Volvo V50: Turbo defect door Tuning ??

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: D4164T, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Ik heb mijn auto vorig jaat laten tunen bij 120.000 km tot volle tevredenheid. Nu bij 168.000 km heeft de turbo het begeven. kosten 1.700,00 euro. Daar gaat je voordeel van het diesel rijden. Na bij verschillende BOVAG garages te hebben geinformeerd is er wel degelijk een link tussen het tunen en het overlijden van de turbo. De motor krijgt na het tunen te maken met hogere temperaturen van de olie. De olie raakt hierdoor sneller vervuild en beschadigd daarmee de turbo. Voor mij dus geen tuning meer. Mocht je tuning overwegen ?? bezint eer je begint.

Leo21

Geplaatst door Leo21 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

asx (0) PRO, 7 jaar geleden

toch erg voorbarig om alleen tuning de schuld te geven van kapotte turbo.
Goede olie en niet te lange intervallen is zeker zo belangrijk.
Verstuiver lek geweest? al meerdere keren gezien dat hierna de olieaanzuigzeef aangetast/verstopt was en zodoende verminderde smeering en keeling.
gevolg laat zich raden

Leo21 (0), 7 jaar geleden

Mij was mede gedeeld dat olie vervangen binnen de toegestane intervallen de voorkeur had. Ik heb de olie iedere 10.000 km vervangen en ja met de juiste olie. De olie verstuiver is inderdaad lek geweest maar volgens de deskundigen niet lang en was ik er op tijd bij. Ook het oliepeil heb ik regelmatig gecheked omdat ik weet dat een te lage oliepeil geen smering/koeling aan de turbo geeft.

Ik zeg niet dat alle getunde auto's een kapotte turbo krijgen. Maar meerendeel van de auto's met een kapotte turbo zijn wel getund volgens de dealer.

ofstone (0), 7 jaar geleden

Tuning heeft eigenlijk altijd wel enig nadelig effect op de levensduur van de motor. En dan nog maar te zwijgen over de nadelige milieueffecten van tunen.
Alles wordt zwaarder belast door de toename van het koppel en vermogen.
Turbo wordt warmer en moet meer druk leveren waardoor hij ook meer toeren gaat maken.
De 1.6 van PSA geeft trouwens wel vaker problemen.

Hoe je er mee omgaat is ook van belang. Met koude motor stevig doortrappen, en na rijden gelijk de motor uitzetten is ook niet bevorderlijk voor de levensduur van de turbo.

Belangrijk is om de oorzaak van het stuk gaan van de turbo te achterhalen en op te lossen, anders gaat de nieuwe turbo ook geen lang leven hebben.

primera p11 (0), 7 jaar geleden

De dealer geeft uiteraard de tuning de schuld,maar ASX geeft al een klein beetje het probleem weer.
Deze 1.6 diesel is van het PSA concern kent een aantal specifieke problemen.
Dat de turbo de geest geeft heeft onder andere te maken met het regeneratie proces.
Deze spuit extra diesel teneinde het roetfilter schoon te blazen.
Als dat regenereren niet leid tot voldoende resultaat blijft het proces zich herhalen met als gevolg stijging van oliepeil,verschraling van de olie en de eerste die daar het meeste onder leid is de turbo.
De meeste waarvan de turbo kapot draait is een protocol voorhanden en dit dient strikt opgevolgd te worden bij turbo schade.
Als dit niet gebeurt draait enkele km's later de turbo weer kapot of de motor draait in elkaar.
Dit kwam meer dan gemiddeld voor.
Ook de problemen met lekkende verstuiver/brandplaatjes verdient aandacht,omdat dat ook een oorzaak heeft.
Deze 1.6 D staat absoluut niet bekend als duurzaam,mede door de bovengenoemde problemen.
De meeste halen de 250.00/300.000km niet,turbo's kapot gelopen,slijpsel door het hele blok heen,lagers uitgelopen,blok in elkaar.
Ook het filter naar de turbo toe leid tot problemen (banjo aansluiting).
De dealer weet dit allemaal,vandaar ook de hoge herstelkosten, de reparatie moet allemaal volgens een vastgestelde manual uitgevoerd gaan worden.
Tuning kan op zich geen kwaad,alhoewel dit blok er eigenlijk iets te licht voor is.
Maar je hebt tuning en je hebt tuning.
Ik zou voor dit blok kiezen om het roetfilter te laten verwijderen,de software aan te laten passen en een performance tuning laten doen.
Geen powerbox maar op maat geschreven tuning.

Leo21 (0), 7 jaar geleden

Vandaag auto opgehaald. Van de turbo was het moertje van het schoepenrad verdwenen. Deze is terug gevonden in de lucht inlaat. Doordat het moertje weg was is het schoepenrad vastgelopen en beschadigd. Volgens de dealer heb ik geluk gehad omdat het schoepenrad intact was en niet in metaal deeltjes terug gevonden zijn in het motorblok. Als dat zo was had het motor blok gespoeld moeten worden. Kosten rond de 3500 euro. Dus in mijn geval was ik te voorbarig te denken dat het door de Tuning zou komen. Gewoon een gevalletje pech. Het is mar wat je gewoon noemt......

Leo21 (0), 7 jaar geleden

Zie foto's van de turbo. Wat roetfilter verwijderen betreft, hier heb ik even over na gedacht. Zie eerdere topic. Volgend jaar komt er een nieuwe APK. Er wordt gelet op verwijderde roetfilters met afkeur tot gevolg. Dus pas op.....

ofstone (0), 7 jaar geleden

Het losse moertje is een gevolg, geen oorzaak. Hij vliegt eraf op het moment dat de turbo abrupt vastloopt. Meestal is oliegebrek in de toevoer de oorzaak van vastlopen turbo bij de 1.6.
Spontaan komen de moertjes eigenlijk zelden los.
Olie toe- en afvoer van de turbo moet gecontroleerd worden op obstructies en Flow. Filter in onderste banjo bout is verdacht. Ook zal het in en uitlaat traject goed schoongemaakt danwel gecontroleerd moeten worden op stukjes en slijpsel van de vastgelopen turbo. Ook in de intercooler wil nogal eens slijpsel achterblijven.
Anders binnen de kortste keren weer problemen.

Leo21 (0), 7 jaar geleden

Mij is door de monteur mede gedeeld dat dit een bijzonder geval was. Olie was niet vervuild. Filter bij de turbo zat niet verstopt en de turbo heeft niet droog gedraaid. De uitgehaald olie is gefilterd. Wordt altijd gedaan bij een kapotte turbo om te kijken of er ijzer deeltjes in zaten. Deze olie was schoon. Tevens is de in en uitlaat nagekeken en ook schoon bevonden. De dealer noemde dit toch de oorzaak en geen gevolg ergens van......

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Nou,mooi dat het is opgelost en hopelijk weer een flink stuk storingsvrije kilometers.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.