close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 440 1990: De zoveelste stotter auto

Bouwjaar: 1990, Motorinhoud (cc): 1700

Hallo iedereen.

Ik ben de niet zo trotse bezitter van een Volvo 440 uit 1990 1.7 (renault 19 motor). Ik heb al veel gelezen over de problemen die mensen ondervonden met ietswat oudere volvo's wat betreft het stotteren na wat langer rijden op snelheid. Ik rij dus een tijdje 120 en plots begint de auto in de houden en de enige "oplossing" is dan om langs de snelweg te staan voor 1 minuut en weer verder te rijden.

Ik ben al even aan het sleutelen geweest en ga hier vanavond mee verder. De 1e anwb kerel vertelde mij dat ik de carborateur af moest laten stellen. (nog niet gedaan). De 2e haalde gelijk de verdeelkap en de rotor er af, welke totaal versleten waren. Deze heb ik inmiddels vernieuwd, maar het probleem houd aan.

Nu hoorde ik iemand zeggen dat het de Bobine??? kan zijn. Wat is dat, wat doet dat, waar zit dat, wat kost dat. Hetzelfde voor de Lambda Sonde.

Daarnaast kon het zijn dat de terugslag klep in de benzine tank verstopt zat. Nu ben ik daarnaar op zoek gegaan maar ik denk tevergeefs. Onder de achterbank kon ik iets er af draaien waardoor ik als het ware opde benzine keek. Wat ik er af heb gedraaid zat iets in waardoor de benzine maar op één manier doorheen kan. Is dit die terugslagklep??

Heeft er iemand zowiezo een goede verkaring / oplossing

Alvast bedankt.

Groeten hopeloze Volvo rijder Ruud

Geplaatst door

Ruud10649 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kijk eens goed naar de carbateur. Helemaal uit elkaar halen en schoon maken. De voet van de carbateur zal ook wel krom zijn en met een vijl mooi vlak maken. controleer ook de spruitstukpakking of het niet lek is. Dat klepje ken ik niet zo al je het omschrijft maar wat wel kan is dat er een probleem is met de aanzuigbuis in de tank. Demonteer de tankvlotter en kijk of het zeefje aan de aanzuigbuis niet verstopt zit of dat de onderkant van het zeefje tegen de aanzuigbuis aan zit.

volvoxc90 0
badge

20 jaar

Bedankt voor de tip. Dat zeefje heb ik al vervangen. Ik kon niet direct zien of dat het verstopt zat. Over dat schoonmaken van de carburateur had ik wel een vraag. Ten eerste: hoe schrijf je dat nou eigenlijk en ten tweede is dat iets wat ik (makkelijk) zelf kan doen. Ben namelijk bang dat ik iets verdraai waardoor de lucht / benzine verhouding niet meer goed is en dan ben ik verder van huis.

Alvast bedankt weer.

Ruud10649 0

20 jaar

Carburateur zo schrijf je het goed,of je er zelf aan moet beginnen om schoon te maken ik vind van niet.
Als je het goed wil doen moet je alles met perslucht doorspuiten en alle pakkingen vernieuwen.
Een veel gemaakte fout is ook dat de sproeiers veel te vast gezet worden waardoor deze dan een beetje torderen en de werking niet meer goed is.

Hans

Hans4037 0
badge

20 jaar

Wat nog erger kan zijn dat de sproeiers op de verkeerde plaats gezet worden zeker als ze een andere maat hebben staat op de kop van de sproeier. Dat zeefje heb je vervangen vertel je, je hebt ook gekeken naar de aanzuigpijp of het zeefje niet strak op de pijp zit? Het is voor mijn alweer een tijd geleden maar als het goed is moet er een schuine kant aan zitten zo niet dan er een aan maken dan krijgt de carburateur altijd brandstof.

volvoxc90 0
badge

20 jaar

Bedankt weer voor de reacties. Ik heb inderdaad dit buisje vervangen. Ik denk echter niet dat dit de oorzaak was.

Enkele dagen geleden heb ik ook heel mijn carburateur eruit gehaald (wat een k*t werk) maar dit heeft veel geholpen. Deze was aan alle kanten enorm smerig. Ik heb hem grondig schoongemaakt met carburateur reiniger. De carburateur zelf heb ik niet uit elkaar gehaald. Tussen de motor en carburateur zit een soort membraam van erg hard rubber. Hier waren wat oneffenheden in te ontdekken. Deze heb ik plat geveild en alle vuil verwijderd.

Ook heb ik een of ander wondermiddeltje gekocht maar hiervan kan ik nog geen resultaat overhandigen. Het is een spulletje wat je bij je benzine gooit waardoor vuil wordt losgeweekt of zo iets. (hiervan zal ik het resultaat nog wel posten)

Ik heb het idee dat de auto stukken beter loopt. Hij reageeert beter op het gaspedaal en hij rijdt enorm vloeiend. Ik hoop dat dit probleem zo verholpen is en dat ik op de goede weg zit. Ik "moet" er namelijk woensdag mee naar zuid-spanje.

De reis- en krediet brief is binnen dus desnoods duw ik die kar over de grens heen en krijg ik een vervanger.

Ruud

Ruud10649 0

20 jaar

Ruud,
Zeker nooit gehoord van dat als een auto binnen 24 uur te reparen is je GEEN vervangauto krijgt,maar ik wens je succes met duwen.
Vreemd om met deze gedachten op vakantie te moeten gaan,terwijl je weet dat je auto niet in orde is.

Hans

Hans4037 0
badge

20 jaar

Beste opperslimme Hans W

Tuurlijk heb ik daar van gehoord maar wat is dan het probleem. Als zij hem binnen 24 uur kunnen vervangen is het probleem toch weg. Een tweede optie is dus om die auto dusdanig te vernielen dat ze hem absoluut niet binnen 24 uur kunnen vervangen.

Even voor de duidelijkheid. Ik zou niet op vakantie gaan als ik geen vertrouwen had in die auto. Momenteel rijdt hij prima. Zelf beter dan voor ik hem kocht. Ik voorzie dus ook geen problemen. Mocht dat toch zo zijn weet ik zelf grotendeels ook wat ik kan repareren. Neem gereedschap mee. Ik zie het als een extra avontuur.

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties.

Groeten Ruud

Ruud10649 0

20 jaar

Hans en Ruud,

Als een IRK hebt en je staat met pech, krijg je pas een vervangauto als en plaatselijke garage hem niet binnen 48 uur aan depraat krijgt.(al dan niet professorisch)Uiteraard zijn de kosten die daarvoor gemaakt worden voor de eigenaar van de auto.Dus dan kost het arbeidsloon en onderdelen.Ben je dus nog duur uit.Als daarbij opvalt dat je zelf ook al aan je auto heb zitten prutsen heb je kans dat je al je rechten verspeeld heb(dan word het verwijdbaar).Daar bij is het ook twijfelachtig of dat ze jouw auto ,indien nodig , wel op transport gaan zetten naar Nederland.Dit ondat jouw auto economisch gezien helemaal niets waard is.En de kosten van transport dus niet opwegen tegen de waarde van de auto.Dus in dat geval heb je uiteindelijk een vervangauto tijdens de vakantie maar daarna heb je niets meer.

Maar als jij het wil zou ik zeggen veel plezier!!!!

groeten en een prettige vakantie


michael

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.