auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo V50: Diesellucht in het interieur

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: D4204T, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Afgelopen weekend voor het eerst een Volvo gekocht en op willekeurige momenten komt er via de luchtvoorziening de geur van onverbrande diesel binnen en deze blijft dan ook redelijk lang hangen.
Onder de motorkap gekeken maar daar zie ik (met mijn beperkte kennis) geen rare dingen zoals lekkages. Ook onder de wagen zie ik geen plasjes ontstaan behalve dan van de airco.

Sindsdien zet ik zoveel mogelijk de recirculatie aan maar dat lijkt me niet de oplossing.

Aangezien dit mijn eerste diesel en Volvo is weet ik niet of dit normaal is en of ik eventueel zelf iets kan controleren/verhelpen.

Geplaatst door

RemiAlone (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zeker niet normaal dat Volvo zijn klanten trakteert op een diesellucht in de auto ;). Zal een lekkage zijn. Controleer het dieselfilter (ook de water aftap ervan), brandstof pomp, (retour)leidingen en verstuivers op lekkage.

Ruud10657 0
badge

8 jaar

Typisch lekkende verstuivers. Kost je ca 350 euri. Zou niet te lang mee door blijven rijden. Is niet goed voor de turbo. Succes.

Leo21 0

8 jaar

Dat zou je oa moeten kunnen ziet aan een stijgend olieniveau.

Ruud10657 0
badge

8 jaar

Aan het olieniveau kon ik niks opmerken. Inmiddels is me wel opgevallen dat het probleem zich voornamelijk doet zodra de motor warm is en ik bijvoorbeeld stil sta voor het verkeerslicht. Als ik daarna weer ga rijden trekt de lucht wel ietsjes weg maar niet helemaal.

Ik heb een afspraak gemaakt voor volgende week bij een garage die het probleem gaat onderzoeken. Zodra de oorzaak/oplossing bekend is zal ik deze hier plaatsen.
Bedankt voor de feedback tot zover.

RemiAlone 0

8 jaar

Klopt ook dat je het bijna niet ruikt tijdens het rijden. Door de rijwind ruik je het minder. Zodra je stil staat blijft het een beetje onder de motorkap hangen en komt het via de ventilatie naar binnen. 99,9 % zeker dat het lekkende verstuivers zijn.

Leo21 0

8 jaar

De auto is terug van de garage en de oorzaak bleek een lekkage te zijn in de brandstofleidingen die zich al een jaartje moet hebben voorgedaan want de diesel werd aangetroffen tot op de achteras. Inmiddels waren alle vatbare leidingen doordrenkt met diesel waardoor sommigen niet eens meer zaten aangesloten op hun koppelstukjes omdat ze waren opgezet. Ook de multiriem was behoorlijk aangetast en stond op knappen. De garage heeft het lek verholpen en de nodige leidingen vervangen inclusief de multiriem uit voorzorg. Voor de rest hebben ze de motor zo goed mogelijk schoon gemaakt.

Helaas is het lastig hard te maken wanneer de lekkage is ontstaan anders had ik sowieso een melding gemaakt over de partij die de laatste APK heeft gedaan.
Ook vraag ik me af of de vorige eigenaar dit had moeten melden bij de verkoop (particulier gekocht) want het kan niet anders dat hij bewust was van dit probleem.

Een eerste proefrit zag (rook) er in ieder geval succesvol uit.

Dus hoewel het niet de verstuivers waren heeft de benodigde arbeid wel vergelijkbare kosten met zich meegebracht. ;)

RemiAlone 0

8 jaar

Apart verhaal. Het lijkt mij dat het bij de vorige APK nog niet was anders was de auto zeker niet goed gekeurd. Hoeveel tijd heeft er tussen de koop van de auto en dat je de geur daadwerkelijk rook gezeten ? Als het vanaf het begin was heeft de vorige eigenaar het zeker geweten, of hij moet een reuk probleem gehad hebben .Zal je wel wat gekost hebben maar je kan in ieder geval weer stankvrij rijden. succces ermee.

Leo21 0

8 jaar

De APK is tot 11-03-2017 dus dit alles zou dan in een klein half jaartje moeten zijn ontstaan. De garagehouder schatte in dat het sowieso al een jaartje zou moeten spelen op basis van alle 'schade'. De garagehouder had op basis van hoe sommige leidingen waren weggewerkt wel het vermoeden dat er al eerder was getracht om het lek te vinden.

Tijdens de proefrit met de vorige eigenaar heb ik niks geroken. De auto was koud en heb ik tijdens de rit ook niet warm gereden. Pas s'avonds na de eerste lange rit rook ik bij het verkeerslicht de eerste diesellucht. Daarna viel me ook op dat er een lange tijd een diesellucht om de auto heen was te ruiken als je er langs liep.
De vorige eigenaar gebruikte de auto uiteraard ook voor lange afstanden dus ik kan me niet voorstellen dat hij er niets van afwist of heeft gemerkt.

Mgoed, dit alles zijn allemaal aannames en is vrij lastig om hard te maken dus ik zal er weinig mee opschieten. Ik zie het maar als een wijze les voor de toekomst. ;)

RemiAlone 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.