Volvo 240: Koppeling? druklager? drukgroep?

Bouwjaar: 1993

Mijn 240 maakt een hoog gierend geluid alsof er iets schurend aanloopt. Omdat door mij net filters, olie, bougies etc waren vervangen dacht ik dat het daar mee te maken had.

Nadat ik de auto langs de weg had gezet, bleek het gierende geluid uit de buurt van de koppeling te komen. Nadat ik verder gereden was viel het me ook op dat het geluid erger wordt als ik het koppelingspedaal indruk. Als de auto rijdend in de versnelling staat is er eigelijk weinig meer te horen. Zodra er weer gekoppeld wordt, begint het weer.

Thuis gekomen ben ik met de nog draaiende motor onder de auto gaan liggen en heb een beetje tegen de koppelingsstang geduwd. Het geluid werd vervolgens veel erger maar wat ik daarbij tevens zag waren zowaar kleine vonken die uit de aansluiting tussen de bak en de motor kwamen. HELP! is de hele bak nu kapot?

De auto zou volgens de vorige eigenaar nog recent voorzien zijn van een nieuwe koppelingsplaat. Is deze (of de lagers) nu al weer aan vervanging toe? Ik las iets over een kunststof imitatie druklager. Kan dat de boosdoener zijn?

Ook zou ik graag willen weten, indien ik inderdaad de koppeling moet vervangen, of dit zelf te doen is met de voorzijde op bokken? Dank!!

Prutser9191

Geplaatst door Prutser9191 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 240? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik denk aan je beschrijfing van de klacht dat je druklager stuk is. Het kan ook zijn dat het nu de drukvingers van de druk groep ook beschadigd zijn. Het kan zijn dat de vorige eigenaar wel de koppeling heeft vervangen maar niet het druklager.

De klus zelf klaren thuis op bokken?
Ik denk dat het een zwaar en lastige karwei wordt. De bak is nogal zwaar. Er zitten ook een paar bouten aan de bovenkant van de bak die alleen met een lang verlengstuk los te krijgen zijn en als je onder de auto ligt zal dat niet mee vallen.

Prutser9191 (0), 19 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. Voor het gewicht van de bak en de positie van de bouten ben ik niet zo bang. Wat ik alleen niet weet is of de bak compleet onder de auto vandaan moet of dat deze (zoals ik dacht ergens gelezen te hebben maar bij een ander type) naar achteren geschoven kan worden zonder de achteras te demonteren? Ook wil ik meteen het Price-aslager (11,- euro) vervangen maar hoe ik die uit zijn persing krijg is mij een raadsel. Zelfde geldt voor de krukaskeerring (lekt iets olie). Ik heb nog geen vraagbaak, maar ik vraag me af of deze klus ook met vraagbaak zelf te klaren is? Toch naar de garage brengen?

volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik weet natuurlijk niet hoe handig je bent.
Het lagertje dat je bedoeld is een toplager tenminste als je het lagertje bedoeld dat in het vliegwiel zit. Als je de keering wil vervangen is het simpel om het toplagertje te vervangen want dan moet je het vliegwiel toch verwijderen.
De bak demonteren zonder de aandrijfas te demonteren lijkt mijn niet mogelijk maar ik heb al vak rare dingen gehoord.
Ik zou de aandrijfas gewoon demonteren
Let op: zorg dat de aandrijfas in elkaar blijft het is namelijk lastig in ekaar zetten in het midden van de as kun je het zo uit elkaar trekken maar probeer dat te verkomen.
Het toplagertje met loctide aan de buitenkant insmeren en met een centerpons een putje in slaan zodat het lagertje niet kan draaien ben je ook van het gepiep af bij optrekken.

Prutser9191 (0), 19 jaar geleden

Bedankt voor je reactie! Bij de garage hebben ze de bak van de motor losgehaald waarna er een M6 boutje uit de bak viel welke behoorlijk toegetakeld was. Kennelijk een keer in de bak terecht gekomen tijdens een montage. Bak is vervolgens weer aan de motor bevestigd waarna alles weer functioneert. Omdat ik de originele koppelingsonderdelen al had gekocht en ik me sterk afvraag wat het boutje allemaal kapot gemaakt heeft, vroeg ik me af of het toch niet beter is alles voor de zekerheid te vervangen. Ik heb inmiddels begrepen dat ik de cardanas los kan koppelen van de bak waarna de bak (eenmaal los van de motor) tussen de motor en de cardanas weggehaald kan worden. Rest mij alleen nog een vraag: Het krukaslager zit toch met een keerringhuis op z'n plaats? Zit dit huis dan ook niet bevestigd met een pakking? Deze heb ik namelijk niet bij de dealer gekregen. Volgens de dealer had ik alle noodzakelijke materialen.

Mussotje (0) PRO, 19 jaar geleden

Prutser,
Het feit dat er een losse bout in de ruimte tussen de bak en motor ligt zou het verhaal van de vorige eigenaar kunnen bevestigen ; dat er pas een nieuwe koppeling in zit.
Het trieste is natuurlijk dat er een bout is vergeten te monteren/ nog maar een ander gepakt omdat ze hem niet meer konden vinden/losgetrild/of ga zo maar door. Wel slordig overigens.
Indien de garage deze bout heeft gevonden en naar ik aanneem de rest heeft gecontroleerd en het zaakje weer in elkaar heeft gezet, zou ik er persoonlijk geen haast mee hebben om alles weer uit elkaar te halen. Indien je de spullen al in huis hebt kan ik me voorstellen dat je denkt waarom niet ?? Indien je de tijd en de middellen hebt dan is het een ander verhaal, maar hetgeen wat je hoogstwaarschijnlijk zult aantreffen is een beschadigde binnen kant van de ruimte waarin de bout lag en mogelijk op het vliegwiel dan wel de drukgroep ook wat kras en slijt werk. Dat is namenlijk alles wat er in die ruimte zit. Als alles goed functioneert dan lekker laten zitten en de garage vertrouwen dat nu alles wel vastzit.
Rene.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 240 of stel zelf een nieuwe vraag.