Ik krijg sinds enkele weken de melding LAADSTROOM SERVICE SPOED in mijn scherm. Bij deze kwamen
veel meer electronische problemen. Al deze problemen zijn verholpen na het vervangen van de dynamo
door een nieuwe. Volgens de garage van het juiste type. De garage verwijst naar een defetc in de CEM.
Na vele tips verschillende zaken gecontroleerd. Connectoren van de CEM, stroomlekkage via de trailer
module, allemaal geen resultaat. Voor de zekerheid de accu gemeten en de dynamo. Nu blijkt dat de
dynamo maar 13,4 volt afgeeft. Ik zie twee aansluitingen op de dynamo zitten, een dikke rode die
naar de accu gaat en een klein kabeltje. Wat voor kabeltje is dit? Is dit een bestruringskabeltje of moet
dit kleine kabeltje 12v afgeven aan de dynamo om voor een goed magnetisch veld te zorgen? Als ik
dit kabeltje losneem staat er geen spanning op. De dynamo blijft een te lage spanning af geven met en
zonder dit kleine kabeltje. Bij een V70 van een vriend geeft dit kabeltje wel 12 v af en de dynamo iets
meer dan 14v.
Weet iemand raad? Toch een verkeerde dynamo? De spanningsregelaar niet in orde? Zie foto.
De rode kabel is de zien en een kleine wit/groene. Het andere kleine kabeltje gaat naar de
startmotor.
[url=http://img693.imageshack.us/i/dynamo.jpg...][img]http://img693.imageshack.us/img693/3307/...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Sander dat gelakte koperdraad ziet er veel te donker uit. In Sneek kan je vast wel bij zo'n electrozaak binnen lopen om hem te laten testen. Je kunt hem ook gedemonteerd brengen maar dan kan je niet rijden. Is je accu wel goed want die overbelasting moet een oorzaak hebben. Wat is de accuspanning bij stilstand. Lager dan 11,5 volt is verdacht. Celsluiting. v Gr. Jan.
Bedankt voor de reactie.
De dynamo is als het goed is nieuw. Ik heb vanochtend voor het starten de accu gemeten en deze geeft 12,85v. De accu is nog goed, is getest.
Ik heb vernomen dat de stroom die de dynamo afgeeft te laag is, deze zou hoger moeten zijn dan 14v en is nu bij uitzetten stroomgebruikers zoals
airco, verlichting direct bij de dynamo maar 13,7v.
Ik vind het vreemd dat het kleine kabeltje geheel geen spanning geeft. Bij een V70 staat hier 12v op.
14 jaar
Als je het kontakt aan zet, gaat dan het accu-lampje branden?
De regeling van de voorbekrachtiging van de alternator kan zowel massageschakeld als stroomschakelend uitgevoerd zijn. Welke toepassing volvo hier gebruikt weet ik niet doch je kan volgende handelingen stellen ter controle.
Eerst wat uitleg over de werking van de alternator: De rotor moet magnetisch gemaakt worden opdat de alternator op spanning kan komen. Hiertoe wordt via het dunne draadje (51) ofwel stroom geleverd naar de rotor toe, dit verloopt dan via accu - contactslot-laadstroomcontrolelamp en de aansluiting op de alternator. De gemeten spanning is daar dan twaalf volt, de gemeten stroom is vaak ongeveer één tot maximaal drie ampère. Men noemt dit de "voorbekrachtigings stroom" van de alternator en is dus nodig om deze op spanning te laten komen.
In het andere geval (massaschakelend) loopt de voorbekrachtigingsstroom via plus aansluiting op de alternator - laadstroomlampje -naar massa op de wagen. In beide gevallen zit er telkens de regelaar tussen welke deze stroom "regelt" en dus de voorbekrachtigingsstroom naar de rotor mogelijks maximaal of slechts gedeeltelijk bekrachtigd laat zijn.
Je moet dus even volgende handelingen stellen. Meet op het contact van de alternator met verwijdert stekkertje even of daar spanning op staat. Zo ja, dan is het dus een massageschakelde. Verbindt nu dit contact (kortstondig) met een extra draadje met een massapunt. Nu "moet" de alternator op spanning komen vermits er nu maximaal bekrachtiging is. Zo niet is het dus geen massageschakelde en of is de alternator toch stuk.
Staat er op de losgetrokken stekker toch een spanning (contact aan) laat dan iemand even naar het laadstroomcontrolelampje kijken terwijl jij (kortstondig) dit draadje met de massa verbindt. Op het moment dat jij massacontact maakt moet het lampje oplichten. Is dit in zo dan is het voorbekrachtiginssysteem in orde. Doet de alternator het niet bij terug gemonteerde stekker dan kan je zelf voor de voorbekrachtiging zorgen door met een extra draadje verbinding te maken tussen dit contactje op de alternator en de plus van de batterijaansluiting B+ (dikke draadaansluiting). Doe dit tevens kortstondig.
De alternator "moet" nu op spanning komen, zo niet is de alternator toch stuk en dient deze gedemonteerd te worden.
Mocht je nog vragen hebben, je doet maar.
14 jaar
Het accu lampje brand niet als de sleutel in contact stand staat. na starten motor verschijnt de melding na ca. 30 seconden.
Heb het 'kleine'kabeltje gemeten bij een andere XC90 en deze gaf bij geen contact 12v. Na starten motor ging de spanning
terug naar ca. 7v. Bij mijn XC90 geeft dit kabeltje geen spanning bij geen contact. Wanneer de motor draait staat er ca.
12v op maar dit komt dan vanaf de dynamo/alternator. Alle zekeringen zijn ok.
Het euvel zit dus waarschijnlijk in het spanningsloze kabeltje. Bij het losnemen van dit kabeltje verandert de afgegeven
spanning van de dynamo niet, deze blijft ca. 13,4v.
Bedankt voor de reacties tot dusver.
14 jaar
Je dynamo wordt dus niet bekrachtigd. Als je de dynamo nu eens bekrachtigd met 12 volt, verandert dan de spanning?
14 jaar
Kan heel simpel zijn: accu lampje kapot.
[quote=oldford]Kan heel simpel zijn: accu lampje kapot.[/quote]
Dat zou heel flauw zijn ... ;)
Maar zijn dat tegenwoordig geen ledjes? Dat dit geregeld wordt door het multi-paneel (dash)?
14 jaar
Dat het systeem een melding geeft is correct. De dynamo geeft immers te weinig spaaning af. Deze zit onder alle omstandigheden
op ca. 13,5v. Als alle stroomverbruikers uit zijn is dit 0,2v hoger. Het betreft een dynamo van het type Bosch BR14 C-L, volgens
mij gecombineerd met spanningsregelaar. De kleine aansluiting op de dynamo geeft 12v af, bij een collega XC90 zakte dit voltage
naar ca. 7v bij draaien van de motor. Er was bij die volvo ook sprake van een voorspanning naar de dynamo.
Misschien hebben wij hier te maken met 2 defecten. Een niet juist werkende spanningsregelaar en een defecte aansluiting van
de voorspanning. Ik zoek een Bosch expert!
14 jaar
de laadspanning wordt geregeld door de CEM. Ik denk toch dat je het daar moet zoeken. Als je sraks een verkeerde dynamo monteerd ben je geld kwijt en nog niet opgelost. De dealer kan uitlezen wat er gebeurt via parameters in de cem.
De XC90 is van bouwjaar 2004, maar is hij toevallig niet van MODELJAAR 2005 ??? (chassisnummer, kenteken)
Een modeljaar 2004 heeft een "gewone" dynamo met een normale regelaar.
Een modeljaar 2005 heeft een LIN-geregelde dynamo, als je hier een gewone dynamo op zet krijgt men inderdaad de melding op de display !!
Probleem opgelost. Dynamo was ok en voor modeljaar 2005.
Een nieuwe CEM is geplaats en probleem in opgelost.
14 jaar
wat wordt er bedoeld met de cem.?
Central Electronic Module
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC90 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar