Volvo V40: Lamdastoring na langdurig snelweg rijden

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.9 T4

Enige tijd al gaat op mijn wagen het lambda lampje branden. dit gebeurt na enige tijd met constante snelheid rijden op de snelweg, zeg halfuurtje. als ik dan het gas loslaat gaat het lampje branden. Als ik dan bijvoorbeeld de volgende morgen weer start is het lampje soms weer uit maar niet altijd. In stadsverkeer geen probleem overigens. Ik merk ook op dat als het warm weer is en de zon op de wagen heeft gestaan hij maar moeilijk wil aanslaan. eenmaal gestart geen probleem.Als het koud is, graadje of 10, geen enkel probleem om te starten. Laatst wel even wat blauwe rook achter mij gezien bij koude motor. Ik ben er mee naar een volvo specialist geweest. Hij heeft de computer uitgelezen en kwam op een storing met de lambda sonde. Na resetten kreeg hij de storing niet meer terug. hij was dus niet zeker dat dit het probleem is. Ik had bovenstaande verhaal uiteraard wel verteld. Voor het bezoek aan de specialist wilde de motor ook nog wel eens afslaan bij het loslaten van het gas en koppeling indrukken. het toerental pendelt dan even, maar komt soms zo laag dat oliedruk lampje brandt. meestal sprong hij dan wel gelijk weer aan. Na bezoek aan de specialist is dat probleem wel verholpen, hoewel het pendelen zie ik nog wel. als ik de diverse problemen met het lampda lampje hier lees gaan mijn eerste gedachten naar luchtmassa meter, maar misschien heeft iemand dit al eens voor gehad. ben helaas vergeten foutcode te vragen aan specialist

10us

Geplaatst door 10us (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

wheels01 (0) PRO, 13 jaar geleden

Laat de "specialist" een viergasmeting doen. Dan kan je misschien zien of er iets aan de mengselbereiding schort.
Hoeveel kilometer heeft de auto achter de wielen?
Heeft de auto een after-market "sportfilter"? kan voor sommige LMM's dodelijk zijn.
Een signaalstoring van de LMM is een storing welke vaak niet door de elektronica wordt waargenomen...

(PS: een storing is niet opgelost als er gereset wordt)

10us (0), 13 jaar geleden

Hallo Wheels, ik ga er van uit dat viergasmeting op orde is, want ik heb tenslotte ook weer een apk gekregen van de garage.
er is geen sportluchtfilter oid, gewoon standaard. wagen heeft 156000 gelopen. brandstofverbruik is verder ook wel normaal volgens mij. 7.0 ~ 7.5 L /100km bij 100 kmh.

bormie (0) PRO, 13 jaar geleden

4 gastest uitvoeren door kundige.
en dus niet door de apk2 keurmeester

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

jan, waarom zou een APK2 keurmeester de waardes niet goed kunnen controleren/ kundig in zijn? 4 gas meeting is nou niet bepaald spannend. Als je weet wat de waardes betekenen

Co= Koolstofmonoxyde
O2= zuurstof
HC=koolwaterstoffen = brandstof
Co2= Koolstofdioxyde
Lambda= lucht brandstof verhouding (lambda 1 = stogriometrische lucht brandstof waarde (De werkelijke hoeveelheid lucht en de theoretisch benodigde hoeveelheid lucht zijn gelijk) (14,7 KG lucht op 1 liter brandstof)

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Bijna goed. Lambda 1 is 14,7 KG lucht en 1 KILOGRAM benzine. 1 LITER benzine is een beetje te weinig, dan staat de motor aardig arm.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lambdawaard...
Voor andere brandstoffen gelden andere verhoudingen. Voor LPG is dat 15,5:1.

nayade (0), 13 jaar geleden

jouw lamda-sonde begeeft het, niet echt duur, sensor in uitlaat.

bormie (0) PRO, 13 jaar geleden

apk let niet op hc/ppm o2 waarde enz

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Nee, apk niet, althans niet direct.
Maar een goede monteur wel. Deze waardes kunnen heel veel aanwijzingen geven voor het niet goed lopen van een motor.

Apk kijkt indirect wel naar al die gassen. Ze hebben allemaal invloed op het lambda-getal dat de 4-gas tester uitrekent.
En aan het lambda-getal zijn vrij strenge eisen verbonden. Een beetje te veel O2 en je lambda-getal is te hoog.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

De stochiometrische verhouding van brandstof is de laatste tijd aan het zakken.
Dit komt door de wettelijke verplichte bijmenging van bio in benzine en diesel. Sinds 2008 is dit 3,25% en het percentage zou jaarlijks stijgen.
In een aantal landen wordt ook al E10 (10% bio) al dan niet verplicht verkocht.

De stochiometrische verhouding van 100% benzine is 14,7.
De stochiometrische verhouding van 100% bio-ethanol is 9,0078.
Voor mengsels neem je het overeenkomstige percentage van elk en telt die bij elkaar op.
Voor E85 benzine is de stochiometrische verhouding (85% van 9,0078) + (15% van 14,7) = 9,86:1
Voor E10 benzine is de stochiometrische verhouding (10% van 9,0078) + (90% van 14,7) = 14,13:1
Voor E03 benzine is de stochiometrische verhouding (3,25% van 9,0078) + (96,75% van 14,7) = 14,51:1

Hoe lager de stochiometrische verhouding, hoe meer je van een product nodig hebt.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Dank voor correctie oldford :)

Als ik ergens anders zou willen werken dan is het wel bij jou :D oldford :) (meschien doe ik het ook zonder dat ik het weet :P )

bormie (0) PRO, 13 jaar geleden

en welke lambda sonde geeft een storing.
1e of de 2e sonde

10us (0), 12 jaar geleden

beetje late reactie, maar voor de volledigheid dan toch nog even de oplossing. Had op een amerikaanse site gevonden dat het wel eens de stationair klep zou kunnen zijn. die toen maar eens grondig schoongemaakt. zat erg veel zwarte prut in. daarna liep ie zonder problemen en de storing is nooit meer terug gekomen. ben inmiddels in het bezit van een odb2 lezertje, en de storing is nooit meer terug gekomen. geen lampbda sondes dus, lampda lampje is algemeen motor storing.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.