laten uit lezen en tijdens het rijden een log te maken. voordat u een aantal onderdelen gaat vervangen zou ik eerst een goede diagnose laten maken. U bent niet de eerst hier op de site die voor een vermogen heeft versleutelt en het probleem nog niet is opgelost.
Dank voor uw bericht.
Het gaatje zit overings achter de tankdop. Tank zuigt nog steeds vacuum naar mijn mening. Als ik uw bericht lees zou het stotteren te maken kunnen hebben "water"dat de filter in is gelopen oid.
Overigens heb ik dit stotteren al een keer eerder gehad tijdens de koude wintermaanden. Dit stotterend was toen wel veel erger. De garage kon het probleem niet echt vinden en uiteindelijk is het probleem ook niet meer terug gekomen. Geen storingsmeldingen, probleem vanzelf opgelost, waarschijnlijk water dat bevroren was en misschien zodoende bij de benzine terecht gekomen. Geen rekening gehad omdat men niets kon vinden, is wel netjes
Zojuist afgetankt en naar huis gereden en het bokken begon al bij een gemiddelde snelheid en was ook erger dan gisteren.
Vwb de nokkenas kom het geluid aan de bovenkant links van de oliedop vandaan (foto bijgevoegd). Dit zal waarschijnlijk niets te maken hebben met het probleem van het bokken?! of sla ik hier de plank mis.
Wat jij aangeeft is dus ook precies mijn probleem. Ik wil niet meer uitgeven dan nodig. Dit gebeurde overigens nog wel eens bij de officiele dealer maar dat terzijde.
Het probleem is echter dat er geen foutmeldingen naar voren komen bij het uitlezen. Ligt dit aan de uitlees apparatuur of kan ik dit realiseren door te vragen of ze de foutcodes willen uitlezen en een log te maken? of gewoon de auto daar achter laten totdat er een juiste diagnose is gemaakt?
Tot zover dank.
Grt.
[url=http://postimg.org/image/83cly92r5/][img]http://s8.postimg.org/83cly92r5/motor.jp...[/img][/url]
11 jaar
Ik heb op dit moment geen idee waar het probleem van dan zou komen. links van de olie dop, als je de foto omdraait daar zit de versteller.
Ik bedoelde met het gaatje boren een onverstandige beslissing is. Water en benzine gaat niet samen.
Als de klacht zich voordoet ga dan naar de garage of een dealer of een goede garage en ga met de monteur rijden. Als hij rijdend de date bekijkt moet er iets te vinden zijn. De nokkenasversteller kan een oorzaak zijn. maar slechte bobine of injector kan een oorzaak zijn maar nog enkele andere sensoren, contacten enz enz.
Zojuist afspraak gemaakt bij de garage.
Gaan in oveleg een diagnose stellen.
Keep you posted.
Thnx.
11 jaar
bobine wisselen
11 jaar
Inmiddels uitvoerige diagnose gesteld.
Probleem is tweeledig injectieprobleem en de nokkenasversteller. Injectieprobleem is inmiddels verholpen. Was een probleem bij de bouies. Daardoor was de verbranding niet goed. Het bokken zou dus verholpen moeten zijn.
Nokkenasversteller gaat aardig in de papieren lopen.
Weet niet of ik deze reparatie wel uit ga voeren. Twee jaar geleden ook al aardige reparatiekosten gehad ivm revisie van de schakelbak.
Ben er een beetje klaar mee en ga kijken of de Volvo niet naar een opkoper kan. Misschien tijd voor een iets jongere auto en hou ik aan de Volvo nog iets over wat ik dan weer kan gebruiken.
Bedankt voor de reply's.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar