Volvo V40: Koppaking vervangen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: D4192T

Bij mijn volvo v 40 Bj 98 met de renault motor type D4192T moet de koppakking worden vervangen (zat al een tijdje aan te komen ) wagen heeft 180000 km
mijn dealer geef een prijsraming van +/- 1600€ en de wagen 10 dagen in de garage
-het testen en slijpen van de cylinderkop door externe firma
-het vervangen van distriebutieriem en V-riem
-het vervangen van de waterpomp
-het testrijden
-het aantal werkuren

bij een 2é prijsvraag bij een niet officiele volvo garage krijg ik een prijsraming van +-/500 € auto in de garage +/- 2dagen

gezien, dit verschil kies ik voor de 2é optie hier wil men enkel de koppaking vernieuwen en de distributieriem + verder het grootonderhoud

Mijn vraag is nu als ik de twee vergelijk
1) Is het wel nodig om de kop vlak te slijpen ?
2) moet de waterpomp vernieuwd worden ?
3) waar moet men verder nog opletten als ik deze werken laat uitvoeren ?

Dank op voorbaat voor de respons
De Rijcke
Belgie

Pat8393

Geplaatst door Pat8393 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

3234dmtr (0), 18 jaar geleden

Beste,

1- Kop kan krom zijn, moet inderdaad gecontroleerd worden
2- Hoeft niet, is wel aan te raden als deze lekkage vertoont
3- Bij controle van de kop moet er ook op gelet worden dat de wervelkamers nog vast zitten, klepspeling gelijk af laten stellen en evt gloeibougies vervangen, alles ligt toch los. Heb hetzelfde gehad met een Mitsubishi Carisma ( zelfde motor ), kosten destijds 1000 euro en auto 2 dagen kwijt.

volvoxc90 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik zou bij een andere dealer nog een offerte opvragen. Ik vind de aantal dagen en de prijs van de dealer wel erg lang en hoog. 11 dagen werkt er een leerling aan die maar een uur per dag werkt? Waarom moet de koppakking vervangen worden? Olie in de koelvloeistof? Bij olie in de koelvloeistof is de oorzaak de koppakking en niet de kop al is het afpersen nooit verkeerd.
Als waterpomp lekt dan vervangen.
Belangrijk is om de het koelsysteem te spoelen als er olie bij de koelvloeistof zit.

Pat8393 (0), 18 jaar geleden

Ja ,
er staat inderdaad in het koelwater reservoir,
hun uitleg was dat de kop eraf moet, dan naar een extern bedrijf om de kop en gelijk de klepzittingen te slijpen
gezien de tijd die ze vooropstelden deden mij besluiten om naar een kleine garage te gaan die ook uitsluitend aan volvo werkt .
deze vond dat enkel de pakking vervangen voldoende was gezien de motor niet oververhit was geraakt en het euvel enkel te wijten is aan het dat ze hier met een metalen pakking werken er is wel een hemelsbreed verschil tussen de offerte van de daeler en die van het kleiner bedrijf
vandaar dat ik hier eens bijkomendd jullie mening opvraagt
wagen loopt anders verder prima zelfs nu geen startproblemen enz

volvoxc90 (0) PRO, 18 jaar geleden

Oke, Ik weet niet wat die dealer allemaal van plan is maar ik zou alleen de koppakking vervangen.
Het ligt inderdaad aan de koppakking wel zou ik de slangen laten controleren en indien nodig vervangen.
Klepspeling meteen controleren en afstellen en koelsysteem goed reiningen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.