Volvo 1800 1973: Kortsluiting op dynamo

Bouwjaar: 1973, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Dag,
Mijn Volvo 1800ES heeft ruim 10 jaar stilgestaan, buiten onder een hoes. Na spuiten wil ik hem weer opbouwen. Nieuwe accu er in en deze aangesloten op de plus-kabel en de min-kabel aan het chassis.
Eén keer contact aangezet en de startmotor sloeg aan.
Daarna contact uit en even later kwam er rook uit de motorruimte: de plus-kabel naar de starter en naar de dynamo smolten weg...
Direct accu los gegooid!
Huidige problemen:
1. Als ik de plusdraad aan de dynamo bevestig wordt de draad erg heet;
2. Als ik nu t contact omdraai slaat de starter niet aan;
3. Als ik de starter kortsluit, komt er enkel een zoemend geluid uit.
Lost het vernieuwen van starter en dynamo de problemen op? Of zijn er goedkopere op oplossingen (of misschien andere problemen...)
Dank!

jgvanloo1962

Geplaatst door jgvanloo1962 (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 1800? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Siem Bijman (140) PRO, 4 jaar geleden

Niet vervangen voor je de oorzaak hebt. Zou de starter even in de bankschroef testen en de dynamo laten doormeten. Er moet een oorzaak van de kortsluiting gevonden kunnen worden. Misschien een verkeerde draad aangesloten?

jgvanloo1962 (0), 4 jaar geleden

Dank Siem.
Klinkt zeker logisch maar t punt is dat ik niets heb gewijzigd aan de aansluitingen. Vóórdat de auto gestript is liep hij gewoon. Ik heb daarna enkel de motorruimte zoveel mogelijk leeggehaald.
Kun jij tips geven over t testen van de startmotor en doormeten van de dynamo?

memos (10) PRO, 4 jaar geleden

Startmotor in de bankschroef goed vastzetten. Dan een accu erbij met startkabels. De massa op het huis en de plus op de grote plus aansluiting. Dan met een stroomkabel een verbinding maken op de dikke plusaansluiting en de andere zijde even tegen de stekker aanhouden waar de startdraad normaal op aangesloten is.
Als hij goed is dan zal hij gaan draaien. Doet hij niks dan is hij stuk.

    Dank memos!
    Ik had in de auto al de weerstand gemeten tussen de plus van de dynamo en de min van de accu. En die was niet veel! Wat zou daar normaal voor ohms uit moeten komen? - jgvanloo1962 (0), 4 jaar geleden
    Redeneer even mee: als er tussen de plus van de dynamo en de accu min bijna geen weerstand zit dan zou er dus 12V op het huis van de dynamo staan toch?? Dus dynamo is de oorzaak- als je het juist hebt gemeten - want inwendig sluiting naar plus maken. Zou hem loshalen en net als met de startmotor in de bankschroef zetten en een accu erbij met startkabels. Op de plus de plus van de accu aansluiten en tussen het huis en de min van de accu een proeflampje plaatsen. Als hij gaat branden weet je het zeker. ANders gewoon even bij een bedrijf laten testen. - memos (10) PRO, 4 jaar geleden

memos (10) PRO, 4 jaar geleden

Dynamo moet je eerst even meten of de plusaansluiting kortgesloten is met het huis. Zoniet dan is de oorzaak van het doorbranden een andere. Zelfde zou je ook even met de startmotor moeten doen.

Is er geen kortsluiting in de dynamo en startmotor dan toch even verder kijken in het circuit en met een proeflampje oid even meten.

    Excuus voor t stil blijven. Ik heb zowel dynamo als startmotor inmiddels volledig laten reviseren bij een gespecialiseerd bedrijf in Tilburg. Kostte evenveel als nieuw maar alles is nu wel origineel!
    Dank nog allen
    Guus - jgvanloo1962 (0), 3 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 1800 of stel zelf een nieuwe vraag.