close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo XC70 2000: koelvloeistof problemen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: B5244T3

Ik heb al langere tijd problemen met de koelvloeistof van mijn XC70. Begon met eerst kleine hoeveelheden bij te moeten vullen en wisselend niveau in het resorvoir.
Ook staat er erg veel druk op het reservoir als ik de dop eraf draai. De koelvloeistofpeil stijgt dan van onder het minimum naar boven het maximum, veel verschil dus.
Sinds drie dagen start en loopt hij eerst op 3a4 cilinders en daarna op 5. Storingsbalkje geeft ook aan emisie fout. Lijkt mij te komen door koelvloeistof in de verbrandingskamer.
Heb een test gedaan naar CO in de koelvloeistof en de testvloeistof ging van groen/blauw naar geel, dus CO in de koelvloeistof, da's zeker.
Mijn vraag is; hoe komt de koelvloeistof in de verbrandingskamer. Ik heb een flauw vermoeden van de koppakking of clinderkop. Maar komt dit voor bij volvo.
Ook zal er volgens mij koelvloeistof via de gasverdamper de cilinder in kunnen lekken. Hoe zit het met de turbo, kan de turbodruk weglekken het koelsysteem in?

Graag jullie reactie voordat ik de kop er voor niets af haal.

grt
Bert

Geplaatst door

Bert xc70 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat zou kunnen bert , sommige mensen hebben een grenzeloos vertrouwen in het merk volvo , gezien jou vraag , komt dit voor bij volvo.
Koelvloeistof via gasverdamper lijkt me onwaarschijnlijk , gasdruk is hoger dan de waterdruk, wat voor systeem zit er op ?
Turbodruk , is luchtdruk die niet in directe verbinding staat met koelwater.
Op het moment dat de motor uit gezet wordt , is de druk in het koelsysteem hoger , dan in de cilinder en zal er dus koelwater de cilinder/s ingedrukt worden, als er een lek in in de kop of pakking zit.
Doe eens een cilinderdruk/lek test.
Zuiger in BDP en druk op de cilinder zetten , als er een lek in de pakking of kop zit , zal je koelwater stijgen in je exspansietankje , dop eraf natuurlijk.
Maar als ik het mag zeggen lijkt me dit inderdaad kop of pakking.

kaleido 1 6885
badge vip badge

11 jaar

Hallo Bert,

Kopdichtingen kunnen idd bij alle merken stuk, maar het komt niet vaak voor bij volvo omdat de motoren zo goed kunnen 'ademen'. Daarintegen, LPG is altijd zwaarder op motoren.

Dat is niet te zeggen dat het aan de kopdichting ligt. Indien de kopdichting lek is zou je andere verschijnselen ook moeten kunnen vinden zoals olie in je water en/of water in je olie, wat verschijnt als een soort licht bruin mayonaise onder de olievuldop.

Nog een gemakkelijke test; zet de motor aan de loop en kijk of er lucht bellen verschijnen in de koelvloeistof res, als in een aquarium.

Als de koppakking zo lek is dat twee cilinders niets doen, dan is het meestal niet iets wat weg gaat als de motor eenmaal warm is. Ook in dat geval zouden er zeer zeker andere symptomen te vinden moeten zijn, dus goed checken voordat je de boel gaat slopen.

Succes!

MWMautos 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC70 of stel zelf een nieuwe vraag.