Volvo V40: Lekkage langs de nokkenas keerring - cvvt

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Het motorblok van mijn Volvo V40 1,6 heeft last van lekkage langs de nokkenas keerring, inlaad zijde bij de distributieriem.
De lekkage is ontstaan nadat de kop gereviseerd is.
De garage die deze kop revisie heeft uitgevoerd heeft nu al 4 maal de distributie riem er afgehaald en de keerringen vervangen maar het probleem blijft terug komen.
Direct na elke "reparatie" werkt de nokkenas versteller cvvt (inlaat) niet wat te merken is aan vermogensverlies onderin. Na een tijdje (+/- 50 km) werkt de nokkenas versteller weer en begint de olie lekkage.
Aanstaande maandag gaat de riem er voor de vijfde maal af om het probleem te zoeken.
Het vertrouwen dat deze garage de oplossing gaat vinden is bij mij een beetje weg dus ben ik zelf in de materie gedoken.
Ik denk dat het probleem zit in een verstopt retour kanaal waardoor de nokkenas versteller niet werkt totdat de keerring er door de oliedruk uitgedrukt word en de olie naar buiten kan lekken
Waar ik niet helemaal uit kom is hoe dit retour kanaal loopt.
Hij start net achter de keerring maar loopt hij dan direct naar het carter of gaat dit via de klep (solenoid) die de nokkenas versteller aanstuurt en dan retour carter?
En hoe is het te testen of deze retour verstopt is? Is dat te doen door er lucht door heen te blazen? Indien hij verstopt is het dan nog door te prikken of moeten ze dan de hele kop verwijderen

partpart

Geplaatst door partpart (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Volvo-Specialist (0) PRO, 12 jaar geleden

Of de keerring zit te diep.... ,of het CVVT-tandwiel is versleten waardoor hij te ver naar buiten beweegt en uit de keerring "loopt" !!
Dit komt beiden wel eens voor.

partpart (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor het meedenken Volvo-Specialist.

De keerring is ongeveer 5mm dik en het huis is 7mm diep. Om te voorkomen dat de keerring het retour kanaal blokkeert is de keerring ongeveer gelijk geplaatst met het motor huis. Er zou dus nog 2mm ruimte achter moeten zitten.

Bij het demonteren ben ik er bij blijven staan en kwam de oude keerring er als nieuw uit. De keerring zat echter veel te ver naar buiten. Volgens de garage monteur had de andere monteur de keerring op de cvvt gezet en het geheel toen gemonteerd. Het leek mij toen wel een logische verklaring waarom de keerring er niet goed op zat maar als ik er nu over nadenk dan is het volgens mij helemaal niet mogelijk om zo een keerring in het motor huis te krijgen.
Morgen wil ik er weer bijzijn als ze de distributieriem los halen en zal ik kijken of de keerring er weer als nieuw uitkomt. Bij het aanlopen zou ik schade aan de keerring verwachten.
Ik wil dan het retour kanaal (laten) testen alleen hoe?

Ik verwacht dat met het terugzetten van de "kleppendeksel" (of heeft dat een andere naam bij een Volvo motor?) er teveel vloeibare pakking is gebruikt waardoor het retour kanaal nu dicht zit of dat er bij de koppakking nu iets verstopt zit.

partpart (0), 12 jaar geleden

De V40 staat nog bij de garage.
Voor de zekerheid hebben ze de deksel losgehaald en opnieuw met vloeibare pakking vast gezet.
De keerring van de nokkenas zat nog op de juiste plek. Het retour kanaal is doorgeblazen is was volgens de garage niet verstopt
Na het in elkaar zetten starte de motor echter niet meer.
Het vermoeden van de garage is dat de markering op de krukas/poelie niet juist is dit ondanks dat ze de zelfde markering 4 maal met succes gebruikt hebben om de distributieriem te plaatsen. Nu is de startmotor er af gehaald om via een plug achter de startmotor het afstel punt te vinden.

Maandag kijk ik wel weer.

partpart (0), 12 jaar geleden

Probleem van de lekkage is opgelost.
Bij de garage hebben ze het retour kanaal doorgeblazen en de deksel is van nieuwe vloeibare pakking voorzien.
Probleem was dus vuil in het retour kanaal of dat er niet voldoende vloeibare pakking net bij de keerring heeft gezeten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.