Onderstaande berichten zijn uitgelezen.
P0026
Intake Valve Control Solenoid Circuit Range/Performance
P0172
System Too Rich
Run time since engine start (RunTime) 0:24:02d s
Control module voltage (CMV) 14.257 V
Throttle position (TP) 17.64 %
Accelerator pedal position D (APPD) 7.05 %
Commanded throttle actuator (CTA) 15.68 %
Accelerator pedal position E (APPE) 8.23 %
Vehicle speed (Speed) 127 km/h
MAF air flow rate (MAF) 30.6 g/s
Fuel pressure (FP) 127.0 kPa
Fuel Level Input (FLI) 45.09 %
Timing advance (TA) 29.5 °
Fuel system status (FSS) Closedloop:usingO2sensorforfuelmix
PIDs supported [21 - 40] 00000000000001100010000000000001
Commanded evaporative purge (CEP) 0.0 %
Intake manifold absolute pressure (MAP) 65.0 kPa
Calculated engine load value (EngineLoad) 48.23 %
Command equivalence ratio (CER) 0.98 N/A
Relative throttle position (RTP) 15.68 %
Intake air temperature (IAT) 34 °C
PIDs supported [41 - 60] 01111111110100000000000000000000
Absolute throttle position B (ATPB) 32.54 %
Ambient air temperature (AAT) 23 °C
Absolute load value (ALV) 8.627450980392156 %
Barometric pressure (BP) 101.0 kPa
Short term fuel % trim Bank 1 (STFT1) 0.0 %
Engine RPM (RPM) 2945 rpm
Absolute throttle position C (ATPC) 69.41 %
Long term fuel % trim Bank 1 (LTFT1) -3.12 %
Engine coolant temperature (ECT) 91 °C
Raw values
Error Codes 430201720026;;
Panding Codes 470200260172;;
Carterontluchtingsslang al vervangen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Oke...en nu?
Heb je nog een vraag of is dit alleen een mededeling...
Mijn vraag is of iemand weet wat er aan de hand zou kunnen zijn want mijn motormanagement lampje brandt nog steeds.
9 jaar
Op basis van de gegevens die je verstrekt zijn er over de fouten weinig tot niets te zeggen.
P0172 wordt gegeven als het systeem veel te rijk staat, maar daar is bij deze momentopname niets van te zien.
Integendeel, het mengsel is bij 127km/u en 2950 rpm nagenoeg perfect.
Welk uitleesprogranmma/toestel gebruik je? Want ik zie wat tegenstrijdigheden en tekortkomingen.
Ik mis bijvoorbeeld het signaal van de voorste lambdasonde en het signaal van de achterste lambdasonde.
En dat terwijl de PID van de voorste lambdasonde wel wordt uitgelezen, wat de "Equivalence ratio" wordt wel getoond (al is het met een verkeerde naam).
Dan zie ik een brandstofdruk staan van 127 kpa, dat is 1,27 bar. Dat is wel heel, heel erg laag. Dat klopt niet met het mengsel.
Kortom, ik denk dat je de auto moet laten uitlezen met betere apparatuur, b.v. door de dealer.
Het enige wat je zelf nog kunt doen is het uitlezen van de Freeze Frame data. Dat geeft je gegevens over het moment dat de 1e foutcode wordt gezet. Daarbij kun je ook eens opletten wanneer de storings lamp aan gaat (na wissen codes). Is dat bij stationair of bij 127 km/u?
Het lampje gaat branden als ik van de snelweg weer naar laag toerental ga. Verder zal ik hem weer laten uitlezen , de codes wissen en uitlezen nadat het lampje weer gaat branden. Wordt vervolgd...
9 jaar
Ik denk dat de te lage brandstofdruk misschien wegkomt van de lekkende slang van de carterontluchting.
9 jaar
Het prograamma is van OBD Car Doctor
Dit zijn de laatste gegevens na de eerste foutcode:
meta-info header:Error Codes
file version:1
type:5
time:1432029488417
name:Trouble Codes
codes:P0026,
codes_p:P0026,
codes_raw:43010026;;
codes_p_raw:47010026;;
*****
Error Codes
P0026
Intake Valve Control Solenoid Circuit Range/Performance
Run time since engine start (RunTime) 0:06:02d s
Control module voltage (CMV) 14.707 V
Throttle position (TP) 9.8 %
Accelerator pedal position D (APPD) 18.82 %
Commanded throttle actuator (CTA) 9.01 %
Accelerator pedal position E (APPE) 19.6 %
Vehicle speed (Speed) 17 km/h
MAF air flow rate (MAF) 12.21 g/s
Fuel pressure (FP) 128.0 kPa
Fuel Level Input (FLI) 16.07 %
Timing advance (TA) 20.5 °
Fuel system status (FSS) Closedloop:usingO2sensorforfuelmix
PIDs supported [21 - 40] 00000000000001100010000000000001
Commanded evaporative purge (CEP) 0.0 %
Intake manifold absolute pressure (MAP) 70.0 kPa
Calculated engine load value (EngineLoad) 52.54 %
Command equivalence ratio (CER) 0.99 N/A
Relative throttle position (RTP) 8.62 %
Intake air temperature (IAT) 14 °C
PIDs supported [41 - 60] 01111111110100000000000000000000
Absolute throttle position B (ATPB) 25.88 %
Ambient air temperature (AAT) 8 °C
Absolute load value (ALV) 8.627450980392156 %
Barometric pressure (BP) 101.0 kPa
Short term fuel % trim Bank 1 (STFT1) -3.9 %
Engine RPM (RPM) 1121 rpm
Absolute throttle position C (ATPC) 62.74 %
Long term fuel % trim Bank 1 (LTFT1) -4.68 %
Engine coolant temperature (ECT) 91 °C
===================
Pending Codes
P0026
Intake Valve Control Solenoid Circuit Range/Performance
Raw values
Error Codes 43010026;;
Panding Codes 47010026;;
9 jaar
Wie kan mij verder helpen met bovenstaand probleem?
9 jaar
Heb even de foutcode gegoogle. Er staat genoeg over deze code en bij afbeeldingen kwam ik de nokkenas versteller tegen. De engelse vertaling is intake control valve solenoid. Dit is na mijn idee de nokkenasversteller. Gezien je klacht na een rit over de snelweg gaat het lampje aan. Dan moet de nokkenas versteld worden en zal het niet gebeuren of te langzaam. Je moet in die hoek gaan zoeken. Vervuiling in de versteller of nokkenas tandwiel, defecte versteller?
Ik kwam tegen
nokkenasversteller vervangen is een modificatie onderdeel
sensor 31272733 bosch vervangen
Omdat de meting aangeeft dat de oliedruk veel te laag is zou je druksensor wel eens vervangen kunnen worden
Wie heeft hier ervaring mee
9 jaar
Ik heb ervaring met Volvo motoren en ook problemen met de nokkenas versteller. De versteller heeft een pakking met een zeef gekregen zodat er geen vuil in kan komen.
Hoe kom je op oliedruk te laag? Gemeten?
Wat heeft de auto gelopen? Hoe is het onderhoud geweest? Hoe ziet de binnenkant van de olie dop er uit en hoe de peilstok?
De oliedruk volgens bovenstaande meting is 128 kpa wat inhoud 1,28 bar maar de druk hoort toch tussen 3 en 4 bar te liggen.
De auto heeft 208.000 gelopen en ik heb hem altijd bij de garage onderhouden maar de laatste jaren bepaal ik wie de reparaties gaat doen. En wat ik zelf kan doen doe ik zelf.
De binnenkant van de oile dop ziet er zwart uit en de peilstok zie je gewoon het olie niveau maar wat zou je hier aan kunnen zien dan?
9 jaar
Oliedruk staat niet in de bovenstaande meting. Wel een brandstofdruk (benzinedruk dus hier) die nergens op slaat.
Misschien kun je de diagnose toch maar beter aan een professional over laten.
Inderdaad dat kan ik ook zeker beter aan de professional overlaten.
Maar daar is problemcar toch ook voor om particulieren te helpen.
Als ik alles wist over mijn auto dan zat ik niet bij problemcar.nl
Dus graag professionele adviezen en geen bijdehante opmerkingen graag.
9 jaar
[quote=volvov50carl]Als ik alles wist over mijn auto dan zat ik niet bij problemcar.nl
Dus graag professionele adviezen en geen bijdehante opmerkingen graag.[/quote]
Beetje rustig aan;
Iedereen probeerd elkaar te helpen en door vragen komt vaak info los, omdat een topicstarter vaak niet weet wat hij vermelden moet.
We hebben geen glazen bol...
mvg.
Moderator Problemcar
Dank je voor je steun.
Is er ook iemand die weet wat voor probleem ik heb met mijn volvov50, Het lampje gaat niet voor niets branden. Code P0072 is opgelost door het monteren van een nieuwe slang.
Code P0026 is nog niet opgelost. Gaarne info.
9 jaar
Ik heb Volvo motoren gezien een zwarte olie dop hadden, maar waar je aan de oliepeilstok ook stukjes vervuiling bleven plakken. De peilstok was dan meestal niet meer van blank staal maar door hitte en oudere olie donkerbruin zwart geworden. Als je dan het carter demonteerde zat er een dikke laag blake sludge in. Ik heb een carter naar een revisie bedrijf gebracht om te reinigen. De hoeken kon ik niet schoonmaken, maar ook het reinigingsmachine niet. Wil echt niet zeggen dat het bij u auto ook zo is maar is een mogelijkheid. Je zult dus de oliedruk moeten laten meten. Je moet ook de data bekijken wat er gebeurt met de nokkenas versteller. Ik denk namelijk dat je nokkenasversteller te laat reageert bij gas los laten na een snelweg rit.
Omdat de melding regelmatig gereset wordt kom ik er nu achter dat als ik met lage toeren rijd en ik doe de auto uit en daarna weer aan begint het lampje te branden.
Als ik met hoge toeren rijd en ik ga terug naar lage toeren begint het lampje ook te branden.
Nu schijnt er een modificatie te zijn voor deze motoren. Iemand op problemcar heeft deze modificatie ook gedaan en toen was het probleem ook verholpen.
Wie weet hoe dat precies werkt?
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar