close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V40: Klapperende banden

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel

Als ik ongeveer 30 km per uur rijdt hoor ik mijn banden enorm klapperen, alsof ik een lekke band heb. Al een paar keer de luchtdruk gemeten, maar dat is het probleem volgens mij niet.. Heb de banden voor op 2.5 en achter op 2.3.

Iemand die een idee heeft hoe dit komt? En hoe ik dit op kan lossen?

Geplaatst door

pman77 (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waarschijnlijk zijn vooral de buitenkanten van de (achter) bande de oorzaak. Als je met de vlakke hand over het loopvlak glijdt, merk je dat dat rechtsom makkelijk gaat maar linksom voel je weerstand. Of net andersom. Slijtage in de vorm van een zaagtand is de oorzaak ervan. En de oorzaak daarvan is te vinden in de gecompliceerde wielophanging. en de daarbij behorende wiel standen.
Om een indruk te geven waar ik het over heb moet je (plastic bekers pakken. Als je 1 van die twee over een vlakke tafel laat rollen, merk je dat deze een cirkel wil draaien.
Leg je beide bekers (alsof het wielen) zijn tegenover elkaar dan lopen ze naar elkaar toe of van elkaar af. Op de auto worden de wielen gedwongen beiden de zelfde richting uit te rijden. Dit heeft uiteindelijk de vreemd lijkende slijtage tot gevolg... Nu komt het... Vooral rustige rijders merken dit op. Als de wielen onder de auto heen en weer gegooid worden is dat effect meestal veel minder.. Links met rechts wisselen van alleen beide achterwielen geeft direct verbetering, maar yuiteindelijk komt het geluid weer terug.

Als cuppen , zoals bedoeld wordt de oorzaak is , zit dit aan de binnenkant van de band , kan zelfs zodanige vormen aannemen dat er kuilen/happen in het loopvlak slijten.
Als je harder gaat rijden , lijkt het op defecte wiellagers.

kaleido 1 6890
badge vip badge

11 jaar

Bedankt! Volgens mij is het niet zo erg als Kaleido omschrijft, ik hoor het namelijk alleen als ik zacht rij.. Cor kan best gelijk hebben. Ik begrijp dat wisselen slechts tijdelijk iets oplost.. Kan dit dan geen kwaad?

pman77 0

11 jaar

Als het is wat Cor en Kaleido bedoelen, wat ik ook denk, dan is het cuppen in het begin stadium. Dit komt tegenwoordig vaak voor bij vele auto's.
Wat Kaleido zegt klopt ook, als je door blijft rijden en de banden niet controleert. Ik heb banden gezien waar de staaldraden uit kwamen.

Mijn vermoeden is dat het in het begin stadium is en daar door hoor je het niet bij hoge snelheid. overige geluiden overheersen dan.
Met wisselen heb ik zelf geen ervaring, maar het schijnt wel te helpen. Dus welke wissel methode de juiste is heb ik geen idee van.

Let op: Wisselen van Links naar rechts is bij sommige banden niet mogelijk zonder demontage. Er staat bij sommige merken een draai richting op (apk eis)

Highway 670
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.