Volvo V40: brandstofverbruik 1.9d 102pk

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9d 102pk

hallo,

ik heb pas een v40 1.9d 102pk aangeschafd met 140.000 km.
ik vind het brandstofverbruik iets tegenvallen: lange afstand met rustige rijstijl 1 op 16 en een beetje.

wat zijn jullie ervaringen??

alvast bedankt!

bossie1392

Geplaatst door bossie1392 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

dutchmadonna (0), 18 jaar geleden

Nou weet ik zo even niet het verbruik van onze v40 115 pk diesel maar mijn man is wel van mening dat de auto met shell diesel zuiniger is dan met goedkope diesel van bijvoorbeeld die tinq en makro pompen. Hij gaat overigens niet meer naar Makro omdat hij dit niet vertrouwt. Als ik het niet vergeet zal ik hem nog even naar het verbruik vragen en dit nog vermelden.

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Is toch acceptabel, bossie? Is wel aardig zwaar, en hangt ook van rijstijl af.

Sytze

bossie1392 (0), 18 jaar geleden

voor ik de auto kocht hoorde ik om mij heen verhalen van : ik haal met gemak 1 op 18

dit lukt mij echt niet.

het is ook vreemd:als ik bv 100 rijdt in 5 dan zie je de verbruiksmeter zakken naar bv 4.5 op 100 km en loopt geleidelijk op naar 6.4 6.6 op 100 km op de cruise controle. hier blijft hij dan hangen

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Hang nou niet zoveel aan die verbruiksmeter! Dat is niet meer dan een indicatie, maar zeker geen manier om te kijken wat ie werkelijk neemt! Ik denk dat je wel weet wat de enige juiste manier is om te testen wat een auto neemt? Een andere manier is er gewoonweg niet, alle electronica ten spijt!

Sytze

bossie1392 (0), 18 jaar geleden

je hebt wel gelijk sytze!
maar als ik aftank en het verbruik uitreken kom ik toch nagenoeg op hetzelfde verbruik uit!
ik heb het ook bij een andere auto getest maar dan weliswaar een 115 pk uitvoering.
op dezelfde weg en 5 minuten laten blijft de verbruiksmeter bij die auto wel bij 4,5 staan en zakt zelfs!!!!

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Nou ik wist het wel. Gewoon accepteren, ik vind het nog zo slecht niet hoor. Zullen we een weekje ruilen?
Dan weet je niet wat je overkomt, sterker nog, je zult voortaan zweren bij jou volvotje en zijn verbruik.

Sytze

boijen (0), 18 jaar geleden

Beste Bossie,

Heb zelf een 95pk 1999 diesel met het zelfde verbruik en km stand. Denk dat het gewoon klopt.

Bert

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Niet ruilen dus???

bossie1392 (0), 18 jaar geleden

nou sytze ,ruilen zit er niet in.
auto is van "het vrouwtje".
ik rij zelf in een t4, dus ik heb ook een iets hoger verbruik! ha ha

groeten

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat dacht je van een Range Rover V8 benzine van '99 met een verbruik NOOIT minder dan 24 liter benzine op 100 kilometer!
Maar je rijd wel als een vorst........

Santa (0), 18 jaar geleden

Rijden als een vorst met een vorstelijk benzineverbruik..........
Tja, je moet er wat voor over hebben, he Sytze?
Overigens rijd ik op DIT moment 1 op 18 met mijn 110 pk Passat TDI. (Gemiddeld verbuik over een hele tankvulling). Heerlijk ruime auto met een Zeeuws (=zuinig!) verbruik.......

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

En in die andere auto van je? Die zal um ook wel lusten!

Sytze

Santa (0), 18 jaar geleden

Die cabrio van mij? Die komt helaas niet verder dan 1 op 10..... Maar die heeft dan ook een stroomlijn gelijkend op een bushokje en wordt volgend jaar 40 jaar oud!

arnold_w (0), 17 jaar geleden

Heb dus een V40 1.9D 115pk uit 2003. Gemiddelde verbruik over de afgelopen twee jaar 1:16,6.
(ja, ik ben zo'n sukkel die z'n verbruikcijfertjes netjes bijhoud)

Voor alle duidelijkheid: verlichting altijd aan, climate control altijd aan en rijd nooit met open ramen.
Banden netjes op spanning en rijdt gemiddeld tot sportief. Voor 90% snelweg (woonwerk 2x50 km per dag).
Gebruik cruisecontrol zoveel mogelijk, maar is op de Nederlandse snelwegen bijna onmogelijk dat ding langer dan twee minuten aan te hebben staan.


Nu mijn bevindingen:

1:17,5 heb ik ooit een keer gehaald na twee weken als een ouwe lul aan "het nieuwe rijden" mee te doen.
Dat verschil van 1km op 1 liter vind ik dus onvoldoende om op deze manier te moeten rijden.
Als ik gewoon sportief rijd, vlot optrekken, schakelen tussen de 2500 en 3000 toeren en op de snelweg gemiddeld 135km rijd dan kom ik dus op 1:16,6. Ik zeg sportief rijden en dus niet als een idioot scheuren.

Als ik aan "het nieuwe rijden" meedoe, dan schakel ik al bij 2000 toeren, gebruik overal de cruisecontrol, anticipeer op stoplichten (gas alvast los en niet op het laatste moment remmen). Rustig optrekken en netjes 120 rijden op de snelweg.
Hou je vast 1:17,5.

Afgelopen vakantie naar Italie geweest en me heerlijk uitgeleefd op de snelweg.
Auto volgepakt (dus extra gewicht), tussen de 160 en 180 op de Duitse Autobahn.
Aardag wat bergritjes gemaakt in Italie en veel op pad geweest met de auto naar kleine dorpjes, dus veel remmen en optrekken. Op de terugweg bijna constant 180 (en soms 190) gereden.
Ook hier weer mijn verbruik bijgehouden a.d.v. km stand en tankbeurt. Wat schetst mijn verbazing, 1:16 over de gehele vakantie van ca 3000 km.

Het lijkt met deze auto geen ruk uit te maken hoe braaf, hard of langzaam je rijdt, het verbruik ligt gemiddeld rond de 1:16.
Zelfs in de winter wanneer ik op winterbanden rijd en de motor langer nodig heeft op te warmen, blijft het verbruik rond deze waarde.

Kortom, een prima auto met een mooi verbruik in deze gewichtsklasse.
Het kan natuurlijk altijd beter, maar dan zul je concessies moeten doen aan het comfort. Ofwel een kleinere en lichtere auto.

Santa (0), 17 jaar geleden

Interessant verhaal, Arnold, maar ik ben bang dat je een beetje de appeltjes met de peertjes aan het vergelijken bent. Lange afstanden op de Autobahn met hogere snelheden vergelijken met het een "normale" rijstijl afgedwongen door de Nederlandse infrastructuur is niet correct.
Vandaar ook dat jij denkt dat het geen "ruk" uitmaakt of je nu hard of netjes rijdt met jouw auto. Dat verschil is er wel degelijk maar komt niet tot uiting doordat je vergelijking niet deugt.
Je rijdt dus diesel en dus dan ook een aanzienlijk aantal km.'s per jaar. Dus ook verplicht tanken. Reken dan eens uit hoeveel kilometers jij MEER kunt rijden met het Nieuwe Rijden t.o.v. jouw "eigen" rijstijl.
Zet dit vervolgens om in euri's en vraag je dan af of je dat bedrag er voor over hebt om "semi-sportief" te kunnen rijden. Ik vind dat de huidige brandstofprijzen dermate hoog zijn dat zuiniger rijden nagenoeg altijd verantwoord is. Ik ben geen promotor van het Nieuwe Rijden maar zie bij mijzelf ook direct altijd dat een rustige rijstijl direct beloond wordt. Ik rijdt met mijn Passat TDI 110 PK fluitend 1:18 a 1:19 en bij een wat wildere rijstijl zakt dit direct naar 1:16. 's Winters ligt het verbruik ook altijd wat hoger, maar dat is logisch.

arnold_w (0), 17 jaar geleden

[quote=Santa]Interessant verhaal, Arnold, maar ik ben bang dat je een beetje de appeltjes met de peertjes aan het vergelijken bent. Lange afstanden op de Autobahn met hogere snelheden vergelijken met het een "normale" rijstijl afgedwongen door de Nederlandse infrastructuur is niet correct.
Vandaar ook dat jij denkt dat het geen "ruk" uitmaakt of je nu hard of netjes rijdt met jouw auto. Dat verschil is er wel degelijk maar komt niet tot uiting doordat je vergelijking niet deugt.
Je rijdt dus diesel en dus dan ook een aanzienlijk aantal km.'s per jaar. Dus ook verplicht tanken. Reken dan eens uit hoeveel kilometers jij MEER kunt rijden met het Nieuwe Rijden t.o.v. jouw "eigen" rijstijl.
Zet dit vervolgens om in euri's en vraag je dan af of je dat bedrag er voor over hebt om "semi-sportief" te kunnen rijden. Ik vind dat de huidige brandstofprijzen dermate hoog zijn dat zuiniger rijden nagenoeg altijd verantwoord is. Ik ben geen promotor van het Nieuwe Rijden maar zie bij mijzelf ook direct altijd dat een rustige rijstijl direct beloond wordt. Ik rijdt met mijn Passat TDI 110 PK fluitend 1:18 a 1:19 en bij een wat wildere rijstijl zakt dit direct naar 1:16. 's Winters ligt het verbruik ook altijd wat hoger, maar dat is logisch.[/quote]
OK, mijn vergelijk met de Deutsche Autobahn is wellicht niet helemaal eerlijk, maar geeft wel aan dat deze auto zich, bij dergelijke snelheden en rijgedrag, qua verbruik niet veel anders gaat gedragen. Ik heb echter al vaker een poging op de Nederlandse wegen gedaan mijn brandstofverbruik te reduceren. Ik kan er niets aan doen, maar het lukt me gewoonweg niet.

Even wat algeme data:
Normaal gesproken rijd ik per dag 50km heen en 50km terug voor m'n werk.
Van deze 50 km zijn er 42 snelweg en 8 binnenwegen.
Daarnaast nog wat ritjes privé, maar niet veel.
Op deze snelweg rijd ik meestal tussen de 120 en 130. Lichten zijn altijd aan (Volvo) en mijn Climate control staat ook altijd aan. Binnenwegen rijd ik vlot, doch niet scheurend. Zodra ik de mogelijkheid heb gebruik ik de cruisecontrol.
Inhaalmanouvres voer ik snel uit, dus evt. terugschakelen en gas erop (mijn veiligheid is me me waard dan m'n brandstofverbruik). Tot zover mijn normale rijstijl.

Nu de "truttige manier" welke ik al meerdere malen heb gebrobeerd.
Zelfde trajecten, licht aan en indien niet te warm de airco uit.
Bij het optrekken toerental proberen onder de 2000 te houden.
Vanaf 60 a 70 km/u al in de vijfde versnelling rijden.
Anticiperen op stoplichten en remmend verkeer (gas los en zo min mogelijk afremmen)
Maximum snelheid op 120 (uiteraard minder waar dat moet) en ook hier zoveel mogelijk de cruise control gebuiken (voor zover mogelijk in Nederland met al die files en met 100 km/u inhalende sukkels).
Inhalen op binnenwegen tot een minimum beperken en indien mogelijk in de vijfde versnelling (auto heeft in pricipe voldoende koppel).

Mijn bevindingen zijn minder bevredigend dan de Passat waar jij in rijdt.
Bijna geen verschil tussen winter/zomer en amper onderscheid bij verschillende rijstijlen.
Wellicht ligt het aan het type auto, maar ik kan er gewoon niet meer van maken.

Normale rijstijl 1:16,5
Nieuwe rijstijl 1:17,5

Omgerekend is dat dus,
35.000km per jaar : 16,5 = 2121 liter per jaar
35.000km per jaar : 17,5 = 2000 liter per jaar

Een verschil van 121 liter x 1,06 = € 128,= per jaar.
Dat is 0,35 cent per dag.

Tsja, en dan mag een ieder voor zichzelf bepalen of dat voldoende is om voor je gevoel als een "trut" door het verkeer te gaan.
Mij is het 't in ieder geval niet waard. Voor 0,35 cent houd ik liever mijn eigen semi-sportieve rijstijl aan.

Nogmaals, wellicht dat het met andere auto's/typen motoren anders uitpakt. Misschien rijdt ik wel niet zo sportief als ik zelf denk. De opgegeven fabriekswaarden zijn 1:18. In de praktijd betekent dat meestal 1:17 (of minder). Dus opzich zit ik daar niet zover vanaf en is er gwoon niet meer uit te halen. Als ik de rijstijl van mijn mede dorpbewoners zou volgen (je weet wel, Astra met dikke uitlaat en alle bijbehorende toeters en bellen) dan kom ik waarschijnlijk ook op 1:15 (of lager) uit. Maar dat is niet meer semi-sportief, dat is asociaal rijgedrag.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.