Volvo 245 1989: Losse slang bij starten (zie foto's) horten en stoten op benzine

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2100

Hoi, Ik had vorige week ook een bericht geplaatst met 'Hard geluid bij het starten' als titel.
Kwam uit dat het de startmotor moest zijn...

Het is nu al 2x gebeurt dat tijdens het starten, en het harde geluid klonk, een slang bij de motor is losgeschoten (zie 2 foto’s van de zelfde slang).
Sinds de eerste keer trekt de Volvo op benzine slecht op. Horten en stoten! Bij constant gas rijd die prima! Op LPG heb ik er geen merkbaar last van. Ik heb natuurlijk alle voorgaande berichten doorgenomen...
1 - Is dit een backfire?
2 - Valse lucht?
3 - Hoe kan die losse slang in combinatie met dat harde geluid dat ik dan hoor, wat waarschijnlijk de startmotor is?
Graag wat expertege op dit gebied. Wat moet ik laten vervangen om hem weer probleem vrij te hebben?

Zie rode pijltje op slang midden in de foto
[url=http://imageshack.us][img]http://img180.imageshack.us/img180/8330/...[/img][/url]

Zie rode pijltje op slang midden in de foto
[url=http://imageshack.us][img]http://img180.imageshack.us/img180/5638/...[/img][/url]

Geplaatst door

rolfwal (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het zijn de carter ontluchtingsslangen die los springen. Zijn deze slangen los als je bij starten de harde knal hoort? Als je deze slangen losspringen heb je veel carterdruk dus ik denk dat je carterventilatie verstopt zit.
Op de onderste foto maakt de slang een U bocht daar zit een zeefje in en dat zal dan wel helemaal dicht zitten.
Waneer heeft de auto voor het laatst een onderhoudsbeurt gehad? kleppen stellen, carteventilatie controle, bougies enz, enz.

volvoxc90 0
badge

17 jaar

In mijn geval is het 1 slang (waarvan 2 foto's uit verschillende hoeken). Van boven uit het blok buigt hij naar onderen en gaat daar het blok weer in.

Ik rijd dagelijks met de auto. Als deze slang los is doet de motor echt heel raar. Rijden is dan onmogelijk. Soms als ik start komt dus dat geluid (harde kloenk). De slang zit dan vast! Het is nu twee keer voorgekomen (van vele 'kloenken') dat hierna de slang losgeschoten is. Ik voel dat meteen omdat de motor nauwelijks aan de praat te houden is. 1e keer de wegenwacht gebeld. 2e keer wist ik dat ik gewoon die slang er weer op moest duwen. Het lijkt hierdoor dat de 'kloenk' en de los schietende slang met elkaar in verband staan.

De auto is goed onderhouden alleen niet bij een Volvo garage maar wel een garage waar ik vertrouwen in heb. Van kleppen stellen, carterventilatie controle, bougies enz, enz heb ik geen idee. Ik weet niet wat er standaard in een grote/kleine beurt zit. Ik was nog wel eens van plan om de kleppen nog eens door een LPG specialist te laten stellen.

rolfwal 0

17 jaar

@ volvoxc90, frank, die auto loopt op lpg, die (losspringende) slang is van de stationair omloop.

@ rolfwal, dit geluid is inderdaad backfire, toch de ontsteking een keer goed na laten kijken (rotor, verdelerkap, bougies en vooral bougiekabels) en een keer kleppen laten stellen.

Backfire is meestal een combinatie van (slechte) ontsteking, te strakke kleppen en/of een te arm gasmengsel.

Het slechtere lopen na een backfire kan duiden op nog meer losse slangen of een BESCHADIGDE LUCHTMASSAMETER (die kunnen toch al niet zo veel hebben).

@Volvo-Specialist het is voor mijn weer een tijd geleden dat ik een blok van 240/740/940 gezien heb en ik moet toegeven dat je gelijk hebt met de stationair omloop dit verklaart meteen waarom de auto dan slecht loopt.
het is dus een regelrechte backfire buiten wat Volvo-Specialist en ik adviseren door de onsteking goed te laten nakijken is het ook niet verkeerd om het gas goed af te laten stellen.

volvoxc90 0
badge

17 jaar

Mooi, altijd handig dat internet :-)
Ik geloof dat ik de Volvo maar eens goed onder handen ga laten nemen.
- Na laten kijken/vervangen: Rotor, verdeelkap, bougies, bougiekabels en luchtmassameter.
- Afstellen Kleppen en het gas.
Ik zal een afspraak met de garage maken.
Heel erg bedank!

rolfwal 0

17 jaar

als ik zo de foto's bekijk en zie hoe de toestand van de vacuumslangen zijn......zou ik die zekers vervangen
en het lijkt erop dat er een knap poreus is en als die dan nog naar de vervroeger gaat.....
let ook eens op het foto1 en dan foto 2 op de drieweg splitsing en op foto 1 zie ik een gescheurde slang maar in foto 2 zie ik het niet vreemd???
het betreft de dikke slang over injecktor3
en de kleine vacuum die naarhet volgende 3splitsing loopt , is volgens mij te kort en ook niet in beste toestand .
tevens zou ik vragen deze leidingen zekers goed te laten bevestigen, nu rammelt alles en kan losschieten en het gebruik van slangenklemmen is ook sterk aan te bevelen.
gerrit

gerrit&bagger 0

17 jaar

De problemen lijken inmiddels opgelost. Hij rijd weer als een zonnetje :-)
De garage waar de Volvo in onderhoud was had er eerst naar gekeken. Er zaten een paar slangen los en die had die met klemmen vast gezet. 'lekkere manier om een probleem op te lossen' dacht ik zelf. Zelf nog even onder de motorkap gekeken waarbij ik zag dat hij zelfs de slang van de 'stationairomloop' met een klem vastgezet had, terwijl ik op internet lees dat juist dit niet mag. Niet teveel geld aan besteden en gewoon doorrijden was zijn advies. Tijd voor een andere garage dus !!

Mijn Volvo is nu door een LPG specialist in Veenendaal gerepareerd (den Braber).
De verdamper bleek aan zijn einde te zijn. Daarnaast een kapotte en wat poreuze slangen. Hij heeft de ontsteking en de bougies nog even gecontroleerd, maar dat zag er allemaal goed uit.
- Probleem van de backfires bleek dus de verdamper te zijn (vooralsnog geen backfire gehad).
- Probleem van haperen op benzine bleek valse lucht te zijn.
Alles bij elkaar 400 eurotjes incl BTW. Niet slecht vond ik zelf.

Bedankt voor jullie adviezen. Het heeft me erg geholpen!

rolfwal 0

17 jaar

kleppen niet gesteld begrijp ik??????????
dat is meestal de oorzaak van back-fire,inlaatkleppen te strak!

Ramon9285 0
badge

17 jaar

Ik heb nog gevraagd of de kleppen gesteld moesten worden.
Volgens deze garage was dit niet nodig.
Hij rijd nu echt als een zonnetje !!

Als een back-fire zich weer voor doet is dit het eerste wat ik hem vragen zal, oke ?-)

rolfwal 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 245 of stel zelf een nieuwe vraag.