Volvo V40: koelvloeistof verbruik na vervangen thermostaat

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine

We hebben een koelvloeistof probleem met onze volvo.

Een week geleden hadden we een ander probleem met onze auto, de temperatuurmeter liep niet op en we hadden ook geen verwarming. Hierbij was het koelwater vies en condens in de olie. Oplossing: thermostaat vervangen.

Nadat we dit hebben gedaan zijn al deze problemen opgelost, koelwater is helder, olie is weer zwart en de auto weer lekker warm.

Alleen is het nu dus zo dat de auto veel koelvloeistof verbruikt. Na ieder ritje staat het peil weer onder het minimum. Verder geen smurrie in de olie en de koelvloeistof die er in zit is nog mooi helder.
Heeft iemand enig idee hoe dit ineens kan gebeuren? We dachten zelf aan een lek die door het doorspoelen van het koelsysteem aan het licht is gekomen, maar als de auto heeft stil gestaan zien we er daarna ook geen koelvloeistof onder liggen.

lara1984

Geplaatst door lara1984 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

en als je nu eens niks meer bijvult wat gebeurt er dan???blijft hij dan op dit niveau staan of zakt hij verder???zijn je vloermatten niet nat???

Marc6904 (0), 12 jaar geleden

Vorig jaar thermostaat in mijn S40 1.8 1996 vervangen.
Duurde ook even voordat het niveau stabiel bleef.
Het komt regelmatig voor dat er toch nog ergens een luchtbel in het systeem zit.

lara1984 (0), 12 jaar geleden

bedankt voor de reacties.
Marc6904 heeft het erg lang geduurd voordat dit opgelost werd? en heb je het tussendoor steeds bijgevuld? Of heb je nog andere acties ondernomen?

Marc6904 (0), 12 jaar geleden

Het was gelukkig in een koude periode dus heb een week met de kachel aan gereden. Moest hem twee keer bijvullen. Daarna stabiel.
Ik had de rubber slangen net voor het motorblok afgeklemt zodat er weinig vloeistof wegliep bij het openmaken van het systeem.
Als jou systeem helemaal open is geweest kan het wel even duren voordat alle lucht er weer uit is.
Heb je al eens iemand naar de uitlaat laten kijken terwijl je gas gaf? Geen lekke koppakking?

lara1984 (0), 12 jaar geleden

olie is schoon, koelwater ook, geen witte rook, geen vermogen verlies. Verder geen idee waar ik nog meer op moet letten, maar volgens mij is dit allemaal wel positief. Koelwater is ook rustig, bubbelt niet ofzo.

Marc6904 (0), 12 jaar geleden

Bij mijn vorige auto, VW Polo 1.4 16v, was het zo erg na een thermostaat verwisseling dat ik met een jerrycan koelvloeistof in de achterbak rondreed. Duurde ook een tijdje voordat alle lucht eruit was.
De Volvo controleerde ik, in de week dat ik met de verwarming aan reed, dagelijks voordat ik wegging. Pas als het niveau onder het minimum kwam (in koude toestand dus) vulde ik het bij.
Moest hem dus twee keer bijvullen van minimum naar maximum die week. Maar bij mij was er dus weinig vloeistof weggelopen omdat ik beide slangen afgeklemt had.

lara1984 (0), 12 jaar geleden

wij hebben hem helemaal leeg laten lopen, dus dan zal het inderdaad nog wel even duren. Ik hou het voorlopig in ieder geval in de gaten. Dank je wel!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.