Motor houdt in en heeft te weinig vermogen op benzine.
Lambda waarde veel te hoog, dus mengsel veel te arm.
Lambda sensor is vernieuwd. Brandstoffilter is vernieuwd. Geen vacuumlekkage o.i.d. Storingslampje brandt niet.
Brandstofdruk gemeten, deze is goed.(3 bar)
Wanneer je de brandstof retour slang afsluit zodat de brandstofdruk verhoogt wordt naar +/- 5 bar, loopt de motor mooi rond en is het vermogen ook goed.
Iemand misschien een idee?
Geplaatst door Seagull (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 850? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.
35 Reacties
Henk Nobach (0) PRO, 19 jaar geleden
MAP-sensor. Heeft de auto ooit eens back-fire gehad?
volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden
Je hebt het antwoord al bijna gegeven.
De brandstofdrukregelaar lekt.
Als je het vacuumslangetje er af haalt zal er benzine uit stromen.
Drukregelaar vervangen en probleem zal dan wel weg zijn.
Seagull (0) PRO, 19 jaar geleden
Nee, de brandstofdrukregelaar lekt niet!
Heb ik gekontroleerd met het meten vd brandstofdruk, met en zonder slangetje.
MAP sensor heb ik al uitgewisseld, geen resultaat.
Simon10906 (0) PRO, 19 jaar geleden
Hoeveel vermogen hoort hij te leveren en wat levert hij nu? Wat is de uitlaatgassamenstelling onder vollast?
Foutcodes aanwezig?
Seagull (0) PRO, 19 jaar geleden
Ik kan beter zeggen dat hij helemaal geen vermogen heeft.
Wanneer je plankgas geeft gebeurt er practisch niets.
Foutcodes: alleen lambdasonde, mengsel te arm.
Henk Nobach (0) PRO, 19 jaar geleden
Dan blijven alleen de injectoren over; komt meer voor bij gas-auto's.
Simon10906 (0) PRO, 19 jaar geleden
Je bent me net voor Henk; het kunnen inderdaad alleen nog maar de injectoren zijn als het motormanagement verder in orde is.
kevin6264 (0) PRO, 19 jaar geleden
vuistregel met lpg: per 10 km rijden op gas, 1km op benzine rijden
volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden
MAP sensor? bedoelen jullie de luchtmassa meter?
Seagull (0) PRO, 19 jaar geleden
Zit er een luchtmassameter op?
Ik denk een map sensor in combinatie met een inlaatluchttemp. sensor.
volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden
Je zegt dat je de mapsensor hebt gewisseld en geen resultaat nu vraag je over een luchtmassameter opzit. Ja die zit er op en die is heel belangrijk. Ik vraag je nu wat heb je gewisseld?
Als het de sensor is aan het luchtfilterhuis waar de luchtslang aan zit dan moet je na gaan of je hetzelfde type hebt gebruikt.
Maar de luchtmassameter kan de zelfde storing veroorzaken als dat je nu hebt.
Seagull (0) PRO, 19 jaar geleden
Ik heb de mapsensor die met een vacuumslang aan het inlaatspruitstuk aangesloten is vervangen met een van hetzelfde type. (mapsensors zitten altijd aan de spruitstuk kant van het gasklephuis, aan de luchtfilter kant heeft geen zin, MAP manifold absolute pressure)
In de slang tussen het luchtfilter en het gasklephuis zit een inlaatlucht temperatuursensor, verder kan ik geen sensoren vinden die luchtmassa kunnen meten.
Waar moet de luchtmassameter zitten dan?
Seagull (0) PRO, 19 jaar geleden
Waarom zou er trouwens en een lmm en een mapsensor op moeten zitten?
volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden
Ik weet wel wat een map sensor en een luchtmassa meter is en waar hij zit. De luchtmassa meter zit op het luchtfilterhuis daar zit een stekker op (4-5 polig) en aan de luchtmassameter zit de luchtslang naar de inlaatspruitstuk. Als je deze vervangt is je probleem over. De luchtmassameter wordt ook wel MAF sensor genoemd als je beter bent in afkortingen.
Seagull (0) PRO, 19 jaar geleden
Sorry, ik wou je niet beledigen, maar er zit echt geen maf sensor op het luchtfilterhuis!
volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden
Doe je ook niet er zijn ook varianten waar het in de slang zit lijkt dan op een temp. sensor. weet je zeker dat er niets mis is met de drukregelaar het is wel vreemd dat hij dan wel goed loopt. Heeft hij dat ineens gekregen of al lang is er nooit iets met de pomp gedaan?
Seagull (0) PRO, 19 jaar geleden
In de slang zit wel een sensor maar die heeft 2 aansluitingen (lijkt me te weinig voor een LMM) en volgens het schema is dat een inlaatlucht temp sensor.
De pomp is volgens mij niets meegedaan. Ik laat nu de injectoren voor de zekerheid maar reinigen.
volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden
Vandaag hadden we een 850 met een luchtmassameter in het luchtfilterhuis. Ik twijfel daar nu ook aan. De injectoren zou best kunnen inderdaad zeker als er veel op gas gereden is je kunt dit voorzichtig testen door te starten als je de injectors uit het spruitstuk gehaald hebt. en dan even starten en kijken hoe de straal is de kans op steekvlammen is aan wezig dus als je de bobine losgooit dan zou je een mooie vernevelde straal moeten zien.
Simon10906 (0) PRO, 19 jaar geleden
Of er nu een luchtmeter of mapsensor op zit laat ik even in het midden, maar dit is natuurlijk GEEN manier om injectoren te testen!!!
Je meet toch ook niet de turbodruk door in een slang te knijpen?
sambijman (0) PRO, 19 jaar geleden
Helemaal mee eens Sander, maar als je met particuliere klanten te maken krijgt, KUN je niet altijd alles maar testen laten,want je kunt ook niet alles maar doorberekenen.Om te zien of de injector werkt zijn wij monteurs soms te inventief, maar als je het test zoals Volvoxc zegt en heel voorzichtig bent,weet je snel en goedkoop of je het probleem daar moet zoeken of niet.
Simon10906 (0) PRO, 19 jaar geleden
En dat laatste betwijfel ik dan juist.
Misschien dat het in dit geval voldoet, omdat het probleem vrij duidelijk is.
volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden
Zo zie je maar dat een goede en veilige diagnose stellen niet makkelijk is kijk maar wat bij deze auto al onnodig vervangen is. De schrijver heeft al een paar dagen geen reactie meer gegeven lijkt het mijn dat het toch de injetors geweest zijn.
Ik ben het met jullie eens dat het controleren van de injectors op de manier zo als ik hierboven beschreven heb niet goed is maar soms en zeker in dit geval kun je dan duidelijk iets zien.
Wij hebben onlangs meet een C70 uren lopen zoeken naar de storing. We hadden wel een storingscode maar daar kwam geen oplossing uit omdat het vanalles kon zijn dus moesten we gaan meten c.q vergelijken. Uiteindelijk maar vanalles gaan wisselen en met toeval hadden we het juiste gewisseld. Het was in ons geval de luchtmassa meter en daar zat geen foutcode van in het diagnose systeem.
Goed diagnose stellen is niet altijd makkelijk
Seagull (0) PRO, 19 jaar geleden
Nee, het probleem is nog niet opgelost.
Injectoren laten reinigen probleem zit er nog in.
Klant moest eerst een week met de auto weg dus ik heb de brandstofdruk 'kunstmatig' iets verhoogt en ga volgende week met frisse moed weer met de auto aan de slag.
volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden
oke, heb je foutcodes?
Seagull (0) PRO, 19 jaar geleden
Lambda te arm, 5x injector (is normaal met een vialle lpg installatie erin)
janh5107 (0) PRO, 19 jaar geleden
brandstofpomp (opbrengst), spanning en massa van pomp kontroleren.
J.H
Seagull (0) PRO, 19 jaar geleden
Al eens eerder bij de hand gehad, Jan?
volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden
Dat is misschien wel een goede tip van Jan.
Een keer bijna droog gelopen en motor wat geleden.
Is best mogelijk zal kijken of ik morgen je gegevens kan verstreken als ik het niet vergeet.
volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden
brandstof pomp moet een waarde hebben die ligt rond de 1.5 Omh.
De brandstof druk moet zijn 210 tot 310 tijdens rijden
Henk Nobach (0) PRO, 19 jaar geleden
De brandstofdruk was toch al gemeten? 3 bar volgens de eerste posting. Dit is toch wel bij draaiende motor gedaan?
Seagull (0) PRO, 19 jaar geleden
Branstofdruk was wel volgens de specificaties bij draaiende motor.
Opbrengst heb ik niet gemeten.
volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden
Hoe is de kwaliteit benzine?
Is het van die oude rotte benzien komt wel vaker voor bij mensen die op gas rijden.
Seagull (0) PRO, 19 jaar geleden
Tank hebben we al leeg gehaald en daarna met nieuwe benzine gevuld en Forte fuel system cleaner toegevoegd.
janrietman (0) PRO, 19 jaar geleden
zit niet de aanzuig zeef in de tank dicht? omdat je zij,als je de terugvoer leiding dicht knijpt loopt hij goed het zelfde heb ik gehad met een misubishi,deze deed het zelfde ,zeef in de tank schoon gemaakt en de auto loopt weer goed.de zeef gereinigt met remmen reiniger.
volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden
Is dit probleem nu opgelost?
Wat was dan de oplossing?