Volvo V40: Foto ophanging

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TD

[url=http://imageshack.us][img]http://img205.imageshack.us/img205/6649/...[/img][/url]

Foto achterwielophanging topic 66052

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (115) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jhl (0) PRO, 17 jaar geleden

Wat is bedoeling Siem? De foto is nogal onduidelijk
Jan

Hans4040 (190) PRO, 17 jaar geleden

Onduidelijk?

Siem Bijman (115) PRO, 17 jaar geleden

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Dat was de aanleiding Jan voor deze foto. Het gaat dus over de goed of afkeur van deze wileophanging. Zie dus topic 66052

jhl (0) PRO, 17 jaar geleden

Sorry, ik had het te laat gezien en heb de topic daarna pas gezien. Ik kan daar niet over meepraten, in België is er de verplichte autokeuringinstantie die daarover beslist. Als de rubbers gescheurd zijn op loskomen is de wagen afgekeurd, maar ja... in Nederland is de reglementering anders

Jan

patrickvc (0), 17 jaar geleden

In Belgie is dit afkeur. Heb het zelf voor gehad. Hierdoor had ik vooraan grote bandenslijtage.

blasterbubble (0) PRO, 17 jaar geleden

kijk eens op de side www.autoadviezen.nl dit is een side voor keurmeesters en daar kan je onder filmpjes
een hele makkelijke manier zien om deze rubbers te testen op afkeur.
ps. geef deze side door en help hem zo compleet mogelijk te maken dit is in ieders voordeel.
en zoals ik het hiervandaan zie is dit gewoon goedkeur.
succes

Muppet (0) PRO, 17 jaar geleden

Siem,
Wanneer er geen "contactplekken" (eigenlijk staat er in de regelgeving nergens metaalcontact) zichtbaar zijn mag je hem gewoon goedkeuren. Je kunt de eis terug vinden in het APK boek achter Tab 4 op blz. 18 Artikel 2.5.4. Daar staat letterlijk beschreven:

1. De draaipunten in de wielophanging anders dan bedoeld in de artikelen 2.5.2 en 2.5.3, met uitzondering van kogelgewrichten, mogen:

a. in de richting van de belasting door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan 1,0 mm, waarbij de elasticiteit van het rubber buiten beschouwing wordt gelaten;
b. ten gevolge van de zijdelingse verplaatsing geen contactplekken vertonen.

2. Het eerste lid geldt niet voor het bovenste draaipunt van het Mc Pherson-wielophangingsysteem.
3. Indien het draaipunt een kogelgewricht betreft, mag deze door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan:

a. 1,0 mm, in radiale richting;
b. 1,0 mm, in axiale richting.


Met vriendelijke groet,

John

Siem Bijman (115) PRO, 17 jaar geleden

Dat zocht ik John. Bedankt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.