Hallo alemaal,
Ik heb onlangs een mooie S40 gekocht waar ik erg blij mee ben. Tijdens het vervangen van de dieselfilter zag ik op de bodem van de filterbehuizing metaaldeeltjes liggen. Sommige deeltjes waren heel fijn en een aantal wat groter.
Wat is dit en kan dit kwaad?
Bedankt alvast.
Groetjes
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mamoli
Indien het een commonrail dieselmotor betreft komen hele kleine metaaldeeltjes hoogstwaarschijnlijk uit de hogedrukpomp.
Al met al een kostbare geschiedenis om het weer te herstellen..
Het kan zeker kwaad hiermee door te rijden.... Z.S.M naar laten kijken en iets aan doen.
Gr. paul
Hallo Paul,
Bedankt voor je reactie. Inderdaad, het is een 2 liter commonrailmotor, volgens mij van Ford/Peugeot. Hoe moet ik dit zien, waar zit deze hogedrukpomp? Zit deze voor of na de dieselfilter? De filter zou deze deeltjes toch moeten tegenhouden zodat het niet de inspuitsysteem van de motor ingaat?
Wat zou ik eraan kunnen doen en hoe?
Bedankt.
Groetjes
13 jaar
De hogedrukpomp wordt aangedreven met een ketting of distributiriem, daar te vinden.
De hogedrukpomp vervangen door nieuw of een gebruikt exemplaar.
Brandstofsysteem nadien spoelen raad ik je aan.
Gr. paul
Ik ga kijken waar ik zo een pomp kan bemachtigen. Maar hoe weet ik dat deze pomp goed is en ook geen metaaldeeltjes afgeeft?
Ik heb net twee verschillende Volvo dealers gesproken, ze geven beiden aan dat het een bekend probleem is en dat deze motoren het allemaal hebben. Daarnaast gaven ze aan dat ik niets hoef te doen en dat ik gewoon moet blijven rijden, de pomp kan nog heel oud worden. Wel adviseerden ze mij dat ik bij elke beurt het beste ook de dieselfilter mee kon vervangen en de metaaldeeltjes onderin moest weghalen.
Nu weet ik niet wat ik moet doen, pomp zoeken of doorrijden.
Groetjes
13 jaar
Wat is eigenlijk het kernprobleem, dat de pomp zelf stukgaat of dat er metaaldeeltjes DOOR de dieselfilter heen in de pomp en verstuivers kunnen komen?
Thanks
13 jaar
De metaaldeeltjes komen vanaf de pomp. Dus als er deeltjes in het filter zitten,zal dat aan de pomp liggen.
Dit komt meer voor. Wij maken alles goed schoon en de auto rijd prima.
Hallo Rens,
Met goed schoonmaken, bedoel je neem ik aan nieuwe dieselfilter en verwijdering van alle metaaldeeltjes op de bodem van de filterbehuizing? Hoeveel ton kan zo een 2.0d diesel op deze wijze dan mee? Welke kilometerstanden heb je allemaal voorbij zien komen tijdens je onderhoud?
Thanks
13 jaar
Net wat rensk zegt het is bijna bij elke 2.0 diesel het geval.
elke 60.000km vervang je het brandstoffilter en dan zie je dat op de bodem liggen.
Maar mensen vergeef me dat ik het zo vaak vraag, het is mij absoluut niet duidelijk, is dit nu normaal dat er slijpsel ligt of moet de pomp zsm vervangen worden??
Natuurlijk zou ik uit alle voorzorg de pomp willen vervangen, maar dit doe je niet eventjes en het kost handenvol geld.
Thanks!
13 jaar
Niets vervangen als alles goed loopt. In een filter vindt je altijd wat sleetdeeltjes. Hoeft niet altijd een probleem te zijn.
Hallo Hendrik,
De s40 heeft nu wel 214.000 gelopen, ik weet niet of dit veel is voor deze motor. Mijn oude Golf 4 TDI bijv. loopt nu nog rond met een km-stand van boven de 4 ton.
Uit voorzorg gooi ik nu bij elke volle tank 250ml volsysnthetische 2-taktolie om de pomp beter te smeren. Dit zal het probleem misschien niet compleet verhelpen maar als ik door een betere smering bijv. een halve ton meer kan rijden, dan is dit natuurlijk mooi meegenomen.
Groetjes
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar