Hallo,
Ik heb een probleem met de aanjager van de kachel van mijn S60 benziene 140 pk Km stand 138000. Niet dat hij het niet doet maar hij doet het op momenten dat de auto niet in gebruik is. Kwam laatst in mijn garage om iets te pakken en ik hoor een ventilator draaien. Ik stap in mijn auto en jawel de aanjager van de kachel draaide op volle toeren. Nou heb ik geconstateerd dat als ik de automatic climetcontrol uitzet dan doet hij dat niet. Dat kan ik merken doordat mijn accu 'smorgens niet leeg is en dat de auto dan goed start. Nou heb ik ook ontdekt dat mijn aircopomp sinds kort ook erg veel lawaai maakt net of dat en een lager uitligt. De airco wordt ook niet meer koud. Een heel verhaal en mijn vraag is nu, heeft e.e.a. met elkaar te maken of zijn het twee afzonderlijke problemen en vraag twee kan ik die aircopomp zonder probleem demonteren en vervangen
Hoor graag een reactie wat het kan zijn alvast bedakt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is normaal en niet normaal!!
Er zijn Volvo 's die een extra snufje hebben! o.a de S60 om de kachelblower aan te sturen om de verdamper te drogen nadat de auto van contact wordt afgezet als de airco op automatisch staat..om te voorkomen deze gaat stinken.
Deze zou dan voor 5 min draaien..volgens Volvo, maar het gebeurt en komt vaker voor dat de accu wordt leeg getrokken door een storing! en kun je doen en laten wat je wilt je krijgt de blower niet uit, tenzij je de zekering eruit trekt of voordat je de auto van contact zet op handbediening overschakelt of volledig uitzet.
De module op de kachelblower moet vervangen worden en leid een eigen leventje, is een bekend/gekend probleem bij Volvo, heb er al 3 gehad van deze en door gestuurd naar de dealer, probleem was toen opgelost.
M.b.t de compressor dat deze lawaai maakt! kan het einde betekenen ervan en is kort op weg naar vastlopen of al begonnen, breng deze naar een aircoboer en laat onderzoeken, het systeem zal gespoeld moeten (gaan) worden.
Hoi Theo Stek,
Bedankt voor je reactie fijn dat je zo snel hebt gereageerd. Goed te horen dat het een bekend probleem is en snel op te lossen is, was al bang dat het een of ander moeilijk op te sporen electronisch probleem zou zijn.
Wat mijn airco pomp betreft, is het nodig eerst de druk van het systeem af te laten of kan ik die lijdingen zonder probleem losschroeven of is die druk er al af omdat hij niet meer functioneerd?.
Het vervangen van de pomp is voor mij geen probleem maar ik weet niet wat er gebeurt als ik de lijdingen van de pomp losdraai.
Heb jij daar ervaring mee? Airco is toch weer een ander specialisme
Alvast Bedankt
Joop
14 jaar
Hoi Joop,
Het is niet verstandig of aan te bevelen zomaar de leidingen te demonteren! als niet geweten is of er (nog) druk opstaat, laat deze controleren door een drukmeting te laten uitvoeren.
Normaal gesproken is een druk onder de 1 bar een restdruk en is het systeem nagenoeg (bijna) leeg, boven de 1 bar wil zeggen dat er nog koudemiddel aanwezig is en zal gerecoverd moeten worden.
Wat ook wil zeggen dat als ik de manometer zou aan sluiten op welk systeem dan ook, deze altijd gerecoverd of gevacumeerd dient te zijn, de slangen worden immers gevuld met het aanwezige koudemiddel.
Hoi Theo Stek,
Bedankt voor je advies ik breng hem wel even naar de aircoman om dit voor mijn te regelen. Ikhad geen idee van druk enzo.
Weer wat geleerd.
Nogmals Dank
Groeten Joop
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar