Volvo V40: kleppen geluid door verkeerd geplaatste distributieriem?

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Sinds een paar maanden ben ik de trotse bezitter van een nette V40 uit 2000 (Phase I).
Helaas heeft de motor een bijgeluid wat niet best klinkt. Het is een ratel die bij stationair draaien ca 1 keer per seconde klinkt, maar regelmatig voor langere tijd aanhoud. Bij stationair draaien klinkt de motor dan net als een diesel (vind ik). Als dan gas wordt gegeven gaat ook de frequentie van de ratel omhoog. Het geluid blijft ook wel voor langere tijd weg.
Bij verschillende volvo garages langsgeweest die allen het direct als een niet normaal geluid zien.

Bij de laatste namen ze er even de tijd voor en kwamen twee monteurs met de theorie dat mogelijk de distribtieriem bij vervanging verkeerd geplaatst is waardoor een (of meerdere?) zuigers net tegen de kleppen stoten, waarbij de hydraulische klepstoters echte schade voorkomen. Zij stellen voor de distributieriem opnieuw te plaatsen (heb een afspraak voor volgende week). Als dat niet zou helpen zou het blok open moeten en ik direct >1000 euro kosten zou zitten.

Op een omschrijving een geluid beoordelen is natuurlijk lastig, maar misschien kan iemand mij toch een reactie geven op de volgende vragen:
-hoe waarschijnlijk is dat een verkeerd geplaatste distributieriem wel geluid in de kleppen geeft, maar verder geen effect-distributieriem zou 50.000 km geleden vervangen moeten zijn
-heb ik (andere) opties om (zelf) verder onderzoek te doen?
-is er iets te zeggen over mogelijk risico op (ernstige) schade bij gewoon lekker doorrijden?

Nog wat aanvullende gegevens op een rijtje
- 177.000 km-heb er zelf 11.000 mee gereden
-geluid werd erger na vervangen olie-er zit momenteel 5W40 in
-motor is onlangs heet geweest, maar volgens mij niet oververhit. Wel gestegen olieverbruik. Was gevolg van lekke raditor door knullige reparatie. Bijgeluid was er voor die tijd al.
-distributieriem is vervangen bij 121.000, volgens monteurs niet door Volvo, want er zijn merktekens op de tandwielen te zien. Volgens de garage eigenaar vertoont de distributie riem een streep patroon dat op zich vreemd is: dwarse strepen op afstand van de tandwielen
-geluid doet zich voor op zowel benzine als op gas.
-verbruik ligt dicht bij 1 op 10 op gas bij woon-werkverkeer (snelweg)

Barr

Geplaatst door Barr (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Volvo-Specialist (0) PRO, 16 jaar geleden

Dit is vrijwel zeker het verstelbare nokkenas-tandwiel wat dit geluid veroorzaakt !!

De oplossing is: het verstelbare nokkenas-tandwiel vernieuwen, de klep voor de nokkenasverstelling EN zijn oliekanalen GOED reinigen en monteren met een nieuw type pakking MET ZEEFJE !!

Barr (0), 16 jaar geleden

[quote=Volvo-Specialist]Dit is vrijwel zeker het verstelbare nokkenas-tandwiel wat dit geluid veroorzaakt !!

De oplossing is: het verstelbare nokkenas-tandwiel vernieuwen, de klep voor de nokkenasverstelling EN zijn oliekanalen GOED reinigen en monteren met een nieuw type pakking MET ZEEFJE !![/quote]
Bedankt voor de reactie-zou ik dit zelf eventueel kunnen? Als ik dit door de garage laat doen, hebben zij de benodigde spullen dan (waarschijnlijk) liggen, of zou ik van te voren ff moeten overleggen?

Als dit waar is, zou de door de dealer voorgestelde actie op de distributieriem in principe zinloos zijn?

volvoxc90 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Barr][quote=Volvo-Specialist]Dit is vrijwel zeker het verstelbare nokkenas-tandwiel wat dit geluid veroorzaakt !!

De oplossing is: het verstelbare nokkenas-tandwiel vernieuwen, de klep voor de nokkenasverstelling EN zijn oliekanalen GOED reinigen en monteren met een nieuw type pakking MET ZEEFJE !![/quote]
Bedankt voor de reactie-zou ik dit zelf eventueel kunnen? Als ik dit door de garage laat doen, hebben zij de benodigde spullen dan (waarschijnlijk) liggen, of zou ik van te voren ff moeten overleggen?

Als dit waar is, zou de door de dealer voorgestelde actie op de distributieriem in principe zinloos zijn?[/quote]
Ik ben het met Volvo-Specialist eens.
Ja, dat klopt de voorgestelde actie is deels zinloos. Als de riem bijna aan zijninterval zit zou ik het meteen laten vervangen.
Deze klus zelf klaren is niet zo makkelijk.
Om zeker te weten of het de nokkenasversteller is kun je de stekker er af halen.
Het geluid zal dan weg zijn je motorstoringslampje gaat wel aan maar dat is een kwestie van geheugen wissen.

Barr (0), 16 jaar geleden

Om het even af te maken: de diagnose was correct (inclusief tip om te controleren met af trekken van steker). Voor diegenen die hier bij uitkomen en zouden overwegen dit zelf te doen; ik ben wel een beetje een probleem tegen gekomen.
Distributieriem laat zich er wel af schuiven en met enige moeite er weer op. Probleem is echter wel dat ik niet het speciale gereedschap heb om de nokkenassen te fixeren (is een beugel aan de andere kant van het blok met M7 bouten de twee nokkenassen verbind en daarmee fixeerd). Ook zit er geen nok of markering aan de nokkenas aan de kant van het tandwiel- dus niet te zien of deze verschoven is.
Nadat ik alles weer aan elkaar had gezet startte de motor niet meer. Ik denk dat de nokkenas timing aan de inlaat kant te laat stond (sterke benzine lucht in de inlaat)-heb de auto uiteindelijk laten afslepen en de dealer de de riem weer op tijd laten zetten.
Hebben ze 4 uur arbeid voor in rekening gebracht, waarbij ook nog motorsteun en een V-snaar zijn vervangen.

Auto loopt weer als een zonnetje.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.