Volvo V70: diverse foutmeldingen ECM Volvo D5

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5

Sinds enkele weken hebben we het volgende probleem met een Volvo V70 D5, er zijn een aantal foutmeldingen gelieerd aan de ECM zoals:
- ECM-6700 Engine pads- signal too low
- ECM-4400 EGR valve- signal too low
- ECM-6000 A/C relay –signal too high
- ECM- 6600 Glow plug relay- Signal too high
- ECM- 6800 VNT regulator- signal too low
Regelmatig zijn er nog andere foutmeldingen zoals :
- AUM- 41FF Amplifier, sub-antenna signal missing
- CEM-6A02 Door unlocked, right rear signal to high
- ECM-9210 Cruise control- faulty signal

Bovendien gaat het alarm af en toe af omdat de interieurventilator ineens gaat draaien, zelfs als de auto al uren stil staat. Dit probleem ben ik al eens bij een S80 tegengekomen. De motor loopt in het noodprogramma en laat zich niet geheel resetten omdat de fouten niet opgelost zijn. EGR klep en VNT regulator reeds vervangen maar geen resultaat. Alle aardingen schoongemaakt. Kabels uitgebreid gecontroleerd op doorslijten, maar niets gevonden. Slangetje van de motorsteun is afgedicht, de voorste steun lekt inderdaad, maar de storing komt terug. Er zijn trouwens 3 gloeispiralen kapot maar de auto start goed en loopt trillingsvrij en is zeer zuinig, maar totaal geen vermogen.
Geprobeerd een en ander te bewegen door middel van menu “Activations “ maar het reageert niet.
Nooit problemen gehad en ineens nogal wat storingen te gelijk. Ik denk zelf toch aan een kabelbreuk of sluiting aan massa, de meeste problemen zijn gelieerd aan de ECM en gebruiken dus dezelfde kabelboom.
Ik ben in het bezit van Volvo Vida DiCE en de meeste storingen wijzen naar kortsluiting, wie heeft een idee.

Jan

Cherokee6

Geplaatst door Cherokee6 (0) PRO , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Herman BMW (0) PRO, 12 jaar geleden

Controleer de zekeringen in je zekeringkast links onder de motorkap waarschijnlijk is er 1 van stuk.
Als dit het geval is zou goed je PCV klep inwendige kortsluiting maken.
Deze actuatoren zitten op dezelfde zekering geloof ik.

Cherokee6 (0) PRO, 12 jaar geleden

Dag Herman,

bedankt voor je reactie,
het bleek inderdaad de pcv klep te zijn waardoor zekering 11 eruit was gevlogen. ik heb de klep losgekoppeld en een nieuwe besteld. de auto rijdt weer als vanouds. Waar dient deze klep eigenlijk voor?

groeten, Jan

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Positieve Carter Ventilatie . naar mijn weten. Houdt het carter bij hoge toerentallen licht in negatieve druk. Groeten.

r-p (0), 12 jaar geleden

Hoi,

Bedoelen jullie met de PCV het verhittingselementje in de rubberen verse-lucht-aanvoer-slang die op de turbo zit geschroeft? Partnummer 8653644?

Recent heb ik deze vervangen en ik had ook code ECM6800 en 6805 (zo via Google hier terecht gekomen). Ik zal betreffende zekering eens opzoeken, want die heb ik niet meevervangen...

Overigens is de reden van vervanging bij mij dat hij lekte en daardoor (volgens de garage) kortsluiting maakte. De electrische connector zat inderdaad vol olie.

Vraag aan jullie kenners: wat heeft dit verwarmingselement te maken met de aansturing van de motorsteunen? Volgens de garage was kortsluiting in dit verwarmingselement een standaardreden waarom dit vacuum-klepje van de motorstuenen veelvuldig wordt aangestuurd, waardoor deze voortijdig sneuvelt. Ik snap niet wat een simpel verwarmingselementje (dat voorkomt dat de carterventilatie-gassen bevriezen) met het vacuumcircuit te maken heeft???

Overigens betreft het bij mij de oude 163pk motor en is een van mijn klachten het plotseling bij 1800rpm inkomen van de turbo. Daaronder is er niemand thuis. Volgende stap is het loshalen van de turbo en schoonmaken van de 'variable vanes', want alle andere mogelijke redenen denk ik al onderzocht te hebben...

http://img337.imageshack.us/img337/2773/...

Herman BMW (0) PRO, 12 jaar geleden

Het is zo dat er verschillende sensoren/actuatoren op die ene zekering zitten.
Maar in jou geval met ookde storingscode 6805 (laaddrukregeling) zou ik zeker je intercooler controleren of deze niet lek is maar je turboregelklep (vnt-regelaar) kan ook heel goed de boosdoener zijn deze zit gemonteerd achter je kleine turboslang aan de voorkant van je motor tegen de cilinderkop aan. Kan niet missen je vacuumslangen van je turbo zitten erop.

r-p (0), 12 jaar geleden

Thanks. De 'governor' heb ik al vervangen door een nieuwe (jaartje geleden): de oude was lek, maar de nieuwe gaf geen ander gedrag.
Intercooler heb ik eerder bekeken, puur op olielekkage eronder (was er dus niet), nooit met loskoppelen en onder druk zetten. Maar niet recent, en de 6805 code is van recentere datum. Zal ik nog nakijken.

Twee foto's van het lekke membraan van de 'governor'.
http://img691.imageshack.us/img691/1645/...
http://img685.imageshack.us/img685/9734/...

Hans4040 (310) PRO, 12 jaar geleden

@Ric-Paul Hammink;

start even een nieuw topic.
Doorborduren op een oud topic werkt alleen maar verwarrend.
Tevens krijgt ieder die op het oude topic gereageerd heeft weer mail waar men niets aan heeft.

Moderator Problemcar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.