Sinds een aantal maanden vertoond mijn auto de volgende storingen:
- het toerental loopt soms op van stationair naar ongeveer 300O rpm
- start soms niet, motor lijkt dan vast te slaan. Na even wachten lukt het wel, er komt dan een ratelend geluid uit het motorcompartiment en een enorme wolk blauw witte rook. Na een kilometer of 4 houdt het roken op en loopt de moter goed.
- Bij het tanken is ons opgevallen dat er een groot druk verschil bestaat tussen de druk in de tank en de buitenlucht
Ik ben al diverse malen bij een (meerdere) garages geweest:
De volgende reparaties zijn uitgevoerd zonder dat de klachten zijn verholpen:
- Kleppen gesteld
- Brandstoffilter vervangen
- Vacuümsysteem gecontroleerd
- Blokkeer-inrichting gecontroleerd (BIM)
- Gloeibougies gecontroleerd
Vastgesteld is dat:
- er na een misstart er ook via de EPC-klep? rook/damp ontsnapt
- er brandstof in een luchtleiding zat ( loopt van de brandstofpomp richting de EPCklep (is hierop niet aangesloten)
- Er zelfs na 12 uur nog veel drukverschil in de tank aanwezig is
- het met een halve slag losdraaien van de tankdop, het oplopen van de toeren meteen dramatisch afneemt
De oplossing van de dealer bestaat in het vernieuwen van de brandstof pomp. Ik geloof hier niet zo in. Zelf heb ik meer het idee dat de oorzaak gezocht moet worden in een verkeerde drukopbouw of vacuum.
Heeft iemand misschien suggesties. reacties zijn meer als welkom.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de koudstart vervroeger al vervangen?
Pomp vervangen waarom niet door een bedrijf die lucas pompen repareerd laten testen en afstellen. Zijn de verstuivers ook al eens getest?
Er zit een inspuitvervroegingsklep voor op de pomp, deze moet meerdere malen tikken na het op contakt zetten van de auto.Gebeurt dit niet dan krijg je het galloperen van de motor en de rookontwikkeling.Deze is te vervangen maar niet goedkoop.Dit euvel geeft wel een storingscode.Ik denk dat volvoxc90 deze klep ook bedoeld.
Beiden bedankt voor de snelle reactie.
Stel: de koudstartvervroeger is kapot. Is dit ook een verklaring voor het grote (blijvende) drukverschil tussen de tank en de buitenlucht?
20 jaar
Nee deze veroorzaakt dat niet.Is het overdruk of vacuum?
Ik denk vacuum
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar