Volvo 440 1996: Co te hoog evenals brandstofverbruik.

Bouwjaar: 1996, Motorinhoud (cc): 1800

Auto rijdt prima, maar mensen klagen over hoger brandstofverbruik.Bij beurt met APK is gebleken dat het co-gehalte wel 4 a 5 % bedraagt.Overige waarden zijn ok, maar lambdagetal natuurlijk te laag.Bij meten blijkt de lambdasensor geen spanning af tegeven.Het blijkt ook dat de lambdadraad richting computer aan massa ligt.Draad los gemeten vanaf lambdasensor tot aan computer geen weerstand.Conclusie van ons is dat de computer de aansluiting doorverbind aan massa.Maar het gaat er bij mij niet in dat de computer stuk is, want buiten de feiten van hoog verbruik en dito waardes geen enkel probleem.Rijdt en loopt verder perfect.
Klant komt komende week terug om het probleem te laten oplossen en we vragen daarom enkele aanwijzingen.Hoe kan er een massa-verbinding zijn met de computer aansluiting?Want als de lambda is losgekoppeld geeft hij een goede spanningsvariatie af.Eenmaal aangekoppeld spanning naar 0 toe.
Misschien zoeken we het verkeerd en zit het probleem gewoon in de aansturing van de MAP-Sensor.Want het blijkt dat het vacuum-slangetje ooit is vervangen en daar zit nu geen vernauwing meer in.We weten niet of er bij dit type motor wel een vernauwing in de vacuumslang van de mapsensor hoort?

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (170) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden

De vernauwing MOET er zitten het kan zijn dat die nu op het einde van het plastic pijpje zit en is het slangetje alleen een hulpstukje geworden om het pijpje met de aansluiting op injectorhuis geworden. De b18u motor heeft deze vernauwing altijd. Wij hebben laatst een b18u motor gehad met een computer die kapot was ik moet heel eerlijk bekenen dat ik de klacht niet meer weet. slaat hij niet soms af? geen lekkage langs de inlaatspruitstuk? Al kan dat niet omdat je zegt dat de andere waarden goed waren.

Siem Bijman (170) PRO, 19 jaar geleden

Probleem opgelost.Slangetje met de vernauwing zat er echt niet in en een nieuwe moest speciaal voor ons besteld worden, dus duurde even 2 dagen.Na het monteren geen verandering.Nog steeds geen spanning te meten op de lambda draad richting computer.Toevallig net een 460 ingeruild met zelfde B18U motor en daar gemeten aan de draad richting computer en daar stond ong. 0,4 Volt spanning op.Computer van onze Volvo getest op deze en ook toen een spanning van 0,4 Volt op dezelfde aansluiting.

Dan sta je even gek te kijken, maar oude computer weer teruggeplaatst en nu blijkt er op de lambda-draad bij de stekker van de computer een extra draad aangesloten te zijn.De lambdadraad is een zgn. coaxkabel en op de buitenommanteling zal deze draad waarschijnlijk aangesloten zitten, maar dat hebben we niet allemaal losgehaald.We hebben de zwarte draad die dus op de lambda-draad zit aangesloten doorgeknipt en toen was er een spanning afleesbaar van 0,4 Volt ipv dat we een rechtstreekse massa meten.Draad weer aangesloten weer een massaverbinding en draad weer los alles ok.
Weet niet waarom die extra draad aan de lambdadraad zit bevestigd, maar vermoedelijk om een goede bescherming tegen referentie spanninkjes te bieden??

Michielrc7825 (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi,
heb ook een eigen volvo staan met gelijksoortige klacht. Alles ook al gecontroleerd maar is niet uit te komen.Tijd te kort en geen nieuwe oplossingen maken dat het aan de kant wordt geschoven. Zal het stof maar weer eens van de auto afblazen, hoop dat bovengenoemde oplossingen ook voor deze auto een oplossing zijn......biedt in ieder geval weer nieuwe perspectieven.
groeten michiel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.