Hallo,
Ik heb sinds enkele weken een probleem met het motorvermogen van mijn C30 1.6d van 2007. Het begon met dat de auto bij een warme motor zomaar ineens ging inhouden. Dit gebeurde zo nu en dan.
Enige weken later kwam voor het eerst de melding: "minder motorvermogen". Hierbij viel het me op dat de motor niet boven de 3000 toeren kwam en de auto aanzienlijk in snelheid terug liep (ca. 70 á 80 km/h max.). Deze storing komt zo nu en dan en met name bij een warme motor. Bij een koude motor heb ik eigenlijk nooit dit probleem.
Daarna kwam dezelfde storing weer terug en kwam er ook een oranje motorlampje bij, verder zelfde problemen. Een tijdje later kwam er af en toe ook de melding: "anti-skid service vereist" bij. Maar mijn gevoel zegt dat dit een gevolg is van de oorspronkelijke storing. De motor start overigens altijd goed. Echter soms als ik een flink stuk (snelweg) heb gereden en de motor is echt goed warm, start de auto niet weer direct na het stilzetten. Dan moet ik 'm even laten afkoelen (10 min.) voordat de auto weer start.
Ik ben er mee naar de dealer geweest en heb de auto laten uitlezen. Er kwamen de volgende foutcodes uit:
- (DTC) ADM-E010 (heeft te maken met de doseringseenheid toevoegmiddelen);
- CEM-3F93 (heeft te maken met de gaspedaalsensor);
- ECM-952F (heeft te maken met de gaspedaalstandsensor);
- ECM-6630 (heeft te maken met de gloeibougies of het gloeibougierelais);
- ECM-1517 (heeft te maken met lekkende of verstopte onderdrukslangen naar de turbo/turboregelklep, of een beschadigde vacuümdoos, of een beschadigde turboregelklep;
Mijn gevoel zegt me dat het niets te maken heeft met de doseringseenheid of de gaspedaalsensoren. Ik vind het vreemd dat het probleem zich vooral voordoet bij warmte (warme motor). Soms is het erger bij warm weer. Ik heb ooit ergens iets gelezen over poreuze brandstofslangen, die bij warmte uitzetten en meer lekken, waardoor minder motorvermogen. Maar misschien zit mijn gevoel er naast...ik ben geen expert.
De bovengenoemde foutcodes waren volgens de dealer teveel om een goede diagnose te stellen. De boordcomputer is toen gereset, alle meldingen/foutcodes eruit gehaald. De volgende dag had ik weer dezelfde storing/melding: "minder motorvermogen" en ben terug gegaan naar de dealer voor een nieuwe uitlezing. Volgens de dealer kwamen er weer dezelfde foutcodes uit en wist men niet waar het aan zou kunnen liggen.
Vervolgens heb ik een afspraak ingepland om de auto grondig door de dealer na te laten kijken en het probleem proberen op te lossen. Die afspraak staat op 17 mei aanstaande. Echter voor die tijd wil ik gedegen advies inwinnen van kenners die mij kunnen aangeven in welke hoek ze het (eerst) moeten zoeken. Ik wil namelijk voorkomen dat de dealer het ene na het andere dure onderdeel gaat vervangen. Waar moeten ze beginnen? Welke stappen kun je het beste doorlopen, zonder te verzanden in dure, onnodige reparaties/vervangingen?
Ik hoor het graag van mensen met dezelfde ervaring en/of professionals. Bedankt alvast!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo, hier exact zelfde probleem, kun je even laten weten wat de diagnose / oplossing was ?
@Bazzz1973: is niet opgelost tot op heden. Het is wel iets beter geworden (bijna geen meldingen meer, maar wel af en toe nog minder motorvermogen in werkelijkheid) na vervangingen van een of andere klep. Zal even nakijken hoe men dit exact noemde... Kom ik op terug.
8 jaar
Dat zal de turbo (vacuüm) verstel klep zijn. Ook de dpf sensor geeft vaak problemen bij dit model .
Mvg diagnoseoplocatie.nl
Hallo, Ik heb exact dezelfde symptomen ook met melding "Minder motor vermogen". ik kan zelf de auto uitlezen en heb volgende meldingen:
CEM-3A00
ADM-E010
ECM-2520
ECM-7700
ADM-000B
BCM-0058
De melding ADM-E010 is de enige die we beide overeenkomstig hebben.
We hebben de ADM tank al bijgevuld omdat we dachten dat het roetfilter misschien vol zou kunnen zitten echter de problemen houden nog steeds aan. (Als ADM tank leeg is dan wordt het roetfilter niet schoongebrand)
Mijn nieuwe theorie is dat de melding "ADM-E010 voltage too low" betekend dat de ADM pomp of module defect is of geen stroom krijgt? Ook dan wordt het roetfilter niet schoongebrand en kan de motor in de noodloop raken (minder motorvermogen)
Mochten jullie aanvullende suggesties hebben dan hoor ik het graag.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo C30 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar