Ik krijg in mijn auto de foutcode 2-3-2 (adaptieve lambdaregeling stationair boven- of ondergrens). Op lpg loopt hij schokkerig. Hij is pas een stuk armer afgesteld, omdat hij veel te rijk stond. Kan het zijn dat hij nu te arm is afgesteld? De uitleg bij de code is dat de lambdaregeling wel meer of minder brandstof bij wil spuiten, maar dat niet kan vanwege mogelijk slecht werkende injectoren of valse lucht. Het schokkerig rijden en stationair laag in de toeren doet zich echter alleen voor als ik op lpg rij, dus ik vermoed dat ie gewoon te weinig lpg krijgt (niet via injectie).
Kan iemand dat bevestigen of een andere verklaring geven?
Bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kan
wie heeft m afgesteld en hoe
mvg jerry
[quote=CARS&MOTORS]kan
wie heeft m afgesteld en hoe
mvg jerry[/quote]
Bij de garage, toen ie aan de computer lag (meting in de uitlaat en op klemmetje op contacten bij de verdamper), alle waardes doorgemeten en op de verdamper en dat verdeelstuk voorzichtig aan de schroeven gedraaid tot ie lager op toeren draaide en op een goeie (CO)waarde uitkwam.
17 jaar
dit bouwjaar mag 3% co hebben met apk
afstellen doe je op toeren tot ongeveer 2% op 2500 rpm
daarna stat afstellen
proefrit om te controleren dat ie niet inhoud met accellereren
[quote=CARS&MOTORS]dit bouwjaar mag 3% co hebben met apk
afstellen doe je op toeren tot ongeveer 2% op 2500 rpm
daarna stat afstellen
proefrit om te controleren dat ie niet inhoud met accellereren[/quote]
bedankt voor de tip. Dat klinkt als hele nuttige info.
Ik geloof dat ie afgesteld is op 0,5% op stationair... dat lijkt me niet goed dan, en hij houdt dus inderdaad een beetje in bij rijden. Het was ook geen lpg-man die het deed, maar een Volvo-man. Lpg-man ga ik dus maar snel heen. Tot die tijd op benzine rijden, want te arm rijden is slecht voor de motor, toch? Benzine is volgens mij ook afgesteld op 0,5 trouwens.
Denk je dat de plof in de motor (niet meer gehoord de laatste tijd, maar hij was er wel) een andere oorzaak heeft, of kan het opgelost zijn met rijkere afstelling op lpg? Hij had die plof namelijk ook op benzine, waar hij volgens mij prima op loopt, maar het was wel vlak na het erin zetten van een werkende luchtmassameter en de auto had alleen nog maar stationair gelopen.
Dank je.
Rogier
17 jaar
kom langs meet ik m op co en kijk verder even
kan mailn geef ik adres even door
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 740 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar