close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V40 2002: Houd in

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: B4204T5, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 147

Ik heb al een tijdje een probleem met mijn volvo V40 T4 2002
Als ik vol gas geeft houd ie af en toe in, je voelt dat hij even begint te trekken en dan na een paar seconde even stopt met vol vermogen en dan weer even vol vermogen, als ie dan vol vermogen geeft gaat ie ook echt als een raket, dit gaat door tot je gas los laat. Probleem komt alleen voor boven de 3800 toeren Meestal komt dit het meest voor als met vol gas rustig naar de 3800 toeren ga en het moment dat hij daar is voel je eens goed trekken dan de symptomen krijgt(merk het dan het meest) Maar af en toe houd ie ook constant in maar dan wel gelijkmatig dus niet met schokken. Het probleem komt ook meer voor als je langer snel rijd, als je tijdje rustig rijd en dan vol gas geeft heb je minder last van het probleem Verder heb ik hem al laten uitlezen door de volvo dealer hier kwam uit dat de nokkenasversteller magneetklep blijft hangen. Maar ze konden hier vertellen of daar de inhouden door komt omdat ik al geprobeerd heb met een losgekoppelde magneetklep en precies het zelfde probleem is alleen met iets minder vermogen. Ook stink de auto naar verbrandt rubber als je een tijdje snel rijd. Ik heb al op een eerder topic gelezen op dit forum. Maar ben benieuwd over er al oplossingen voor zijn wat ik allemaal kan checken en eventueel kan vervangen. Vermoed zelfs bougies of de nokkenasverteller of misschien brandstofpomp ik ga bougies + bougiekabel en bobine vervangen kijken of dit resultaat geeft

Update
ik heb bougie en bougiekabels vervangen ook is de nokkenas versteller vervangen na dat deze versteller vervangen is is het probleem wel minder geworden nu als je vol gas geeft geeft ie altijd het zelfde vermogen alleen nog wel schommelend boven de 4000 toeren verder heb ik gekeken naar de map sensor die geeft aan 1,4 bar lijkt me wat optimistisch (140 kpa)

Geplaatst door

Chrisvlug2000 (0)

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat waren de omstandigheden waaronder je die 1,4 bar uitlast/gemeten hebt?
Motor uit, stationair, half gas, vol gas, toerental?

oldford 0
badge

4 jaar

bij motor uit geeft ie keurig Rond de 0 kpa aan en 1,4 bar gemeten was met DTC aan een bij vol gas ook bij half gas komt ie heel aardig in de buurt bij stationair geeft ie rond de 20 kpa aan

De sensor geeft Absolute druk aan, GEEN turbo druk.
Stationair 20 kpa is 0,2 bar of te wel 0,8 bar vacuüm. 1 bar (100 kpa) is gelijk aan de buitenluchtdruk.
1,4 bar van de sensor is dus 0,4 bar Overdruk (Turbo druk). Vrij laag dus. Bij motor uit, contact aan zou de sensor eigenlijk 1 bar moeten aangeven en niet 0. Misschien een foutje van de motor-computer die de waarde van de map-sensor niet leest als de motor uit staat. Wat was de DTC die stond? (Exacte tekst en/of nummer indien mogelijk).

oldford 0
badge

4 jaar

DTC is tractiecontrol bij volvo als deze wordt uitgezet wordt de turbo druk ook 0,1 bar verhoogd. wat u zegt klopt inderdaad dat er vacuum moet zijn is ook logisch ik ga toch vanmmidag even kijken naar de gegevens misschien verkeerd gekeken. wat wel zo is dat je de turbo echt hoort opspoelen en dat ie hem dan weer afbreekt en dan weer oppakt dit gaat door tot je gas los laat

Update ik heb alle gegevens nog eens bekeken en het kopt inderdaad als de motor uit staat staat de map sensor op 100KPA dus deze waarde ik correct en bij vol gas komt deze op 185 kpa maar als deze druk bereikt is gaat het vermogen schommelt zelf begin ik nu de brandstof pomp te verdenken dat deze te weinig brandstof aanleverd bij vollast (brandstof filter is af vervangen. maar dan zou je toch denken dat de motor te arm moet gaan lopen en hier op een gegeven moment een storing op gaat geven of wordt het mengsel niet gecontroleerd bij vollast.

Mengsel wordt inderdaad niet gecontroleerd en/of geregeld bij vollast. Bij een turbo motor is vollast een ruim begrip. Een paar tienden overdruk (zeg 0,3 of 0,4) is al genoeg om als vollast gezien te worden. Je kunt rijdend de volgende dingen (laten) doen: brandstofdruk meten (moet basis druk + overdruk (0,8 - 0,9 bar) zijn. Lambdasonde signalen uitlezen. Bij turbodruk meer als ongeveer 0,3 bar moeten deze rijk aangeven.

oldford 0
badge

4 jaar

Controleer of er nergens lekken zijn. Zowel uitlaatspruitstuk als turboslangen en intercooler.
Dit vanwege het geluid dat je hoort en de mijns inziens lage turbodruk.

oldford 0
badge

4 jaar

zou onderste turbo slang na kijken op scheuren........ had ik met v40 td geen vermogen hoop herrie bokken....onderste turboslang vervangen probleem over.

lange-frans 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.