Volvo 440: Koppakking stuk??

Bouwjaar: 1992, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8i

Goedemiddag,

ik heb momenteel een probleem waar ik nog niet helemaal uit kom.

Vorige maand mijn auto naar de garage gebracht, aangezien deze niet meer lekker liep.
(1.8i, 320.000 km, lpg). Hier is de compressie gemeten en de klepspeling gecontroleerd, welke goed waren.
Wel lekte de inlaatspruitstukpakking en deze is vervangen. Toen ik de auto weer ophaalde, lekte er lucht tussen de voorpijp en het blok (plofte aardig), wat volgens de garage lag aan een lekke voorpijp. Ik was dus wat minder tevreden over de garage dan daarvoor, aangezien deze kwaal nieuw voor mij was.

Vorig weekend de olie ververst en sinds die tijd werd het ploffen alleen maar erger. De auto liep ook echt niet prettig meer, alleen bij hogere toerentallen. Vanochtend toch maar eens gekeken hoe dat mogelijk was en nu blijkt dat het ploffen bij de 1e cilinder vandaan komt en niet van de voorpijp. Als ik de bougiekabel loshaal, blijkt de cilinder helemaal niets te doen. Bougie en kabel vervangen door een andere maar dat loste niets op. Dus ik ga ervan uit dat de koppakking kapot is. Verder geen rare dingen in de koelvloeistof of olielekkage.

Nu blijf ik met een paar vragen zitten:
- Zijn er andere mogelikheden dan een kapotte koppakking?
- Is er een verband tussen het verversen van de olie en het verergeren van een kapotte koppakking?
- Moet nu de kop gereviseerd worden of is het vervangen van de pakking voldoende?
- Kan ik nog bij dezelfde garage terecht of kan ik beter op zoek naar een andere?
- Is het voor een auto van deze leeftijd en met deze km's nog wel de moeite om de kop te laten repareren (oftewel wat kost zoiets)?

Als iemand mij hier een of meerdere antwoorden op kan geven, heel graag..

Vriendelijke groeten,

Meindert Bouta

m.j.bouta

Geplaatst door m.j.bouta (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

volvoxc90 (0) PRO, 17 jaar geleden

1. Kapote koppakking is niet het eerste waar ik aan denk maar een lekkende klep.
2. Ik zie geen verband tussen olie verversen en een lekkende koppakking.
3. kop reviseren of koppakking vervangen is pas duidelijk als je de oorzaak weet.
4. Doen wij geen uitspraak over maar ik heb mijn twijfels omdat na een reparatie de auto nog slecht liep en na u ontdekking de verkeerde diagnose was gesteld.
Geen uitlaat maar cilinder die niet mee loopt. Lekkende klep kan ondanks dat de klepspeling in orde is.
5. kop laten reviseren zal al gauw een paar honderde euro's gaan kosten. Dit is helemaal afhankelijk van wat er gedaan wordt en door wie.

bijvoorbeeld: Een klep vervangen als er een verbrand is of alle kleppen nakijken en indien noodzakelijk vervangen of kiezen voor een ruilkop.
Dit maakt al een verschil er blijft een aantal uren arbeidsloon ik schat voor cil.kop. demonteren/monteren 6-8 uren.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

indien het niet de pakking, maar de kop is, zou ik gaan voor een sloopkopje, als met al KUN je dan voor een 350/400 euro klaar zijn.

maar ofdat het nu kop- of pakking is, kop zal toch gelicht moeten worden.

Of het de auto waard is, hangt af van meerdere factoren, hoe rijdt hij verders nog. pas nog onkosten aan gehad, of staan er nog grote reparaties te wachten, en hoe is de toestand in de knip.

Vergeet niet dat een auto met dergelijke kilometerstand en op lpg bijna niets meer opbrengt, dus een andere auto zal bijna in het geheel uit eigen zak moeten komen.

Mijn advies, rip die kop eraf, laat hem inspecteren/testen en besluit dan of je hem wegdoet, of er een sloopkopje oplegt.

Dat laatste zou mijn voorkeur hebben, ik vermoed dat de kleppen/zetels al flink wat te lijden hebben gehad onder het LPG rijden, dus dat koprevisie geen haalbare kaart meer is ( Financiéel dan ), dus een kop van een benzine erop leggen, en je kunt weer even vooruit.

Groeten Marcel

m.j.bouta (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor jullie antwoord.

Ik zal de auto van de week wegbrengen om eerst de kop maar eens te laten lichten.
Verder is de auto goed, dus als hij nog even mee kan is me dat de reparatie wel waard.

Groeten,

Meindert Bouta

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.