auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo XC70 2003: Laadspanning goed?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5

Ik heb de volgende spanningen gemeten. Klopt het dat de dynamo altijd dezelfde laadstroom geeft. Dus geen verschil tussen 700 toeren of 3000 toeren. (geen lampen, radio etc aan)

Motor uit
Op de accu 12,5 V
Plus pool bij motor ruimte (aarde op aarde punt op zijscherm) 12,3 V
Dynamo 12,3 V

Motor 700 toeren
Op de accu 14,4 V
Plus pool bij motor ruimte 14,4 V
Dynamo 14,6 V

Motor 3000 toeren
Op de accu 14,4 V
Plus pool bij motor ruimte 14,5 V
Dynamo 14,6 V


Ook gemeten met alles aan (grootlicht, blower, radio,stoelverwarming etc)

Motor uit
Op de accu 11,9 V
Plus pool bij motor ruimte 11,8 V
Dynamo 11,8 V

Motor 700 toeren
Op de accu 14,14 V
Plus pool bij motor ruimte 14,32 V
Dynamo 14,35 V

Zijn dit normale waarden?

Geplaatst door

xc70 amsterdam (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waarom deze vraag ?
Heb je geen amperage gemeten , voltage zal in principe altijd gelijk blijven.
Als de accu vol zou raken , wat in de practijk eigenlijk nooit gebeurt , zou het voltage kunnen zakken.
Amperage loopt mee met het verbruik.

kaleido 1 7430
badge vip badge

12 jaar

De vraag komt voort uit het volgende probleem.

De auto geeft rare storingen en bepaalde dingen doen het plotseling niet meer.


Deze keer:

melding: Skid service vereist
Kort daarna schok door de auto en melding automaatbak service nodig
12 V dc doet het niet meer
met de hand schakelen gaat niet meer
cruise control doet het niet meer
De auto rijd nog maar de motor lijkt niet lekker te lopen

De auto start daarna slecht, na 10 minuten wachten gaat het wel weer.
Dan kan er 500 km geen probleem zijn.

Ik zoek een oplossing voor dit probleem en ik vermoed dat het een elektrische storing is. Ik zou willen onderzoeken of het de dynamo is.

Met de dynamo is niets mis mee.

moderator 0
badge

12 jaar

Het probleem met de rare storingsmeldingen is opgelost.

De storingen werden veroorzaakt door het oververhitten van de ECM en TCM.
Deze werden te heet omdat de buis die vanuit het interieur van de auto naar de ECM koelingsfan niet goed zat. Er werd lucht uit de motorruimte aangezogen waardoor de koeling niet voldoende was. De buis zit nu goed en de koelingsfan is vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC70 of stel zelf een nieuwe vraag.