close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V40: Bonkend geluid bij drempel

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i (GDI)

Beste leden,

Ik zit het met volgende probleem, dat mij een beetje wanhopig maakt. Ik krijg het namelijk niet opgelost. Enfin...

Wanneer ik met een redelijke snelheid over een drempel rijd, hoor ik een bonkend geluid rechtsvoor. Nu gaat er bij iedereen al wat bellen rinkelen, waar het probleem in zou kunnen zitten, net zoals bij mij. Alleen ik heb al het een en ander vervangen, zonder dat het probleem zich oplost.

Vervangen is reeds:

- Stabilisator-koppel stangen;
- Rubbers van de grote stabilisatorstang;
- Gehele draagarm (rechts) (dus ook onderste fuseekogel).

Alle drie de bovenstaande zaken waren ook dusdanig slecht (speling etc.), dat ze vervangen moesten worden, echter het probleem duurt voort.

Daarbij zijn twee jaar geleden de voorveren, zittingen, lagers vervangen (vanwege gebroken veer).

Dus mijn vraag is, wat kan het zijn?

Geplaatst door

jma-c (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het probleem heeft vaak te maken met die stabilisator rubbers bij dit type ja.. begrijp ik uit je verhaal dat je zon beetje alles vervangen hebt, behalve de schokbreker zelf?

jorie 0
badge

12 jaar

Dat heb je helemaal juist, vandaar mijn 'wanhoop'.

jma-c 0

12 jaar

functioneert de schokbreker ZELF nog wel naar behoren? deze kan zelf ook bijgeluid produceren, waarbij niet eens uitwendig lekkage zichtbaar hoeft te zijn. het is daarnaast ook belangrijk dat er zittingen gebruikt worden en lagers van de schokbreker die origineel volvo zijn. ik heb weleens meegemaakt dat een dergelijk probleem kan ontstaan bij het monteren van niet - originele onderdelen. de zittingen moeten vanzelfsprekend ook juist gemonteerd zijn.

jorie 0
badge

12 jaar

Tja, ik kan natuurlijk niet ín een schokbreker kijken, echter zie ik geen lekkage of raar veergedrag. De zittingen en lagers zijn samen met de veren bij een Volvo dealer vervangen, die werken hopelijk toch wel met originele Volvo onderdelen;-).

jma-c 0

12 jaar

Dag jma-c,

Sowieso zijn er veel meer dingen die een bonk geluid kunnen veroorzaken.

Stuur/spoor stangen nagekeken? Binnen en buitenkant uiteraard. Bij het vervangen van de draagarmen ga ik er vanuit dat ook alle betrefende rubbers/lagers tegelijkertijd zijn vervangen?

Zijn er andere klachten, zoals een hoge piep door bochten, L of R, of een piep geweest wat nu over is?

Verder, hoe bepaal je 'raar veergedrag'?

Succes,
Martin

MWMautos 0

12 jaar

Ik dacht dat ik zo iets ooit mee gemaakt heb en dat we de bouten van het subframe er uit gehaald hebben. Deze goed met kopevet in gesmeerd en weer terug gedraaid en goed vast gezet met de luchtsleutel en daarna na getrokken met de momentsleutel. Dacht zelfs dat we het hele subframe opgelost hebben dus de spanning er van af.

Highway 670
badge

12 jaar

Beste leden, bedankt voor jullie reacties en sorry voor mij late reactie. Ik heb vorige week het wiel eraf gehaald en alles nog eens goed bekeken, tot ik plots liggen krasjes op het frame zag in de buurt van onderste kogel van de stabilisatorkoppelstang. Deze zijn destijds vervangen voor een '[url=http://www.partsforvolvosonline.com/imag...]upgrade[url]' model met een iets grotere kogel. Bij een eerste blik lijkt het alsof deze het frame niet kan raken. Echter bij een drempel gebeurt dit toch! Aan de linkerkant raakt deze 'm niet, omdat 'ie daar verder van het frame afzit. Blijkt dus dat de 'grote' stabilisatorstang niet geheel gelijk is links en rechts. De stang verschuiven naar rechts lukt niet. Nu met het plaatsen van een standaard stabilisatorkoppelstang (aan de rechterkant) is het probleem verholpen. Auto is muisstil bij het rijden over een drempel en beide koppelstangen hebben ong. dezelfde afstand tot het frame. Alleen zit links nu een 'upgrade' model en rechts een 'standaard' model. Mocht dat een probleem zijn, dan hoor ik het uiteraard graag.

PS Bij nadere inspectie van de oude standaard stangen bleek ook dat de rechtse stang het frame raakte. Wat daar nu de reden van was... ik weet het niet.

jma-c 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.