Hallo Allemaal,
Ik heb een probleem met mijn v40.
Na het vervangen van de bougies loopt de wagen zeer slecht zeg maar gerust beroerd op 2 poten.
Ik heb de oude bougies weer terug geplaatst maar dit maakt geen verschil.
Kabel ben ik al 10 keer nagelopen ook dit is de oplossing niet.
Als je de motor start slaat hij direct aan en loopt hij even 4a 5 seconden helemaal zoals het hoort.
daarna zakt het toerental in gaat hij enorm staan stampen op 2 cilinders lijkt het.
iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijnen vooral wat de oplossing zou kunnen zijn.
Ik heb wel vonk op alle kabels trouwens.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Probleem is inmiddels opgelost benzine tank was leeg ;-)
dan hoef je niet de topic door te spitten.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Op beide brandstoffen hetzelfde?
ja op gas en benzine geen verschil
14 jaar
begin toch aan de bobines te denken??
14 jaar
net nog even een testje gedaan.
Bobine signaal van 1 en 4 weggenomen motor reageert wel maar slaat niet uit gaat nog beroerder lopen.
Bobine van 2en 3 hetzelfde gedaan resultaat ook hetzelfde motor reageert wel maar slaat niet af.
Beide bobines defect???
Lijkt mij sterk.
Maar bij het losnemen van de bobines zou de wagen toch echt af moeten slaan in mijn opinie?
iemand?
14 jaar
Of gewoon de bougiekabels verkeerd gemonteerd ???
Denk ook dat je de kabels verkeerd om hebt zitten, wissel die 2 losse maar eens om, dus niet waar de bobine aan vast zit.
14 jaar
Lijkt mij sterk ik heb ze 1 voor 1 gedaan.
Daarbij zijn de kabels nog genummerd ook.
Maar het zou kunnen.
Deze heeft geen 2 losse deze heeft 2 bobines 1 voor 1 en 4 en 1 voor 2 en 3 .
verder komt er ook nog bij dat de kabels op een bepaalde manier zijn geleid.
Als je ze verkeerd doet dan valt dat eigenlijk direct op en lopen de kabels niet mooi meer langs elkaar.
Zoals als ik het heb bekeken bevind de eerste cilinder zich aan de distributiekant?
Dus als je voor de auto staat van links naar rechts 1234 klopt dat?
Als de kabels verkeerd zouden zitten hoe kan het dan dat de motor eerst wel goed start en goed loopt?
Ik ga het nogmaals chekken maar heb er weinig hoop op.
14 jaar
Wellicht dat je toch een kabel hebt beschadigd bij het loshalen. Je schrijft dat je de kabel(s) hebt nagelopen. Heb je de kabels doorgemeten op breuk met een Ohmmeter en ze daarbij ook wat heen en weer bewogen? Ook even in het donker de kabels gecontroleerd op vonkoverslag (even met de plantenspuit natmaken)?
vr.gr. Theo
14 jaar
Met nalopen bedoel ik de onstekingsvolgorde.
Het meten met ohm meter ga ik zo nog een keer doen.
Gisteren al gedaan en leek mij oke ik heb echter niet echt bewogen.
Ook al is de kabel niet onderbroken kan deze natuurloijk toch nog slecht zijn?
De plantenspuit is ook nog een optie.
Vonkoverslag lijkt mij niet heel aanemelijk aangezien er daarvoor geen problemen van deze aard zijn geweest.
Maar door loshalen kan er natuurlijk iets veranderd zijn.
Ik zal in ieder geval met de kabels verdergaan en eventueel vervangen.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de bobines defect zijn geraakt door het verwisselen van bougies.
Voor die tijd heb ik ook geen problemen gehad van deze aard.
Motor liep als een naaimachintje.
Ik laat de uitslag van mijn meetwerk nog even weten.
14 jaar
Beste,
Het enige wat jij hebt gedaan is je bougies vervangen. Daarna zijn de problemen begonnen. Je hebt de oude bougies weer terug gezet, en het zelfde probleem blijft.
Dan heb je ofwel een van je kabels beschadigd, ofwel de kabels van plaats verwisseld. Dit verwisselen kan ook aan de bobine- kant zijn!!
Heb je de doppen wel diep genoeg op de bougies gestoken?
Doe anders wat Theo S meldt.
S6
Ralf
Kabels doorgemeten geen onderbreking.
Volgorde kabels is goed.
Auto start goed loopt even goed en slaat vervolgens af(koude start)
14 jaar
Ik heb de bobine kant niet losgehad is niet nodig om de bougies te vervangen.
Dus die kan niet verwisseld zijn...
De logica die jij noemt over de kabels die deel ik ook.
Wat theo meld heb ik net gedaan.
Kabels zijn niet onderbroken ook niet tijdens bewegen.
Korte kabels 1,2 ohm lange kabels 1,7 ohm.
De volorde van de kabels zit goed deze zijn genummerd en 1 voor 1 verwisseld en aan de kant van de bobine niet losgeweest.
1 en 2 en 3 en 4 bijvoorbeeld omwisselen gaat wat de lente van de kabels betreft al niet.
alleen 2 en 3 zou kunnen(zijn ook genummerd) en deze heb ik al omgedraaid zonder resultaat.
Bougiedoppen zit er goed op en klikken vast.
14 jaar
Als dit alles in orde is.
Worst case; er is tijdens het vervangen van de bougies, toch niets naar binnen gevallen??
Heb je misschien bij het sleutelen, een of andere vacuumslang los- gestoten, afgescheurd o.i.d..? OF ergens een stekkertje losgelegd. Ik noem maar iets.
Dit kan natuurlijk gebeuren, ondanks zorgvuldigheid.
Controleer dit
Ralf
nee er is niets naar binnen gevallen er zit daar niets wat erin kan vallen.
Bougiedopsleutel past niet echt ;-) en dan had ik het wel gehoord daarbij start de auto prima en draait ook even goed.
Uiteraard alle slangen en stekkers goed bekeken was ook mijn eerste idee geen afwijkingen gevonden.
14 jaar
Draai nog eens een keer alle bougies eruit, en controleer hierbij het keramiek van deze.
Door jouw niet goed passende bougiesleutel, kan het zo maar zijn dat van een deze keramische mantel gebroken of gescheurd is. Dit is vaak lastig te zien.
Enne, een passende sleutel gebruiken, anders ga je een tweede bougie ook martelen.
Leuk klusje voor een zondagmorgen.
Gr. Ralf
Met dat de dop niet past bedoelde ik dat de dop niet in het gat van de cilinderkop past en er dus niet in kan vallen.
De smalle bougiedop die ik gebruik past prima om ze te monteren.
Het keramiek verhaal was mij in het verleden al wel eens overkomen dus dit heb ik al uitgesloten.
de opties raken een beetje uitgeput.
Ik heb net alle stekkers en slangetjes nog extra gecontroleerd ook hier geen problemen aangetrofen.
14 jaar
Doe maar even de plantenspuit test dan weet je meer.
14 jaar
de plantenspuittest is niet mogelijk aangezien de motor zo slecht looppt dat deze snel afslaat.
Hij loopt niet een beetje beroerd maar kompleet bagger.
hij loopt op 2 cilinders dat zie je ook als je de bougies eruit haalt deze zijn zwart en vochtig.
mocht de motor wel blijven lopen in het gunstigste geval loop ik dan niet kans op kat schade of gaat dat niet zo snel??
Hij lijkt te verzuipen na 5 seconden wat logisch zou zijn als een of meerder cilinders niet ,niet goed of niet op tijd vonken.
als je een tijdje wacht start hij weer normaal dan is de aanwezige overtollige benzine op boigies en in de verbarndingkamer natuurlijk weer verdampt.
Vervolgens verzuipt hij weer na 5 seconden door een slecht funtionerende omsteking mijns inziens.
Als iemand nog sugesties heeft graag.
14 jaar
En als je de slechte bougies eruit haalt en deze dan op het blok legt vonken ze dan net zo goed als een goede bougie?
Naar mijn mening is het volgende niet goed:
1- Bougies
2- Dop
3- Bougiekabel
Meer kan het niet zijn.
14 jaar
Je hebt zowat alle mogelijkheden al geprobeerd. Ik begrijp uit je verhaal dat 2 cilinders niet meedoen. (geen vonk krijgen). In ken deze motor niet zo goed. Wellicht is het mogelijk de bobines tijdelijk van plaats te wisselen om te zien of het probleem dan verplaats naar de andere twee cilinders.
vr.gr. Theo
14 jaar
Bougies zijn nieuw dus zouden goed moeten zijn.
ik heb de bougies nog niet tegen het blok aangehad omdat ik niet zeket wist of dit kan zonder de ecu te mollen?
de oude bougies zijn minder omdat de middenelectrode behoorlijk 3hoekig is inplaats van rond ;-)
Hij liep er trouwens nog goed op.
Ik denk ook dat er problemen zijn met de doppen of de kabels iets anders lijkt mij ook onmogelijk.
Morgen nieuwe erop zetten dan weten we het.
14 jaar
Ik denk het ook temeer omdat je aangeeft dat bij de oude bougies de motor ook niet loopt dus kabel of dop.
Je kunt het idee van Theo ook even proberen.
14 jaar
controleer de elektrode afstand eens of die goed is mischien met er in zetten is hij op zijn elektrode in het bougie gat gevallen en is die afstand niet meer goed
maar ik zou juist eerder denken de elektrode afstand iets dichter bij elkaar te zetten en dan kijken of hij goed blijft
gr andre
14 jaar
defecte bobines komt wel eens voor bij deze types.
zojuist nog even test gedaan bougies tegen masa en starten 1 en 4 vonken niet of nauwelijks 2en 3 zijn goed.
Dus bobine van 1 en 4 defect zou ik denken?
Moet ik nu beide bobines vervangen en moeten de orgineel volvo zijn?
ik had deze test eerder niet gedaan omdat ik niet zeker wist of de ecu hier tegen kan.
Nu had ik begrepen dat met een bougie eraan het geen probleem is.
Dus vandaar dat ik dit nu pas getest heb.
Morgen bobine vervangen en kijken of het opgelost is.
iedreen bedankt voor de bijdrage morgen laat ik mij horen of dit de oplossing is geweest>
14 jaar
Nee, morgen een nieuwe set kabels erop, grote kans dat het hiermee is opgelost.
Die kabels hebben deze actie niet overleefd.
Bougies zijn vrijwel uitgesloten, temeer omdat je de "oude" al hebt teruggeplaatst.! De volgorde van de kabels is ook goed, deze zijn tenslotte genummerd!!
En als de motor nu inderdaad bagger loopt, dan kan het alleen maar de bougiekabels zijn.
Morgen de uitslag.
S6
Ralf
Lijkt het wel op. Voor de zekerheid (als het mogelijk is) nog even bobines van plaats verwisselen.
vr.gr. Theo
14 jaar
Ralf,
Ik denk dat het niet toevallig is dat juist 1 en 4 niet vonken.
zoals eerder gemeld zijn 1 en 4 samen 1 bobine en 2en3 ook.
Lijkt mij dus eerder dat de bobine defect is.
Het zou wel heel toevallig zijn als kabel 1 en 4 defect zijn en 2 en 3 goed.
Aangezien ik redelijk wat ervaring heb hiermee denk ik niet dat ik de kabels heb gemold.
Dit is met beleid gebeurt.
Maar geheel uit te sluiten is het natuurlijk niet de auto is behoorlijk op leeftijd.
kan best zijn dat meerdere kabels niet best meer zijn.
maar ik zal theo zijn testje nog uitvoeren dan weten we het zeker.
14 jaar
Ik weet niet precies hoe de bobines worden aangestuurd. Door het wisselen kan je aansturingsproblemen uitsluiten.
vr.gr. Theo
14 jaar
Ik heb het testje nog even gedaan.
Ben er niet veel wijzer van geworden.
Ik vind de vonk op alle bougies niet best.
1 en 4 is slechter maar 2en3 zijn ook zwak.
Ik heb net nog even zitten spelen met de kabels.
Ik starte de motor ben snel naar de motor gelopen en trok bougiekabel 4 enigzins omhoog.
Dus een beetje los van de bougie de motor pakte inees goed op.
Liep weer als vertrouwd.
Ik heb de dop er weer op gedrukt en de motor bleef goed lopen.
Een tijdje laten lopen beetje toeren gemaakt geen probleem liep erg goed.
Daarna motor weer afgezet en vervolgens gestart weer hetzelfde probleem.
Daarna weer hetzelfde gedaan met cilinder 4 en geen reactie???
Dit wordt erg vreemd ;-)
Lijkt in ieder geval geen aansturingsprobleem te zijn?
14 jaar
Tot morgen................
ja morgen zal ik als eerste de kabels vervangen de snelste en goedkoopste test in eerste instantie.
14 jaar
orginele kabels of gewoon naar de automaterialenzaak??
wat is het beste?
14 jaar
kabels van de auto materialen zaak zijn net zo goed als die van de dealer. Ik had al het idee dat met het monteren van de bougies wat misgegaan is. kabels is het laatste waar je aan denkt maar de kern zeker als die van koolstof is kan makkelijk breken.
14 jaar
Hoe bedoel je je had al een idee dat er iets is misgegaan bij het monteren van de bougies?
Wat kan er in godsnaam misgaan bij monteren van bougies?
De oude erin en de nieuwe eruit verder niets.
Zoals al eerder vermeld is er niets misgegaan met het"monteren" van de bougies.
Ik denk dat ik inmiddels wel zon 500 bougies heb verwisseld.
Incidenteel loop je wel eens tegen dit soort problemen aan.
Ik denk in deze gevallen juist direct aan kabels/bobine.
Wat zou het anders volgens jou nog meer kunnen zijn.
Dit zijn de enige onderdelen die verwijdert/aangeraakt worden bij het verwisselen van bougies.
Ik vindt het fijn dat iedereen mij op weg probeert te helpen alleen van jou laatste post wordt ik niet echt veel wijzer.
Misschien kan je het toelichten.
Als je als laatste aan de kabels denkt zou ik graag weten waar je als eerste aan denkt??
14 jaar
de volgorde is 1324, niet 1234
14 jaar
[quote=S400]Lijkt mij sterk ik heb ze 1 voor 1 gedaan.
Daarbij zijn de kabels nog genummerd ook.
Maar het zou kunnen.
Deze heeft geen 2 losse deze heeft 2 bobines 1 voor 1 en 4 en 1 voor 2 en 3 .
verder komt er ook nog bij dat de kabels op een bepaalde manier zijn geleid.
Als je ze verkeerd doet dan valt dat eigenlijk direct op en lopen de kabels niet mooi meer langs elkaar.
Zoals als ik het heb bekeken bevind de eerste cilinder zich aan de distributiekant?
Dus als je voor de auto staat van links naar rechts 1234 klopt dat?
Als de kabels verkeerd zouden zitten hoe kan het dan dat de motor eerst wel goed start en goed loopt?
Ik ga het nogmaals chekken maar heb er weinig hoop op.[/quote]
ik bedoel hier dus 1234 als je voor de auto saat met je gezicht naar het blok toe ;-)van links naar rechts.
Dit ivm met de eventuele omwisseling van kabels en de nummering hiervan.
Ik heb het hier niet over ONSTEKINGSDVOLGORDE.
Maar dus over de waar de eerste cilinder zich bevind.
En die bevind zich inderdaad aan de distributiezijde.
Uiteraard kan dat geen onstekingsvolorde zijn eerste les autotechniek is ongeveer onstekingsvolgorde of was het bandenplakken??
14 jaar
Kabels inmiddels vervangen voor orginele nieuwe kabels zijn bij de dealer een stuk goedkoper dan bij de handel 44,00 bij de dealer tegen 108 bij de handel .(orginele kabels dus)
Helaas is het probleem niet opgelost.
Auto start nu ook niet meer pruttelt wel lekker tijdens starten ;-) ontsteking is dus duidelijk niet goed.
zowel met oude als nieuwe kabels.
Vanmiddag andere bobine proberen.
bobines vervangen probleem niet opgelost.
Geen hoogspanning dus geen vonk.
iemand nog een idee ik raak door de opties heen?
14 jaar
impulsgever zou dit kunnen en hoe dit uit te sluiten??
zijn nogal duur zie ik.
14 jaar
Massakabel op de kop los/kapot ??
Bedoel je de massakabbel die in 2 verdeeld is tussen de 2 bobines in op het kleppendeksel?
Deze is trouwens 0 dus de massa is goed.
Kabel vertoont geen breuken en is niet los.
Ik vrees dat dit probleem onoplosbaar wordt ;-(
14 jaar
weet iemand trouwens waar de ecu zit bij deze auto en of er enigzins makkelijkm bij te komen is??
14 jaar
Begin er aan te denken dat je nokkenassensor kapot kan zijn, dan loopt hij ook erg slecht en moeilijk starten, zit aan de nokkenaszijde aan de kant van je versnellingbak van je inlaat, is maar 1 schroefje dan kan je hem er zo uithalen, je kunt dan ook kijken of hij niet vuil is maar dat zijn dure dingen nieuw, dacht zo,n 170 euro.
14 jaar
blijft vreemd dat het na het verwisselen van de bougies is opgetreden.
kan ik niet echt met elkaar rijmen.
De dag en maanden ervoor ervoor nog geen enkel probleem gehad liep als een zonnetje.
met nokkenas sensor bedoel je waarschijnlijk de sensor voor de onstekingspuls ook wel impuls gever genoemd.
Deze zit trouwens met 2 torx boutjes vast en bevind zich aan de uitlaatkant.
Misschien zit hij bij het neiuwe typoe blok ergens anders maar bij phase 1 zit hij op de uitlaatnokkenas.
Ik heb deze sensor zelf ook al als verdachte aangemerkt aangezien er nagenoeg geen vonk of een zeer zwakke nauwelijks waarneembare vonk te bespeuren valt.
Gelukkig staat er in de buurt nog een sloper waar alle onderdelen nog aanzitten deze sensor kost nieuw inderdaad 168.00
Ik zou graag weten of dit te testen is.
Heb het ding al doorgemeten maar weet niet precies hoe het werkt en wat het is.
Als het spoeltje moet zijn is hij zeker defect want hij was oneindig op alle 3 pennen.
Tijdens starten geeft hij wel tussen de 250 en 500 millivolt af
Maar nogmaals ik geen idee wat het precies doet en hoe het zou moeten werken.
ik heb helaas geen schema hiervan
Het signnaal gaat denk ik via de ecu uiteindelijk naar de bobines maar zeker weet ik het niet.
14 jaar
Klinkt misschien lullig,
Maar weet je heel zeker dat je de doppen goed diep op de bougies etc hebt geduwd?
Dat kost wat kracht, als je ze half aanduwt kan ie wel lopen maar slaat ie de helft van de vonken over.
Ik zou het anders ook niet verder weten.
Als ie eerst wel goed liep zit er toch iets niet goed gegaan. Het lijkt me dan ook sterk dat nu ineens de nokkenassensor verdacht zou zijn.
Gr Ronald
14 jaar
het stadium van doppen aandrukken ben ik reeds lang gepaseerd.
ik heb zelfs nieuwe kabels gemonteerd en deze passen echt goed en klikken prima vast.
Toch bedankt voor de tip.
De bougies vonken gewoon niet ook niet als je ze tegen de massa van bijvoorbeeld de kop houdt.
Normaal gesproken moet er dan toch echt een flinke vonk zichtbaar zijn.
daarbij komt dat hij eerst nog wel liep maar nu helemaal niet meer wil starten.
De boel vonkt niet of nauwelijks soms heel miniscuul dus geen hoogspanning.
Dit kan eigenlijk in mijn opinie nog maar 3 oorzaken hebben.
Bobine : al getest: bleek niet de oorzaak.
Nokkenassensor/impulsgever defect: geeft geen signaal of te weinig af dus geen puls :wordt nog getest.
Ecu defect bobines worden niet of niet goed aangestuurd : wordt ook nog getest
en dan zijn alle opties wat mij betreft wel op.
Het zou wel zo kunnen zijn dat er na het verwisselen van de bougies via een slechte kabel/dop of iets dergelijks een "'lek" is geweest en dat er iets is doorgeslagen door de piekspanning.
Het blijft gissen natuurlijk wat hier de oorzaak van is.
14 jaar
[quote=Taunusatmocossie]Begin er aan te denken dat je nokkenassensor kapot kan zijn, dan loopt hij ook erg slecht en moeilijk starten, zit aan de nokkenaszijde aan de kant van je versnellingbak van je inlaat, is maar 1 schroefje dan kan je hem er zo uithalen, je kunt dan ook kijken of hij niet vuil is maar dat zijn dure dingen nieuw, dacht zo,n 170 euro.[/quote]
dit is de betreffende sensor:
zou nu een foto moeten staan maar zie niets ;-)
14 jaar
Blijft een raar verhaal. :S Het kan ook nog iets van een slechte massa van het motorblok zijn dat zich nu (toevallig) opspeelt. Even startkabel van motorblok naar minpool van de accu klemmen.
Ook niet per ongeluk ergens op geleund tijdens het sleutelen? Draadje losgetrokken ofzo?
14 jaar
Massa sluit ik ook uit diverse massapunten waaronder die bij de bobines zijn 0 dus hebben een goede massa.
Ik zal voor de zekerheid even het startkablegrapje doen maar is eigenlijk tegen beter weten in.
Straks zal ik de nokkenassensor nog vervangen.
U hoort er weer van hetzij of met de oplossing of met nog meer vragen ;-(
14 jaar
Update:
inmiddels zijn we 3 dagen verder en heb ik het volgende gedaan:
Aansluitingen ,kabels en stekkers gecontroleerd en ingespoten: resultaat geen verbetering
Bougiekabels vervangen : resultaat :geen verbetering
Bobines vervangen : resultaat : geen verbetering
Impulsgever vervangen : resultaat : geen verbetering
extra massa aan blok : resultaat : geen verbetering
Computer gereset : Resultaat: geen verbetering
Kortom ik heb nog steeds een zeer zwakke vonk of nagenoeg geen vonk.
Mijn mogelijkheden zijn nu echt op en ik weet niet meer wat het nog meer zou kunnen zijn.
Graag zou ik nog willen weten hoe de bobines aangestuurd moeten worden en of en hoeveel spanning erop de 3 draden moet staan die hem aansturen.
hier staat namelijk geen spanning op alleen tijdens inschakelen van het contact komt er kortstondig 12 volt op te staan.
verder zou ik graag willen weten of het de ecu zou kunnen zijn en vooral waar deze zit bij de v40.
Oplossingen zoals kabeltjes aandrukken en dergelijke kunnen achterwege blijven.
Ik heb alles nu zon 20 keer doorgelopen daar zitten de problemen niet.!!!
Wordt wel gewardeerd dat iedereen meedenkt maar dit is echt niet aan de orde.
14 jaar
ik heb zelf met een 850 gehad die op lpg liep dat de zekering voor de gas inst goed was maar de draadjes die er in de zekering waren door gekorredeerd ik heb me echt helemaal lam gezocht en de auto wilde in eerste instantie wel starten maar knalde en sloeg niet goed aan deze zekeringen zaten onder het koelvloeistof resoviar nwe kabelschoentjes er aan en alls was weer goed
wie weet is het ook zo iets
14 jaar
ik heb de ecu inmiddels gevonden helaas heeft volvo bedacht om er een vervelende klem om te zetten.
Deze is noiet op een normale manier te verwijderen zal wel speciaal gereedschap voor zijn.
Omwisslen van de ecus zal dus voorlopig niet lukken.
Heel vervelend ik zie geen opties meer en de volvo blijft dus voorlopig stilstaan.
Ik ga er niet mee naar dedealer aangezien het een oud beestje is dat gewoon nog even een jaartje mee moet.
Geen zin om er voor een fortuin in te steken door allerlei vervangacties die ik zelf ook wel kan bedenken.
Als iemand nog iets weet hoor ik het graag.
14 jaar
Ik heb in 9 jaar volvo maar 1 ecu vervangen en die auto liep niet.
Heb je storingscodes?
Zit je probleem niet ergens anders. brandstof druk, lekkende brandstofdrukregelaar, klep verbrandt?
Ik heb ook gedacht aan een verkeerde bougie maar ik zag dat je de oude had terug gedraaid en dat hielp ook niet. Begin eens opnieuw en en dan bij de basis doe een lek test. Vonk is soms moelijk te controleren lijkt slecht maar is niet slecht omdat de massa op het blok houden bijvoorbeeld niet perfect is.
Neem aan dat voor bougies vervangen de auto goed liep. denk even na of iets verkeerd gedaan hebt kijk er eens rustig na. ga alles een voor een weer na. Het kan niet anders zijn als een kleinigheidje of je moet de pech hebben dat iets tegelijk is gekomen.
[quote=S400]ik heb de ecu inmiddels gevonden helaas heeft volvo bedacht om er een vervelende klem om te zetten.[/quote]
Uitlezen kost geen drol.
En kan je niet de stekker lostrekken en aansluiten op de nieuwe terwijl de orginele ECU blijft zitten?
Verder sluit ik me aan bij highway, als er tijdens het verwisselen van de bougies iets is fout gegaan MOET het iets simpels zijn.
Gr Ronald
14 jaar
beste highway en rfbroek bedankt voor u reacties.
Highway deze auto loopt ook niet althans niet meer.
Dit is gekomen nadat ik de dop van cilinder 4 enigzins omhoog heb getrokken tijdens het lopen om vonkoverslag te constateren.
Toen ik dit deed ging de motor ineens normaal lopen ik heb de dop er weer opgedaan en de motor beelf goed lopen.
Daarna afgezet en met geen mogelijkheid weer aan de praat te krijgen.
Dus echt helemaal niets.
Ik ben al diverse keren opnieuw begonnen.
uiteraard heb ik ook lang gedacht dat het een kleinigheid moet zijn en dat ik iets over het hoofd heb gezien.
Ik heb dus alles echt meerdere keren gechekt en nagelopen.
Ik heb dit nog samen met mijn schoonvader gedaan die eletrotechnicus is van beroep alles ik ook doorgemeten.
Een lekke klep sluit ik direct uit.
De compressie(zegt niet alles) is goed en de wagen liep daarvoor erg goed geen teken van zoiets.
Als de wagen een lekke klep zou hebben moet hij in ieder geval wel aanstalten maken om aan te slaan hijn doet helemaal niets.
De ecu vervangen kan niet zonder de beugel los te maken de stekker zit achter de beugel.
maar die beugel komt wel los als ik daar echt even voor ga zitten highway heeft daarover al iets gezegd dat komt wel goed.
Ik wil alleen geen onzinnige acties ondernemen.
Tevens dienen er een contact slot en sleutel bij te zitten.
Uitlezen wordt moeilijk aangezien ik niet een dealer in de buurt heb en niet kan rijden met de auto anders was dat als eerste gebeurt.
Probleem is dat de wagen helemaal niet meer loopt zelf geen enkele aanstalte meer maakt om aan te slaan.
benzine krijgt hij wel.
De ecu zou toch defect geraakt kunnen zijn als er bijvoorbeeld vonkoverslag heeft plaatsgevonden tijdens een testje of door een defecte kabel.
alles zit dicht bijelkaar in de buurt en alle kabels va\n het motormanagment lopen nagenoeg direct of indirect naar de ecu toe
Of is dit niet mogelijk?
Verder zou ik gaarg nog willen weten als ik zelf een odb2 reader zou hebben zou dit uitsluitsel kunnen geven of moet ik daarvoor naar de garage?
tegenwoordig kun je deze voor schapelijke prijzen kopen en dat lijkt mij een inverstering aangezien je er in de toekomst nog iets aan kan hebben.
Ik sleutel namelijk meestal zelf.
Ik ga vandaag in ieder geval weer verder kijkenk en bedankt voor de input.
14 jaar
Probleem is opgelost.
Het was inderdaad een samenloop van toevalligheden.
De opmerking van Highway dat het soms moeilijk zichtbaar is de vonk zette mij weer aan het denken.
Ik heb nogmaals de injectierail gecontroleerd en deze stond nu droog.
Kennelijk heeft de wagen na het verwisselen van de bougies nog maar weinig benzine in de tank gehad.
benzine was dus op precies op het moment van de wissel.
Hier let je iets minder goed op als je op lpg rijdt.
5 liter benzine gehaald en probleem opgelost.
Loopt weer als een naaimachintje.
Zo zie je maar het zijn vaak kleine dingen die je over het hoofd kan zien.
Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar bijdrage aan dit topic.
groet,
Peter
14 jaar
Fijn dat het gelukt is!
14 jaar
Oei dat zijn dure liters benzine, gefopt door de lpg computer, die schakelt standaard op benzine bij het starten. Niemand is daar op gekomen maar wat is de kans? 1 op honderdduizend dat je op zo`n manier zonder benzine raakt. Probleem is opgelost en de werking van de ontsteking en sensoren kennen geen geheimen meer.
Ronny.
14 jaar
nou mooi dat je het ondekt hebt en idd je denkt vaak te moeilijk ha ha
gr andre
14 jaar
Inderdaad de werking van de onsteking is mij nu geheel duidelijk ;-)
de onderdelen slijt ik wel weer alhoewel het denk ik ook geen kwaad kan om de bobines als reserve te houden.
Daarbij heb ik de hoofdprijs niet betaald kwam van de sloop.
Door het vervangen van bougies en kabels loopt de bejaarde v40 trouwens nog beter dan hij daarvoor al liep.
Geen wanklank te bekennen op naar de 400.000 km.(nu 347.000)
Ik heb er in ieder geval weer iets van opgestoken.
Het is inderdaad een heel kleine kans dat je precies op zon moment zonder benzine staat.
geen moment aan gedacht.
Maar gelukkig zijn er forumleden die je steeds weer op andere mogelijkheden wijzen en zo kom je er indirect toch achter .
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar