Jongens, wie kan mij helpen...??
Ik heb sinds mei een Volvo 440 1.7 benzine uit 1989.
De hele zomer heeft de auto lekker gereden (240.000 km op teller).
Echter sinds vorige week is de auto mij 4 keer afgeslagen tijdens het rijden. Ik rij 's morgens naar mijn werk en na ongeveer 5 km verlies ik toeren en begint de auto te stotteren en komt na enkele seconden helemaal niet meer vooruit. Ik rij vervolgens naar de kant van de weg en de auto valt dan uit.
Wat opvalt is dat de toeren stationair gehalveerd worden (500 t pm) en dat de temperatuurmeter ook op de helft hangt.
Als ik hem vervolgens weer start en ff stationair gas geef komt de auto na een minuut of twee weer op toeren en loopt de temeperatuur weer op. Vervolgens kan ik verder rijden en heb ik er de rest van de rit (ongeveer 25 km) nergens meer last van.
Ik heb dit 3 keer 's morgens gehad en vandaag had ik het ook na mijn werk.
Wie weet waar dit aan ligt.. Iets met de lucht of elektronisch?
(mij viel zojuist op dat tijdens het gebeuren ook de dashboard verlichting een beetje knippert)..
Ik bedank jullie alvast voor de reacties...
Randy.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zoy het zo niet weten maar zou kijken naar dynamo goed bij laad. En naar het slangetje van de map sensor achter het injectorhuis. Daar zit een vernauwing in en als dat verstopt zit krijg je rare dingen ook de massa aan het blok en de accuklemmen controleren.
De dynamo laadt goed bij, want ik heb daar zo'n meter voor in de auto zitten.. En hij doet het ook pas vanaf dat t kouder weer buiten is..dus ik denk dat het iets met de temp. te maken heeft. Iemand zei al iets over dat t kan dat de carburateur bevriest?? omdat de thermosstaat wel een kapot zou kunnen zijn??
19 jaar
hoe hoog staat je themparateur meter normaal onder het rijden?
controleer of de voet van de cabarateur niet krom is en ode de pakking al is vervangen voor een rubbere.
kontoleer of de motor nergens valse lucht trekt ergens door een lek slangetje of een inlaatspruitstuk pakking dat lek is.
gr tijne
19 jaar
uhm.. normaal staat de temperatuurmeter net over de helft van de meter.
Staan geen graden bij, maar in ieder geval normale temperatuur.
hoe controleer ik die slangen en die cabarateur eigelijk?
19 jaar
Ik heb me vergist in het bouwjaar want ik had het over een map sensor en die heeft je auto nog niet.
Carbateurvoet kun je controleren als je remmenreiniger naar spuit als de motor dan beter gaat lopen is de voet krom zo kun je ook de spruitstukpakking controleren. Carbateurvoet vlak vijlen en nieuwe pakking en carbateur schoonmaken.
Bevriezen van de carbateur kan wel maar heeft niets te maken met thermostaat van de auto. De thermostaatklep in het luchtfilterhuis die zou misschien wel kapot kunnen zijn zet het vast met een schroefje er moet dan een verbinding zijn van het uitlaatspruitstuk naar het luchtfilter daar waar die slang in het luchtfilter gaat zit een klep en die moet dan open staan.
toch klinkt jouw bovenstaande verhaal richting een versleten dynamo of een versleten accu. met name een versleten accu kom je achter als het koud weer is omdat dan de capaciteit van de accu afneemt. ik zou eerst eens beginnen om de accu om te ruilen voor een nieuwe (kost niet zo veel en je hebt er sowieso profijt van) voordat je aan allerlei dingen gaat sleutelen om er alsnog achter te komen dat je accu versleten is. het knipperen van de lampjes duidt op een probleem met de laadspanning. de auto houdt in, schokt, wil weer gaan, schokt en wil afslaan. (afgelopen zomer zelf meegemaakt in frankrijk, dynamo kapot). vergeet niet dat de accu op de 1e plaats staat bij pech onderweg problemen van de anwb wegenwacht bij koud weer.
je kunt ook de laadstroom meten. rond de 13.5 volt bij draaiende motor. als de motor uit staat dan moet je rond de 13 volt meten. als de auto een nacht hebt stilgestaan en je meet een spanning van 12 volt of minder, vervang dan de accu maar. onder de 11 volt kan starten dan problemen geven.
groetjes,
martin.
p.s. koelvloeistof bevriest pas rond de -26 graden als je recente vloeistof erin hebt zitten en niet (teveel) hebt bijgemengd met water. wordt de auto wel goed warm en blaast er hete lucht uit de roosters?
19 jaar
De auto wordt nadat ie stil heeft gestaan wel goed warm, blaast ook warme lucht.. Het vreemde is dat hij pas 1 keer afslaat per rit. Ik rij iedere dag naar mijn werk, 30 km. Na 5 km (motor is dan nog niet volledig warm) valt hij uit. Als ik hem dan weer aan de praat krijg, rijdt hij de rest van de rit zonder problemen verder.. Vreemd..De dynamo is in de zomer vervangen en de accu lijk tmij ook nog vrij nieuw..Maar idd maar eens meten..
19 jaar
sorry maar dit heeft geen **** met een kapote accu te maken.
want als die kapot was kon hij neit zo lang door starten om hem weer aan de praat te krijgen dus je praat onzin.
heb je de cabarateur voet al gecontroleert?
en het inlaat spruitstuk pakking?
kan je goed met remreiniger doen als deze op de plaats spuit en het toerental loopt op dan zit daar een lek.
gr tijne
19 jaar
Jongens bedankt voor de hulp, maar ik denk dat ik de auto beter weg kan doen. Hui verbruikt ineens ook heeeel erg veel. Ik heb deze week 280 km gereden, tank was vol, nu hij voor meer dan 3/4 leeg...Daarbij moet ik ook de achterbanden vervangen.. Al die problemen kosten me meer geld dan dat t waard is...helaas.
Het enorme benzineverbruik maakt het egt onbetaalbaar..
Ik denk dat dit ook door de kou komt!?! Ik denk er nog even over en dan horen jullie t wel... bedankt..
19 jaar
dat komt hoogst waartschijnlijk omdat hij valse lucht trekt.
19 jaar
Hoi Randy, Leg je probleem eens voor aan een Volvo dealer (gewoon telefonisch naar de werkplaatsreceptie vragen en zeggen dat je met een technisch probleem zit en of het dan uberhapt nog zin heeft om hem daarvoor weg te brengen.) Ik krijg zo in de regel wel een indicatie of ze bekent zijn met een probleem of niet. Sommige problemen zijn voor hun zo herkenbaar terwijl je daar zelf lang naar kunt zoeken. Ik zit zelf in de elektro maar als ik voorgaande lees lijkt het mij persoonlijk een voedingsspannings of massa probleem. Ik had zo zelf eens problemen met mijn dashboard en meters omdat van de spanningsregelaar van de dashboardvoeding (bij VW) de soldeerverbinding los zat. Alleen raar dat het bij jou telkens na die 5 KM gebeurd. Maar dat lijkt dan toch weer met het opwarmgedrag van de auto te maken te hebben. Kan dus ook wel degelijk valse lucht zijn bij een bep. motortemperatuur. Als de dynamo en accu in orde zijn zou ik zelf toch eerst de spanning gaan meten voor de dashboard en temp-meter voeding.
Een schema uit een Olving vraagbaak kan handig zijn zodat je weet welke draden je moet hebben.
Succes.
19 jaar
zeg martijn, deze site is bedoeld om elkaar te helpen, ook eventuele oplossingen en ideeen zijn welkom, lijkt mij.
19 jaar
rustig blijven martin..... kom op zo ken ik je niet!!!!
paul,
je hebt wel gelijk.
ik heb het weggehaald.
groet,
martin
19 jaar
tja... martin overal is wel eens wat! en meningsverschillen kun je bijna niet voorkomen...
maar leg dat evt, bij met martijn! dan hoeven de lezers daarvan niks te vernemen...
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar