Hallo allemaal,
Ik heb het volgende probleem:
1. Koelvloeistof op peil.
2. Tijdens rijden verlies ik koelvloeistof, ca 2 cm in reservoir.
3. Na afkoelen van de motor: reservoir leeg en moet er 1 a 2 liter bijgevuld worden!
Geen witte pluimen uit de uitlaat, eg
Geen vloeistof op de grond onder de auto!
Wat gedaan:
1. Koppakking vervangen
2. Cilinder kop vervangen
Nu hulp gevraagd!
Groet,
Alwin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de waterpomp door de distributieriem wordt aangedreven zal deze waarschijnlijk bij de as lekken. Dit verklaard de symptomen, bij stilstand geen verlies en tijdens het rijden slingert de koelvloeistof tegen het blok aan en verdampt direct dus zie je geen lekkage. Toch moeten er op het blok sporen zichtbaar zijn en laat voor de zekerheid het koelsysteem afpersen. Is de pomp defect vervang dan ook gelijk de riem want deze heeft een hekel aan koelvloeistof en de boel ligt toch al los.
Succes.
Dank je voor je reactie:
Nog een update:
als het slangetje van de turbo naar het expansievaatje dichtgeknepen wordt, dan zijn de bubbels weer weg....
13 jaar
Zover gaat mijn kennis wat betreft een turbo niet. Maar is de lekkage na het vervangen van de kop en pakking ontstaan of was de lekkage de reden om de kop te vervangen?.
13 jaar
[quote=superbraam]als het slangetje van de turbo naar het expansievaatje dichtgeknepen wordt, dan zijn de bubbels weer weg....[/quote]
Welke slang? Heb je alles wel goed aangesloten? Naar mijn idee is de turbo helemaal niet op het koelsysteem aangesloten.............
Vond ik ook al vreemd, turbo wordt toch oliegekoeld? Het zou toch niet zo zijn dat het overdrukventiel van de turbo op het koelsysteem is aangesloten.
13 jaar
De turbo is alleen aangesloten op het uitlaat- en inlaatsysteem en op het oliedruksysteem van de motor i.v.m. de smering ( en idd. de koeling) van de turbo.
De dunne slang van het expansievaatje loopt, voor zover ik herinner, naar de koelwaterradiateur.
De slang van de wastgate loopt langs de inlaatbuis via bovenzijde klepdeksel naar het inlaatspruitstuk.
@superbraam: controleer het motorolieniveau eens.
Bij deze auto's zijn de turbo's idd watergekoeld. Ik heb al eens meegemaakt dat er koelvloeistof werd verloren door de turbo.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar