Volvo V40 2000: Probleem!!

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8

Het probleem dateert al van vorig jaar: de auto loopt op LPG opzich goed, tot dat je 'm gaat belasten. Bij flink gas geven (invoegen, inhalen, snelheden 100+) begint de motor in te houden. Uiteraard gaat het diagnose lampje knipperen.

De LPG specialist: "De pomp is kapot en moet worden gereviseerd."
Dit heb ik laten doen omdat dit volgens de specialist de oplossing zou zijn. Helaas kreeg ik bij aflevering van de auto te horen dat het "er nog wel een beetje in zat". Het probleem was nog niet opgelost, maar de eerste 650 euro waren we alvast achteruit.

De LPG specialist:"Waarschijnlijk moeten de kleppen worden gesteld en de bougies worden vervangen."
Met enige hoop naar de Volvo dealer getogen en een afspraak gemaakt. Kleppen laten stellen en bougies vervangen voor origineel. Ook had de Volvo dealer en injector (LPI) vervangen omdat deze niet geheel volgens plan meewerkte (volgens de Volvo specialist). Na een proefrit blijkt hetproblem nog niet opgelost, maar de volgende 1200 euro waren we verder achteruit.

De Volvo specialist:"Het lijkt er toch op dat de pomp weer kapot is, waarschijnlijk stomme pech."
Terug naar de LPG specialist en het verhaal uitgelegd. Wederom de auto een dag bij de LPG specialist ter controle. Vervolgens weet de LPG specialist het volgende te vertellen: de pomp is in orde maar de LPG computer is kapot. Ze hadden in een helder moment bedacht om de computer eens te wisselen, met als resultaat dat het probleem opgelost leek. Ik denk dan:"als dit in eerste instantie was gedaan had dat me waarschijnlijk 1850 euro uitgespaard."

De LPG specialist:"U mag wel even gebruik maken van een ruilcomputer,zodat u zelf kan testen"
Dat heb ik gedaan omdat een nieuwe computer toch weer 475 euro betekend. Nu ben ik misschien wat brutaal geweest en heb ik de computer enkele maanden gebruikt. Mede omdat ik een groot onrechtvaardigheidsgevoel had over de manier van diagnose stellen bij de LPG specialist. Mede daardoor was ik in mijn ogen al 1850 euro kwijt en zou daar nog eens 475 euro bij komen. Bij elkaar 2325 euro........wacht even....wat kost een nieuw LPG systeem ook alweer.......Maar goed, na enkele maanden probleemloos rijden, is het probleem weer terug en lijkt het erop dat ook deze computer de geest heeft gegeven. Ben ik even blij dat ik nog geen nieuwe had besteld........

Jullie begrijpen dat ik nogal ten einde raad ben, te meer omdat Vialle niks anders weet te melden dan:"daarvoor moet u bij uw dealer zijn." Wie heeft tips, ideeen of misschien wel de oplossing?
Misschien weet een van jullie of deze computers te repareren zijn of dat ze ergens 2e hands te krijgen zijn?

Help...

Ewaht

Geplaatst door Ewaht (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Helaas is lpg iets voor echte specialisten, heb ik zelf ook ondervonden. Na een hoop geprul door een lpg specialist (een geregistreerde, vlgs AG!) ben ik naar een ander gegaan die het probleem in 5 minuten had opgelost. Daar ga ik tegenwoordig heen, het is wel een eindje van leiden af, in Kaatsheuvel.

Ramon9285 (0) PRO, 18 jaar geleden

hou je klepspeling in de gaten ook!

Ewaht (0), 18 jaar geleden

[quote=Ramon9285]hou je klepspeling in de gaten ook![/quote]
Ha Ramon,

Ik heb op advies van de LPG specialist destijds (okt. 2005) de kleppen laten stellen. Deze stonden volgens de Volvo dealer niet helemaal op de juiste waarden, maar niet shocking fout ofzo. Maar goed, kleppen gesteld en een injector vervangen (zie 1e post).

Het probleem vind ik vooral dat ik steeds te horen kreeg: "Misschien is het dit, misschien is het dat". En nooit het idee heb gekregen dat er een daadwerkelijke diagnose is gesteld. Dus dan maar klakkeloos onderdelen gaan vervangen en zo aan symptoombestrijding doen.

Met mijn kleine beetje technische achtergrond weet ik dat bij hoge uitzondering een computer wel eens de geest geeft, maar meestal is een te hoge ingangsspanning of een piekspanning op een ingang die een computer fataal wordt. Maar daar is niet naar gezocht. " Nee meneer, het ziet er naar uit dat u gewoon een nieuwe computer moet bestellen"

Gezien het resultaat (zie 1e post) ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb.

Ewaht (0), 18 jaar geleden

[quote=Erwin2907]Helaas is lpg iets voor echte specialisten, heb ik zelf ook ondervonden. Na een hoop geprul door een lpg specialist (een geregistreerde, vlgs AG!) ben ik naar een ander gegaan die het probleem in 5 minuten had opgelost. Daar ga ik tegenwoordig heen, het is wel een eindje van leiden af, in Kaatsheuvel.[/quote]
Ha Erwin,

Mag ik vragen wat de aard van het probleem was?

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Ewaht, ik heb wel een andere lpg installatie dan jou, AG SGI. De auto liep niet lekker, pakte niet goed op vanuit lage toeren en viel weleens uit. Daarop zijn injectoren vervangen, hielp niet. Daarna een tijd gereden, na 40000 km was ik het beu (mm lampje ging ook branden en peugeot wist het WEER eens niet, behalve resetten...) en ben naar een andere gas specialist gegaan, daar werd geconstateerd:
Vorige gasman had verkeerde injectoren gemonteerd, injectoren zaten niet op de goede plaats, verkeerde software geinstalleerd en verdamper kapot. Na vernieuwen van de verdamper en software update is de auto beter gaan rijden en zuiniger bovendien.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.