Volvo V40: Koppeling vertoont keurtjes (zwarte remvloeistof etc..)

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9D 155PK

Sinds dat ik mijn volvo heb aangeschaft vertoont de koppeling toch wat keurtjes. Ik heb rekening gehouden dat er de koppelingset vervangen moet worden, maar gaat dat de keurtjes verhelpen of moet er meer gebeuren?

Wat zijn de keurtjes?
1. Bij het optrekken of bij achteruit hoor je zeer regelematig een raar geluid (zoiets als hauiiiii). Ik kan het beste beschreiven als vastzittende remklauwen, maar het komt duidelijk vanuit het motorcompartiment en heeft een relatie met de koppeling. Het gebeurt namelijk bij het op laten komen van de koppeling.
2. Het tweede is dat de koppeling net een fractie later opkomt dan dat ik mijn voet optrek. Het gebeurt ook de laatste tijd zeer regelmatig. In verschillende versnellingen.
3. Het derde is me laatst opgevallen. Bij aanschaf was de remvloeistof vervuild (zwart) dus laten vervangen en binnen 3 maanden was het vevuild.

De koppeling slipt niet maar staat wel heel er hoog en volgens de boekjes nog nooit vervangen. Met een km stand an 256.000 km mag het wel eens dus. De auto blijft op zich rijden. Maar de vraag is lost dit alle keurtjes op?

Ik denk het niet. Ik ga er namelijk vanuit dat de koppelingcylinder in de bak een paar van deze problemen geeft. De master cylinder bij de remvloeistof reservoir kan ook het probleem zijn, dus deze moet ik waarschijnlijik ook vervangen. Tevens zal ik de krukafkeering laten vervangen (gewoon voorzorg heeft verder niets te maken met de keurtjes).

Heeft iemand nog andere ideeen? Zoals de synchro mes (weet niet wat het voor de rest doet) of misschien zelfs de vliegwiel die deze keurtjes kunnen veroorzaken.

simsek04

Geplaatst door simsek04 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

dennishengelo (0), 14 jaar geleden

denk dat het probleem zit in het dubbelmassa vliegwiel.
deze maakt dat vreemde geluid.(komt vaker voor)
ook is het mogelijk dat de koppeling blijft plakken en daardoor een fractie later zn werk doet.
ook is lekkage van de koppelingscilinder mogelijk.

simsek04 (0), 14 jaar geleden

Is het probleem aan de vliegwiel te zien wanneer de bak is gedemonteerd dennis?

dennishengelo (0), 14 jaar geleden

nee volgens mij niet.informeer maar eens bij je dealer,dit is volgens mij onderzocht door volvo waar het probleem zat
.
succes

Herman BMW (0) PRO, 14 jaar geleden

dennis heeft gelijk zit inderdaad in je vliegwiel.

dennishengelo (0), 14 jaar geleden

stond me nog iets van bij.heb dit namelijk een aantal keren meegemaakt toen ik nog bij de volvo dealer werkte.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.