close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S60: EGR klep

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4i 140pk

Beste technici,
Heeft de 2.4i 140pk 5 cil. een EGR klep gemonteerd?
De reden dat ik dit vraag is dat nadat mijn gasklephuis bij de dealer is vervangen en nieuwe software is geinstalleerd deauto nog steeds inhoud rond de 2500 tot 3400 rpm.
Als je accelereerdt dan houd de motor wat in en komt dan met enige vertraging op gang, en als je in dat toerengebied in de vijfde versnelling rijdt dan heeft de auto een rukkerig gedrag.
We denken nu zelf aan of een EGR ( als die er op zit) klep die door vervuiling wat open blijft staan, of aan de luchtmassa meter die geen correcte waarddes aangeeft.
In ieder geval heeft de dealer bij het uitlezen geen duidelijke storingen gezien.
Alvast bedankt voor elk advies.
Met vriendelijke groet, Bas Bottelberghs

Geplaatst door

Bas 66 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Doet hij het op zowel gas als benzine?

garageburgwal 0
badge

15 jaar

zijn je bougie's goed???

Beste Rene,
Ja, het maakt geen verschil, zowel op benzine als op gas.
Het lijkt erop dat de motor te arm loopt ( gevoelsmatig, en niet gemeten).
De eerste storing die ik had nadat ik de auto twee weken geleden gekocht had was dat het stationair toerental met 400 tot 600rpm op en neer dansten. Vooral als de airco ( ECC) aan stond.
En ook het rukkerig rijgedrag zoals hierboven beschreven. Ik kreeg toen van alle kanten het advies om het beruchte gasklephuis te laten vervangen.
Dit heb ik afgelopen week door mijn Volvo dealer laten doen, en het dansen van het stationair toerental is nu nog +/- 200rpm met airco aan.
Omdat er geen duidelijke foutmeldingen zijn uitgelezen, denk ik nu of aan een sensor die wel binnen zijn waarde zit maar niet correct aangeeft of een vacuumlek via EGR of zoiets dergelijks.
Gr.Bas

Bas 66 0

15 jaar

Bougies heb ik inmiddels vervangen voor orginele Volvo bougies.

Bas 66 0

15 jaar

je kan de sensoren laten controleren via parameterwaarden bij de volvo garage.
zit zelf toch ook aan luchtmassameter te denken zodra deze nog gewoon een waarde geeft krijg je hier geen storing op.
ook al is de waarde erg verkeerd , maar dat word via je lambdasondes weer bijgeregeld totdat niet verder kan en dan
krijg je wel storingen.
laat ze even controleren.

Herman BMW 0
badge

15 jaar

Beste Herman,
Ik heb zelf een obd 2 tester, en heb de lamdasonde uit kunnen lezen.
Maar er wordt gezegd dat er twee op zitten.
Diegene die ik uitlas pendelde alleen maar heen en weer tussen de 0.497 en 0.500 volt.
Maar als er twee op zitten kan dit die na de katalisator zit zijn geweest.
De Volvo dealer heeft een complete checkup gedaan van alle sensoren zonder een vreemd iets te zijn tegengekomen.
Dit hadden ze gedaan om er zeker van te zijn dat het gasklephuis de boosdoener moest zijn. Die gaf nl. ook een correcte waarde aan na de gasklep / gaspedaal test en bleef binnen de 13 graden tolerantie , welke Volvo als ok beschouwd. Maar ze adviseerde toch de ETM te vervangen, welke wel hebt geleid tot een beter draaiende motor.
Weet jij of de auto een EGR heeft en waar deze zich zou bevinden?
Gr.Bas

Bas 66 0

15 jaar

Hoi Bas,

Zo uit het hoofd dacht ik dat deze benzine modellen geen EGR hebben.
Naar mijn weten hebben deze modellen toch ook een MAP sensor die boven je radiateur zit met een slangetje naar je inlaat
deze heb ik weleens vaker als storing gehad.

Herman BMW 0
badge

15 jaar

Oke, bedankt. Ik ben deze nog niet bewust tegengekomen, maar ga morgen meteen kijken.
Ik was ook al van plant een lek/vacuum test te doen met remmenreiniger en ruitensproeiervloeistof (in een plantenspuit) rond het inlaatspruitstuk.
Ik laat het op deze site weten als ik wat gevonden heb.
Gr.Bas

Bas 66 0

15 jaar

De tester die je gebruikt is waarschijnlijk niet up to date.
Lijkt erop dat je inderdaad de sensor Ná de kat ziet en niet de sensor voor de kat.
Wat voor omschrijving gaf de tester bij deze sonde? Een nummer of ook een text?

Waarom geeft de tester de eerste sonde niet?
In 1996 werd OBD2 in Amerika geintroduceerd met een beperkt aantal data intems.
De tester die je hebt gebruikt waarschijnlijk die data. Sinds dien is er nogal wat veranderd en toegevoegd.
Die nieuwe data-items (onder andere breedband lambda sensoren) laat de tester niet zien.
Je kunt hem dus eigenlijk alleen nog maar gebruiken om foutcodes uit te lezen.

oldford 0
badge

15 jaar

Beste Old Ford,
Het klopt dat ik een Amerikaanse tester hebt, het is een jaar oude obd 2 tester vann Sun. Die had ik nodig voor mijn Dodge Pickup.
Maar ook de Volvo dealer heeft met uitlezen geen zaken die vreemd waren gevonden.
Volgende week gaat mijn broer de auto opnieuw uitlezen met apperatuur van de ANWB, hopelijk komt daar wat uit.
Wat mij wel bevreemt is dat niemand kan zeggen of er een EGR op deze auto zit, en waar.
Kom net bij de dealer vandaan en de werkplaatschef kon het me ook niet vertellen.
Dus voorlopig is het giswerk.
Het rijgedrag is alleen dermate hinderlijk dat als ik dit niet opgelost krijg de auto er weeer uit gaat.

Bas 66 0

15 jaar

het lijkt mij toch sterk dat ze dit bij de dealer niet weten je typt het voertuig in en gaat op zoek naar egr klep dan moet er toch iets tevoorschijn komen of niet

Geen beste beurt van Sun (=Snap-on).
Maar als je nou vertelt welke tekst of welk nummer die sun-scanner laat zien bij de lambda-sonde, dan kan ik je vertellen of dat de voorste of de achterste is.
Het signaal voor de achterste klopt aardig, maar als dit de voorste is, dan is er wat mis met het mengsel en de lambda-regeling.

oldford 0
badge

15 jaar

Beste mede Volvo liefhebbers.
Ik heb de storing inmiddels gevonden en zelf kunnen oplossen.
Zoals vaak was het iets kleins.
De luchtmassa meter was vervuild, en ik heb die met een beetje remmenreiniger en een wattestaafje voorzichtig gereinigd.
En de storing ( rukkrig rijgedrag tussen de 2500 en 3400 rpm) zijn volledig verdwenen.
Ik heb nu ook het idee dat de vervvanging van het gasklephuis niet echt nodig is geweest, dit kwam er nl. ook niet als storing tijdens de testen en uitlezen bij de Volvo dealer uit.
Maar ze hebben die wel aangewezen als de boosdoener.
Maar goed na een stapel euro's en enkele weken ergenis kan ik nu eindelijk fijn gaan rijden met mijn nieuwe aanwinst.

Bas 66 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.