Volvo V50: Houden of wegdoen ?

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: D4164T, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Volvo V50 1.6 edrive uit 2010. Ik heb deze auto aangeschaft bij 120.000 januari 2015. In de 1,5 jaar dat ik deze auto heb, heb ik het volgende meegemaakt: bij aanschaf roetfilter vervangen 685 euro. Distributie riem vervangen bij 124.000 km.deze piepte en is onder BOVAG garantie vervangen inclusief waterpomp en aandruk rollen. EGR klep vervangen 365 euro bij 126.000 km. Lekkende verstuivers gerepareerd 151.000 km 343 euro. Additief bijgevuld 134 euro. Sluitstuk bij 165.000 km turbo vervangen 1.739 euro. Totale reparatie kosten buiten onderhoud is ruim 3.000 euro. Wat zou de volgende raparatie zijn ? De lol is er een beetje vanaf om deze auto te blijven rijden. Of het de laatste Volvo is die ik rijdt durf ik nog niet te zeggen. Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat dit de laatste diesel is die ik gereden heb. Je rijdt diesel om toch een beetje voordeel in het rijden te hebben. Met deze reparaties is dat voordeel in zijn geheel verdampt.

Leo21

Geplaatst door Leo21 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Roetfilter vervangen,additief bijvullen valt onder onderhoud.
EGR,tja,dat gaat wel vaker dan gemiddeld.
De lekkende verstuivers komen ook meer dan gemiddeld voor bij 1.6
Distributie zou 240.000km moeten blijven zitten,dan word normaliter de complete set vervangen.
Turbo komt ook meer dan gemiddeld voor bij de 1.6
Je hebt in ieder geval de meeste randzaken wel gehad en je zou de volgende ton eigenlijk zonder problemen door moeten komen.
Ik zou nog overwegen om het roetfilter eruit te laten halen en de software aan te laten passen.
Regenereren is ook een terugkerend probleem van dit type motor.
Met als gevolg oliepeil stijging door onverbrande diesel en die zorgt weer voor een te schrale smering en daardoor loopt ook de turbo weer in elkaar.
Of nog erger,de lagerschalen.
Bij een volgende auto zou ik goed de reviews raadplegen,daar staat een schat aan waardevolle info in en dan kun je beslagen ten ijs komen bij een eventuele volgende aankoop.

Leo21 (0), 7 jaar geleden

Echt een opbeurend betoog moet ik zeggen. EGR staat software matig dicht. De auto is getund en het verwijderen van het Roetfilter hebben ik overwogen. Echter met de nieuwe APK per 1-7-2017 lijkt me dat niet slim om te doen maar wat is het antwoord houden of wegdoen ?

Highway (135) PRO, 7 jaar geleden

Als het deskundige wordt weg geschreven heb je met de APK ook geen probleem. Je bedoel dat de motor SW is getund. Tja, is vragen om problemen.

Houden of wegdoen kunnen wij niet beantwoorden. Jou gevoel zegt allang wegdoen en je knip ook, maar dan moet je toch weer in de knip voor een andere en kost ook weer geld. Rij je wel genoeg lange kilometer ritten of ook veel korte stukken? Huidige diesels vragen zeker niet om korte ritten.

Leo21 (0), 7 jaar geleden

Nogal kort door de bocht door te stellen dat de problemen komen door het tunen. De auto is niet getoptuned en rij bijna nooit op de top van zijn vermogen. Er rijden tig auto's rond die niet getuned zijn en toch dezelfde problemen geven. Ik rij ca 27.000 km/jaar en rij ook lange snelweg ritten.

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Ik zou lekker doorrijden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.