Volvo S40 1996: Koelvloeistof verbruik

Bouwjaar: 1996, Motorinhoud (cc): 1800

Hallo,

Deze week begonnen met de "voorbereidingen" voor de grote vakantie. Olie gecontroleerd, remvloeistof, stuurolie, ruitenvloeistof en toen kwam de koelvloeistof. Leeg!
Direct bijgevuld en leidingen gecontroleerd, niets te zien, geen aanslag/lekkage.
Daarna weer gaan rijden (4km) en tot mijn verbazing was het peil weer gezakt. Kan het zijn dat van de totale hoeveelheid er al teveel uit is verbruikt? wat zou een oorzaak kunnen zijn, en wat kan ik daar aan doen?

Kan het mengen van verschilllende koelvloeistoffen kwaad?
en als laatste vraag, in het reservoir van de koelvloeistof zit bruinige (kalk?) aanslag, kan iemand zeggen wat dit is en wat te doen?

Met vriendelijke groeten,

Han

Hanneman3933

Geplaatst door Hanneman3933 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden

Het peilen van de koelvloeistof moet wel onder de zelfde omstandigeheden gebeuren dus met koude motor. Ik denk dat het verstandig is om te laten controleren of de koppakking of waterpomp niet lek is. Wij hebben laatst een zelfde geval gehad met een 850 het onder druk zetten van het koelsysteem gaf geen uitslag een paar weken later moest de distubutsieriem vervangen worden en daar kwam de aap uit de mauw. De waterpomp was aan het lekken maar nog niet zo groot dat er tijdens afpersen de druppels aan de motor hangen. Wat de aanslag betreft kan het zijn dat er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten.

Hanneman3933 (0), 19 jaar geleden

Is dit een probleem voor het functioneren van de overige motordelen, of is het verder geen gevaar voor de motor?
wat is het advies van u (allen?) om nu te doen?
(zijn evt. kosten te schatten?)

Mvg

Han

volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden

Mijn advies is laat het controleren als je motor heet loopt kan het grote kosten met zich mee brengen.
Een waterpomp kan ineens spontaan hard gaan lekken een koppaking kan zomaar verder kapot gaan en als motoronderdelen heet geworden zijn kan het prijskaartje voor een reperatie heel hoog zijn. Laat de oorzaak opzoeken dan kun je een schatting maken ga niet gokken dat moet je alleen maar met een loterij doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.