Volvo S60: Wisseld toerental bij stationair en schookerig gasgedrag bij kon

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4 / 140pk

Beste mede Volvo rijders,
Ik ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een S60 met 2.4 140pk motor op LPG 3.
Ik bemerk als de airco aanstaat en je remt af met de auto (koppeling ingetrapt) dat de motor staat te dansen in toerental tussen de 800 en 1000 rpm.
Dit doet hij zowel op LPG alsook op Benzine.
Zodra ik de airco uitzet is het probleem weg, de airzo pomp is vorig jaar vernieuw bij een Volvo dealer en de airco is weer opbieuw afgevuld.
Mijn eigen vermoede is dat de motor zeer arm loopt stationair en daarom het aanslaan van de airco niet goed kan opvangen.
Maar ik lees ook veel over het gasklephuis die problemen zouden kunnen hebben.
De motor draait verder als een zonnetje en heeft nu 285.000km gelopen.
Alle tips zijn welkom., alvast bedankt.
Met vriendelijke groet, Bas Bottelberghs

Bas 66

Geplaatst door Bas 66 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

loon1418 (0), 14 jaar geleden

kijk vooral ook je lambda signaal na die moet constant pendelen als de waarde constant staat is er een probleem of je lambda sensor is versleten.

Bas 66 (0), 14 jaar geleden

Beste Loon 1418, ik heb een broer die een ANWBer is, ischien kan hij dat uitlezen en nakijken.
Het enige probleem is dat hij erg veel vakantiedagen heeft en vaak weg is.

Herman BMW (0) PRO, 14 jaar geleden

allereerst controleren of je gasklephuis niet smerig eerst zo ja reinigen en ik zou ook een update uitvoeren voor je gasklephuis.
een ETM update voor de magneti marelli gasklephuizen.

Bas 66 (0), 14 jaar geleden

Beste Herman, alvast bedankt voor je snelle respons.
Ik zou graag willen weten waar EMT voor staat, en moet je die update bij een Volvo dealer laten doen of zijn daar andere adressen voor?
De motor heeft ook een wisselende loop onder een kontinue snelheid, bv. als je 120km rijd dan houdt-ie wat in en versnelt hij weer.
Met vriendelijke groet Bas Bottelberghs

rensk001 (0) PRO, 14 jaar geleden

Het is trouwens ETM en geen EMT. Electronic Throttle Module.Update kan alleen bij de Volvo Dealer. Jouw probleem riekt echter wel naar een niet zo goed gasklephuis (ETM).

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Gasklephuis zal wel overleden zijn.
Schoonmaken en in de basisistand laten zetten, is dat nog niet goed dan gasklephuis vervangen.

bormie (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Herman Scholten Volvo]allereerst controleren of je gasklephuis niet smerig eerst zo ja reinigen en ik zou ook een update uitvoeren voor je gasklephuis.
een ETM update voor de magneti marelli gasklephuizen.[/quote]
helemaal mee eens.
advies,laat het door een prof doen,namelijk niet openen met de hand,maar met vida

Bas 66 (0), 14 jaar geleden

Beste mannen,
Allereerst bedankt voor het advies, ik heb vandaag het gasklephuis schoongemaakt ( was niet echt vies) daar zat een blauwe stip op gelakt. Mischien en modificatie model?
Ook heb ik het luchtfilter gecheckt (smerig dus vervang ik morgen) en de boudies.
Dit zij Beru Ultra Ro 410 en zien er aswit uit (type met 3 massa elektrodes) ze zien er niet al te fris uit dus morgen ook een paar nieuwe bij de dealer ophalen.
Ik ben wel een technicus ( 23 jaar watersport monteur) en sleutel regelmatig aan auto's , maar heb geen ervaring met Volvo.
Ben er inmiddels wel achter dat ze bij Volvo dol op electronica zijn en nog gekker van electronische beveiligingen.
Er is mij ook geadviseerd om als er problemen met het gasklephuis zijn om er een te plaatsen van ACTronics uit Almelo, omdat deze niet meer met koolborstel sleepbanen werkt maar met Halsensoren.
Graag jullie mening hierover.
Met vriendelijke groet, Bas Bottelberghs

Highway (125) PRO, 14 jaar geleden

2001 was een gasklep jaar bij Volvo. Vanaf Modeljaar 2003 zijn er andere gaskleppen gekomen.
Als het probleem niet over is na vervangen van luchtfilter en bougie's, ga er dan maar van uit dat het de gasklep is.

Een Sw update is ook nooit verkeerd. Meestal is reiningen van het gasklep ook maar tijdelijk van aard.

Bas 66 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord, ik ga morgen even langs de Volvo dealer om het e.a. aan te schaffen en de voorgestelde opdate te laten doen.
Enig idee wat er zoal voor zo'n update door de dealer wordt gerekend?
Met vriendelijke groet, Bas Bottelberghs

Bas 66 (0), 14 jaar geleden

Beste mede Volvo rijders.
Vandaag nieuwe bougies en luchtfilter gemonteerd ( orgineel volvo).
Ook de dealer nieuwe update voor de auto (en ETM) laten installeren voor de zekerheid en alle storingen laten wissen.
Helaas zonder resultaat, de motor blijft onder continue belasting pendelen, en je hebt het idee dat het gaspedaal een eigen leven leidt.
Ook blijft het stationair toerental op en neer pendelen tussen de 800 en 1200 rpm.
Ik heb inmiddels kontakt gehad met ACTronics en die kunnen het gasklephuis modificeren/ reviseren voor 265.- euro ex btw, maar daar hebben ze wel 5 werkdagen voor nodig.
Gezien de verhalen van het spontaan kunnen afslaan van de motor denk ik dat het wel verstandig is om er wat aan te laten doen.
Maar ook de Volvo monteur kon mij niet met zekerheid zeggen of het gasklephuis de boosdoener is.
Graag nog wat tips of ervaringen met dit probleem als iemand dit heeft.
Met vriendelijke groet, Bas Bottelberghs

rensk001 (0) PRO, 14 jaar geleden

Reken er maar op dat het gasklephuis de boosdoener is.

Bas 66 (0), 14 jaar geleden

Dank je Rensk, ik ben bang dat er niets anders opzit dan deze te laten reviseren.
Heeft iemand ervaring met de revisie die ACTRonics uitvoerd, of moet men voor een orgineel Volvo gasklephuis gaan?
Gr.Bas

Highway (125) PRO, 14 jaar geleden

Ik zou gaan voor een orginele van Volvo. Als je een reactie krijgt van Volvo specialist zal hij zeggen beter 1 keer pijn dan 2 keer pijn in de knip. Hij raad het sterk af en hij heeft er ervaring mee.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Ik zou ook voor het origineel gaan, niet omdat die beter is,maar als er gezeur ontstaat met die van actronics ligt het natuurlijk altijd daar aan.

Bas 66 (0), 14 jaar geleden

Beste mannen,
Ik heb vandaag jullie advies opgevolgd.
De Volvo dealer in Hoofddorp niet het gasklephuis 100% als boosdoener kunnen aanwijzen voor de storing die ik ervaar.
Maar er is met uitlezen ook geen ander onderdeel die iets vreemds aangeeft.
Daarop zij de werkplaatschef dat gezien zijn ervaring met defecte gasklephuizen, dat hij deze toch als de boosdoener aanwijst.
En ik heb kunnen afspreken met ze dat wanneer de vervanging ervan alsnog niet de storing oplost zij het onderdeel weer terugneemt.
Dus morgen wordt de auto gerepareerd en is het leed hopelijk voorbij.
Ik zal ook laten weten of dit straks ermee opgelost is of niet.
Met vriendelijke groet, Bas Bottelberghs

Bas 66 (0), 14 jaar geleden

Mede Volvo rijders,
Inmiddels is er een nieuw orgineel Volvo gasklep huis gemonteerd.
Het probleem van het op en neer gaan van het stationair toerental is gereduceerd naar nog zo'n 200rpm, was 400 tot 600 rpm.
Het uit zichzelf gasgeven is ook verdwenen.
Maar het schokkerig rijden tussen de 2500 en 3400 rpm is gebleven.
Inmiddels ( zie ook een door mij gestelde latere vraag)heb ik dat probleem zelf kunnen oplossen, dat bleek een vervuilde luchtmassameter te zijn.

Bas 66 (0), 14 jaar geleden

Helaas bracht het reinigen van de luchtmassa meter geen blijvend resultaat.
Omdat ik toch aan de sensor twijfelde heb ik een gereviseerde gekocht bij Actronics, maar helaas ook dit heeft niet geholpen.
Inmiddels heb ik een dvd gekocht met het oude Volvo Vadis erop, en mezelf een beetje ingeleerd over de wondere wereld die Volvo engenering heet.
Daardoor kwam ik op het idee om de CVVT te checken, en het bleek dat de elec.klep boven op de inlaatnokkenas zwaar vervuild was.
Ik heb deze inmiddels grondig gereinigd, en het problee lijkt nu te zijn verminderd, maar is nog niet weg.
Graag zou ik ook mijn klepspeling willen controleren, maar dan heb ik wel het speciaal gereedschap, het Timing Wheel, nodig.
Ook overweeg ik een algehele motorflush met Forte of zoiets dergelijks. ( auto heeft nu 288000.km gelopen)
Als ik het probleem eindelijk echt heb opgelost laat ik het wel weten.
Want mijn Volvo dealer komt niet verder dan de computer uitlezen op storingen, en zeggen dan het niet te weten maar presenteren wel een forse rekening.
Gr.Bas

Bas 66 (0), 14 jaar geleden

Beste Volvo rijders.
Probleem van het inhouden en schokkerig rijden heb ik opgelost.
Het bleek dat door slecht onderhoud of verkeerde motorolie, de electriche klep van de nokkenas versteller behoorlijk vervuild was.
Ook de nokkenas versteller zelf was behoorlijk vervuild.
Deze heb ik handmatig grondig gereinigd, en daarna nog een Forte motorflush gebruikt om de hele motor te reinigen.
De storing is hiermee volledig verholpen, waarmee ik wil waarschuwen dat men niet te vlug moet overgaan tot de vervanging van het gasklephuis.
Want doordat dit een zeer bekent euvel is, wordt het naar mijn mening te snel als boosdoen voor alle kwalen aangewezen.
Met vriendelijke groet, Bas Bottelberghs

nickreek (0), 14 jaar geleden

hee goededag
ik heb vol bewondering het verhaalm van jouw zitten lezen want ikm heb precies de zelfde klacht
bij mijn s80 uit 99 2.4 140pk
nou stond ik ook op het punt om er een nieuw gasklephuis in te laten zetten.
maar ik wil eerst wel de electrische klep van de nokkenass versteller schoonmaken
want ik denk dat ik dan al een stuk verder ben
ik zou niet weten waar die zit dus graag wat info hierover

Bas 66 (0), 14 jaar geleden

Beste Nick,
Als jou auto dezelfde type motor erin heeft zitten, maak je met Torx 30 de twee schroeven los van je bougie/bobine afdekkap, en de twee borgclips losduwen die deze kap vasthouden terhoogte van je nokkenas peolies.
Dan zie je de nokkenasverstelklep zitten met 4 boutjes (dopje 10), en de elec. stekker verwijder je (kontakt uit) dmv de stekker op de plek van de borglip in te drukken en dan rustig en recht los te trekken.
Koop ook een nieuwe pakking, want die is nu gemodificeerd, en heeft een klein gaaszeefje erin zitten.
Verwijder de klep en maak deze schoon met een goede oplosser ( ik heb gasket remover van Loctite gebruikt), want de eventuele lak/gum vorming van de motorolie is een zeer taai goedje.
Spoel het dan na met bv. een remmenreiniger en spuit het geheel goed schoon met lucht. ( het is belangrijk dat je zo schoon mogelijk werkt)
Het geheel terug monteren in omgekeerde volgorde, en de klus is klaar.
De man van Forte adviseerde dan er twee flacons van 400ml MotoFlush in de motor te doen en dan de auto met een verhoogd stationar toerental (+/-1500rpm) zo'n 60 tot 90 minuten te laten draaien.
Daarna je motorolie en oliefilter verwisselen ( niet vergeten de oliefilterhouder goed te reinigen, want is een opvangbakje voor vuil) en je motor weer te vullen met een goede 10W40 motorolie die aan de Volvo specificaties voldoen.
Het lijkt een hele klus, maar het valt reuze mee, en ik heb alles gewoon bij mij voor de deur gedaan.
En ik heb er een totaal anders rijdende auto voor terug gekregen.
Jammer dat ik het niet eerder had gedaan, maar dat is nu eenmaal leergeld betalen.
Veel succes, groet Bas Bottelberghs

nickreek (0), 14 jaar geleden

heel erg bedankt ik ga het zo snel mogenlijk doen!!
mvg nick

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.