Mijn 480 S uit 1994 is in 1995 voorzien van een aftermarket Deltamil airconditioning systeem. Het is identiek aan origineel Volvo, enkel heb ik geen originele aircoschakelaar in het dashboard zitten, maar een universele schakelaar. De compressor is van het merk Sanden.
Vanmorgen het systeem bij een bevriende garage(met beperkte airco-kennis) laten vacuumeren en opnieuw laten vullen. Er zat nog 235 gram in het systeem. Dit is eruit getrokken en er is 650 gram gevuld(dit is dus de totale hoeveelheid van het koudemiddel).
De airco schakelt wel in (klik+visuele controle), één van de beide slangen naar dat blokje tegen het schutbord(waar dus de twee slangen opzitten) wordt koud, het blokje zelf wordt ijskoud(ijsvorming) en de andere slang tussen dat blokje en de droger is normaal/beetje warm van temperatuur. De koelfan van de motor schakelt niet in, maar ik weet niet of dit zo hoort of niet, ivm aftermarkter airco systeem.
Dan nu het probleem: de luchtstroom in de auto wordt bij ingeschakelde airco niet koeler dan bij uitgeschakelde airco. In de auto heb je dus het idee dat de airco het helemaal niet doet.
Nu is de aircokennis van die bevriende garage beperkt; hij heeft geen ervaring met het systeem onder druk zetten om evt verstoppingen etc te vinden. Zelf ben ik student en heb maar een beperkt budget, dus ik kies er niet direct voor om naar een specialist te gaan, maar ik ga graag eerst zelf storingzoeken. Mijn vraag aan jullie: waar moet ik beginnen, wat kan er aan de hand zijn?
Alvast bedankt voor de reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij lage verdampingstemperaturen zal zich rijp gaan vormen op verdamper cq expansieventiel, zuigdruk komt niet overeen met de druk in de verdamper.
Ligt eraan welke leiding koud is (dikke/dunne) en waar het expansieventiel bevriest aan de in of uitgang (ingang = dunne leiding - uitgang = dikke leiding)
Indien bevriest aan de ingang van het expansieventiel (oververhitting te groot ! doorlaat te klein) bevriezen aan de uitgang (oververhitting te laag - zuigdruk)
In het algemeen een verstopping in het systeem (filter/droger, rijp afzetting door vocht, enz.)
De koelfan "moet" draaien! oorzaak: koelfan, hogedruk schakelaar, zekering, breuk in bedrading, of relais defect.
De lucht stroom kan ook niet koeler worden als het expansieventiel bevriest ! zal ook de verdamper bevriezen, er is immers warmte nodig om het koudemiddel laten te verdampen.
Normaal gesproken mag de compressor niet werken of moet afslaan bij bevriezing, hier zorgt de antirijp sensor (thermostaat) voor op de verdamper, deze zorgt er namelijk voor dat de aangezogen lucht niet lager wordt dan +3 °C om rijp te voorkomen.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb even gekeken; de leiding met de dikkeaansluiting op het expansieventiel wordt koud. Deze loopt weer naar compressor(dus uitgang). Ik begrijp dat als de 1 bevriest, de ander ook bevriest(blokventiel)?
Is er een manier om de droger te testen? Er zit wel een 'oogje' op. Wat kan ik hierdoor zien? Ook zit op de droger de (hoge?)drukschakelaar. Hier komen 4 draden uit. Is er een manier om deze te testen? Kan ik hem doormeten ofzo?
Ik heb ook het relais gevonden, denk ik. Wederom de vraag; kan ik deze testen?
14 jaar
zit er niet veel te veel koude middel in?
Door een goede airco specialist leeg laten halen,en weer correct vullen.
Ik heb nog even op zolder in wat oude dozen gezocht, want ik meen dat ik ergens een papiertje van Deltamil had. En ja, een certificaat. Hierop staat dat het systeem is gevuld met 800 gram koudemiddel. Ook staat er Hoge druk: 8 bar en Lage druk: 1 bar.
Ik neem dus aan dat er in ieder geval niet te veel inzit. Wel iets te weinig, maar het lijkt me dat ie met 650 gram ook prima moet werken.
Ik ga nu bezig met de ventilator. Als het niet lukt straks even langs de aircospecialist.
14 jaar
Vandaag bezig geweest met de koelfan. Deze slaat helemaal niet aan, ook niet bij hoge koelwatertemperatuur(al is dat laatste pas sinds kort). Ik had al zo'n vermoeden. Dus nieuwe thermoswitch gehaald. Fan werkt weer naar behoren, schakelt in bij te hoge temperatuur. Helaas schakelt de fan niet in als de airco aan wordt gezet. De fan wordt dan ook volledig aangestuurd door de thermoswitch, dus ik zie ook niet hoe de airco dit dan voor elkaar moet krijgen.
Uiteindelijk ben ik dus nog geen stap verder...
Nog even resumerend:
Bij inschakelen airco via knop op dash:
- compressor schakelt in (te horen en te zien)
- door het kijk-oogje op de droger zie ik fluoriserend groen (bij airco uit is het zwart zeg maar)
- Koelfan start niet
- blokventiel wordt ijskoud (rijpvorming)
- dikke retourslang tussen blokventiel en compressor voelt koud aan
- aansluiting slang van de condensor naar droger voelt bij de droger warm
- aansluiting slang van droger naar blokventiel voelt bij de droger niet koud, niet warm (geen verschil met airco-uit)
- temperatuur uit de blaasmonden in het interieur verandert niet, wordt niet kouder dan zonder gebruik van de airco
Misschien dat jullie hier iets mee kunnen?
Ik vind het zelf vreemd dat bij de droger de ingaande aansluiting warm is, en de uitgaande gewoon neutraal. Het lijkt me dat die ook warm moet zijn. Klopt dat?
14 jaar
Omdat ik vermoed dat het blokventiel verstopt zit o.i.d., heb ik deze maar eens losgehaald. Hij lijkt inderdaad niet goed te werken. De grote retourdoorgang is natuurlijk gewoon open, het moet wel raar gaan wil die verstoppen. Maar de doorgang van droger naar verdamper, dus de kleine opening, lijkt verstopt te zitten. Als ik erop blaas, kan ik er geen lucht doorheen blazen. Ook als ik er water opzet, loopt het er niet doorheen.
Klopt dat? Hoort ie echt zo dicht te zitten? Lijkt me niet...
14 jaar
Het probleem lijkt te zijn opgelost. Het blokventiel was inderdaad verstopt. Nieuw blokventiel er in, e.e.a. doorblazen met compressor en de garage heeft hem gevacuumeerd en gevuld. Nu koelt ie wel, en de ventilator slaat ook nog eens aan!
Iedereen bedankt voor de suggesties.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 480 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar